Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Inventief werven via social media

Collega’s die nieuwe collega’s binnenhengelen via Twitter, Hyves en LinkedIn. Het is veel simpeler dan u allicht dacht.

 

Advertenties, intermediairs, headhunters en de online vacaturebanken spelen in Nederland nog altijd de eerste viool in het opvullen van openstaande vacatures. Ondanks vette bonusregelingen die medewerkers in het vooruitzicht worden gesteld, komt via referral recruitment nog geen vijfde van het nieuwe personeel binnen. Ter vergelijking: in een land als Italië ligt dat percentage op 80 tot 90 procent.

Een gemiste kans, roepen arbeidscommunicatiespecialisten al jaren. Onderzoeken hebben in het verleden uitgewezen dat nieuwe collega’s die via via binnenkomen tot twee keer langer bij een bedrijf actief zijn. Wel eens aan social media gedacht? Vast wel. Maar hoe zet u Twitter, Hyves en LinkedIn nou eigenlijk effectief in bij het werven van nieuwe mensen?

Van de sportkantine naar Facebook

Marc Schoutens is directeur van Mobillion, een specialist op het gebied van mobile en social media. Zijn bedrijf bedacht een nieuwe recruitment tool die handig gebruik maakt van de populariteit van sociale netwerken. “We hebben social media gekoppeld aan het via via werven. Er bestaan in Nederland al veel beloningsregelingen voor medewerkers die nieuwe collega’s aandragen. Vaak gebeurt dat nog in de offline sfeer. Dan melden mensen bijvoorbeeld in de sportkantine dat het bedrijf op zoek is naar een nieuwe account manager. Het bescheiden karakter van de gemiddelde Nederlander zorgt er echter voor dat we niet snel geneigd zijn om dit overal rond te bazuinen. Dat is ook de reden waarom dit online nog weinig gebeurt. Mensen ervaren het versturen van zo’n email als spam en vinden het vaak maar een gedoe.”

Een widget

Om dat probleem op te lossen bedacht Schoutens de online tool Recruitr. Kort samengevat: de afdeling P&O stuurt een emailtje het bedrijf in waarin gevraagd om hulp bij het vinden van nieuwe collega’s. Medewerkers die op de link klikken komen op een webpagina waarop buttons staan afgebeeld. Door hierop te klikken wordt de vacature automatisch als widget op een Hyves- of LinkedIn-profiel geplaatst. Snel, simpel en veilig, zegt Schoutens. En toegeven: u zou willen dat u het zelf had bedacht. “Deze manier van aandacht vragen voor een vacature is heel subtiel in plaats van schreeuwerig. Daarom werkt het zo goed. Zelf heb ik op deze manier al vier nieuwe mensen aangenomen.”

Referral recruitment

De markt voor online referral recruitment lijkt met tools als deze klaar voor een flinke upgrade. Kunnen we nu gedag zeggen tegen al die dure intermediairs en headhunters? Zover gaat het niet, zegt arbeidscommunicatiedeskundige Debby van Randeraat van Sogeti Nederland. “Social media betekent niet het einde van De Nationale Vacaturebank en Monsterboard. Nog steeds worden deze websites veel bezocht en lezen veel mensen de krant. Wij zien het meer als een aanvulling op je bestaande wervingsstrategie.”

Dirk van der Broek

Praktijkvoorbeelden dat het werkt zijn er in ieder geval genoeg. Zo zet Dirk van der Broek actief de Hyves-profielen van eigen medewerkers in door krabbels te sturen naar leden van hun sociale vriendenkring. Op die manier weet de supermarktketen vooral vakantiekrachten aan zich te binden, een groep die moeilijk te bereiken is via andere kanalen. En Energize, een bureau voor interactieve marketing, vervulden met behulp van Twitter in no time alle openstaande vacatures.

Succes

Recruitr wordt sinds deze maand actief ingezet door Sogeti. Binnen twee weken hadden al meer dan duizend medewerkers ruim zeshonderd vacatures op hun Hyves-, Facebook- en LinkedIn-profiel geplaatst. De eerste dag al bezochten meer dan 320 potentiële kandidaten de website. “Het bewijs dat online referral recruitment werkt. Je moet het je medewerkers in ieder geval wel zo makkelijk mogelijk maken. Dan zijn zij de beste recruitmenttool die je je als bedrijf wensen kunt.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

Lees ook het boek "Recruitment via LinkedIn" (geactualiseerde editie) Het laatste management nieuws op de deurmat? Neem MT magazine