Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Is Howard Schultz bezopen?

Een ondernemer moet buiten gebaande panden kunnen treden, maar waar ligt de grens? Howard Schultz is van plan om in zijn Starbucks-winkels, waar koffie altijd heilig was, wijn en bier te gaan schenken. Is dat wel zo verstandig?


De koffieketen Starbucks begint in 25 filialen in de VS met de verkoop van bier, wijn en focaccia-broodjes. Nu zul je zeggen, wat maakt dat nu uit? Het is een legitieme reden die ceo Schultz aandraagt. Hij zegt er de omzet in de late uurtjes van de dag mee te kunnen opschroeven. Slim ondernemerschap, zou je denken.

De aandeelhouders zijn blij, want het is een nieuwe stap in de serie producttoevoegingen sinds 2008. Dat is het jaar dat Schultz na acht jaar afwezigheid weer het ceo-stokje overnam. De resultaten stonden onder druk en Schultz heeft weer swung gebracht in het bedrijf. Hij heeft een aantal slecht draaiende Amerikaanse koffiewinkels gesloten en het aantal buitenlandse vestigingen flink uitgebreid, waaronder in Nederland.

In Amerika heeft Starbucks al jaren last van bijvoorbeeld McDonalds, die luxekoffie aanbiedt voor een lagere prijs. Schultz is met een antwoord gekomen. Hij heeft zijn producten uitgebreid met de Latte Macchiato en andere smaken als verpakte koffie in de supermarkt. Het leverde Schultz lof op en de omzetten stegen weer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Pruttelkoffie

Toch gaat hij nu misschien een stap te ver. Zeker in het geval van een merk als Starbucks kan het een uitholling beteken van je concept. Schultz is de man die in de jaren tachtig naar Italië reisde en er tot de ontdekking kwam dat je buitenshuis ook op een andere manier van koffie kon genieten dan het slurpen van de pruttelkoffie in treurige diners. Hij introduceerde met Starbucks de Amerikaanse variant van espressobar en het nieuwe fenomeen van out of home-consumptie was geboren in de Verenigde Staten.

Starbucks, met z'n gestileerde koffiebars, werd een succes in Amerika. Het is te vergelijken met Apple. Starbucks heeft koffiedrinken cool gemaakt. Het is een beleving waar Amerikanen graag een paar dollars aan spendeerden. En zulke sterke fans kunnen zich ook tegen je keren als je iets doet dat in hun ogen niet bij het merk past. Meer producten betekent nu misschien omzet, maar de vraag is of dat op de lange termijn ook geldt.

Lees ook: