Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Interview Albert Verlinde: ‘Er is al genoeg bluf in de wereld’

Interview met Albert Verlinde, algemeen directeur van Stage Entertainment Nederland: ‘Ik ben het meest gegroeid door dingen die op dat moment een tegenslag lijken.’

Het is vanochtend druk bij de ingang van Stage Entertainment. De repetities voor musical The Bodyguard zijn in volle gang. Muziek knalt uit de speakers en de artiesten lopen in en uit bij het verder onopvallende kantoorgebouw aan de Amsterdamse De Boelelaan. Op de bovenverdieping huist Albert Verlinde, 54 inmiddels, en sinds maart dit jaar de algemeen directeur van Stage Entertainment Nederland. Verlinde, bij het grote publiek vooral bekend van entertainmentprogramma RTL Boulevard (gemiddeld 1 miljoen kijkers per dag), is al bijna zijn hele werkende leven zelfstandig ondernemer en theaterproducent. In al die jaren heeft hij vele talenten zien komen en gaan.

Algemeen directeur

Hij richtte na de Kleinkunstacademie cabaretgroep Boemerang op. In 1999 begon hij met compagnon Roel Vente V&V Entertainment, dat sinds 2011 Albert Verlinde Entertainment heette. In 2010 kreeg hij een Koninklijke onderscheiding voor zijn bijdrage aan de Nederlandse cultuur en homo-emancipatie. Sinds 2001 is hij verbonden aan RTL Boulevard. Na de fusie van Joop van den Ende Theaterproducties en Albert Verlinde Entertainment is hij vanaf 1 maart 2015 de algemeen directeur Stage Entertainment Nederland, het bedrijf dat op zijn beurt in 1998 werd opgericht door Joop van den Ende en nu met wereldwijd 10 miljoen bezoekers per jaar een van de marktleiders in musicals is.

Omzet: ruim 500 miljoen

Ruim 3.000 medewerkers in 8 landen produceren jaarlijks gemiddeld 40 musicals en shows, goed voor een omzet van meer dan 500 miljoen euro, waarvan 8 procent uit Nederland. Het bedrijf bezit en exploiteert tevens 20 theaters in Europa. Investeringsmaatschappij CVC Capital heeft sinds dit jaar een belang van 60 procent in het bedrijf.

>> Meneer Verlinde, wat is uw definitie van talent?

‘Talent betekent: een unieke kwaliteit hebben, artistiek of zakelijk. Maar talent is ook: het vermogen daar iets mee te doen. Er zijn veel mensen met unieke kwaliteiten, die daar echter weinig mee doen. Het is niet voldoende heel mooi te kunnen zingen of acteren. Het gaat er juist om jezelf zover te krijgen dat je kunt groeien en bloeien.’

Het is niet voldoende heel mooi te kunnen zingen of acteren. Het gaat er juist om jezelf zover te krijgen dat je kunt groeien en bloeien.’

Wat is daarvoor nodig?

‘Je moet zelf eerst weten wat je kunt en wie je bent. Dat kan lastig zijn, omdat talent zich meestal al op jonge leeftijd of in de puberteit openbaart. Je moet dus niet te lang zoeken waar je goed in bent of wat je allemaal nog meer zou kunnen doen, want dan krijg je geen grip op je talent en ziet een ander het niet aan je, omdat je het niet uitstraalt.
Ik denk dat de meeste toptalenten rond hun 15de al vrij goed wisten wat ze wilden doen. Je moet dus snel leren focussen en jezelf losweken uit je omgeving. Echte talenten zoeken dan al een unieke opleiding of gaan op hun zolderkamer aan een boek werken. In een drukke wereld je eigen creatieve cocon creëren, daar gaat het om.’

Fotografie: Maurits Giesen

Wat is uw eigen talent?

‘Anderen stimuleren, kwaliteiten in anderen herkennen en vervolgens ontwikkelen. Ik durf nu erop te vertrouwen dat ik weet wanneer ik mijn licht op creatief talent moet laten schijnen. Je kunt te vroeg feedback geven, dan breek je iemand juist af.
Ik ben zelf maar beperkt creatief, ik heb de creativiteit van anderen hard nodig. Ik heb natuurlijk wel visie. Ik bedoel: al die entertainmentrubrieken die er nu zijn, die ben ik allemaal begonnen. Entertainmentjournalistiek op tv bestond niet in Nederland. Dat heb ik geïntroduceerd. En ik heb naast Joop van den Ende mijn eigen markt van kleinschalige musicals gecreëerd. Ik kan dus iets zien dat er niet is. En vervolgens de juiste mensen om me heen verzamelen die mijn visie kunnen uitvoeren.
Ik zal niet zeggen dat ik zelf zo’n groot uitvoerend talent ben, maar ik zat in een musical in België en een vriendin zei: je hebt het vermogen mensen het idee te geven dat ze blij mogen zijn dat ze jou in dienst hebben.’

Een vriendin zei: je hebt het vermogen mensen het idee te geven dat ze blij mogen zijn dat ze jou in dienst hebben.’

Hoe doet u dat?

‘Door heel zelfbewust te zijn en mensen – ook die boven mij staan – te confronteren met mijn gedachten en meningen. Ik werkte bijvoorbeeld bij de Avro als junior producer – de naam zegt het al: junior – en toen heb ik een heel rapport geschreven over de Avro als entertainmentomroep. Dat ze zich daarin moesten specialiseren. Met dat rapport ben ik naar de algemeen directeur gewandeld – om mijn directe leidinggevende heen. Ook bij het Ballet van Vlaanderen ging ik de directeur uitleggen hoe hij zo’n bedrijf moest runnen.’

Toch deed u de Kleinkunstacademie, geen bedrijfsmatige opleiding.

‘Mijn vader was verkoopdirecteur, dus het zakelijk vermogen was thuis aanwezig. En ik ben al vroeg op middelbare school zaken als culturele middagen zelf gaan produceren, organiseren en plannen.
Ik deed de Kleinkunstacademie om met de wereld van entertainment in contact te komen. Ik wilde radio en tv doen, maar woonde in Brabant. En ja, wat doe je dan? Ik moest naar een school en ben vanaf daar mijn cirkel steeds verder gaan uitbreiden. Het grote voordeel is dat ik alles in dit vak heb meegemaakt, zelf rollen heb gespeeld en onderuit ben gegaan. Dus ik ken alle facetten van het vak en deel dat ook graag met onze talenten.’

Hoe herkent u het talent van medewerkers of artiesten?

‘Als ik verrast word. Als mensen zelfstandig met ideeën en oplossingen komen. Ik word steeds vaker verrast, maar misschien sta ik er nu ook meer voor open. Een van mijn belangrijkste levenslessen komt van Willem Wilmink. Ik deed met hem een cursus tekstschrijven, waarbij je elkaars teksten moest beoordelen. Hij zei dat de ellende is dat je bij teksten van anderen meteen denkt hoe je het zelf had geschreven en dat mag je juist niet doen. Dat hou ik steeds in mijn achterhoofd: om bij een plan of idee niet meteen te denken wat ik zelf ervan vind. Het gaat om de juiste mix van inspireren en aanjagen.
Bij artiesten wil ik ook dat ze kunnen samenwerken. Hoe groot een talent ook is, als je honderden keren met elkaar moet optreden wil ik geen rotte appel in de mand hebben. Ook dit jaar heb ik weer met twee erg goede mensen om tafel gezeten die de naam hebben een ‘pain in the ass’ te zijn. Die geef ik wel een kans om zich te bewijzen, maar als dat niet goed gaat is het: einde oefening. Soms voor altijd. Ik wil wel coach zijn en iemand helpen, maar dan moet ik er wel wat in zien.’

Ik hou steeds in mijn achterhoofd om bij een plan of idee niet meteen te denken wat ik zelf ervan vind.'

Wat is er zo mooi aan de wereld van entertainment?

‘Toch weer het verrast worden. Het schudt je door elkaar. Je brengt iets dat er nog niet is. Het is vreemd om dingen te maken waarvan je vindt dat die er moeten komen; te denken dat de wereld daarop zit te wachten. Dat is bijna zelfgenoegzaam. Ik zit voor 100.000 mensen te bepalen dat zij een bepaalde musical willen. En het is geen economische noodzaak. Eten en drinken moet, naar een musical of theater gaan niet.'

Hoe kom je erachter waar de markt behoefte aan heeft?

‘Dat is ervaring, leren met vallen en opstaan. Ik heb ook prachtige producties gemaakt waar mensen met geen stok naartoe te krijgen waren. Vaak is dat omdat je niet in één zin kunt uitleggen wat iets is en waarom je er naartoe moet. Een goede musical laat zich in één zin samenvatten.’

Een goede musical laat zich in één zin samenvatten.’

Waarom bent u na de fusie de algemeen directeur geworden en niet de creatief directeur?

‘Dat was een keuze van Joop en mij. Ik wil dat een productie klopt en niet alleen creatief, maar ook zakelijk. Ik wil het geld op een verantwoorde manier uitgeven. Er is al genoeg bluf in de wereld. Ik wil dat mensen kunnen zien wat zij krijgen voor hun geld.
Als algemeen directeur ben ik een soort teamcaptain, ik wil ook echt dat we als een team samenwerken. Ik spreek door mijn ervaring ook al die talen: van producties tot marketing. Bijna alles in dit nieuwe bedrijf is hier hetzelfde, behalve dat ik nu het geld van anderen bewaak en niet dat van mezelf.’

Waar heeft u zelf het meeste van geleerd?

‘Ik ben het meest gegroeid door dingen die op dat moment een tegenslag lijken. Mijn zakenpartner stapte in 2011 onverwacht op toen we verlies leden. Op dat moment heb je de keuze om ook op te stappen of om door te gaan. Ik ben best een zondagskind, maar op dat moment kwamen de kwaliteiten naar boven om vooral niet op te geven.’

Wat bent u voor leidinggevende?

‘Ik wil inspireren. Dat vind ik het allerbelangrijkste wat er is. Ik wil met mijn voeten in de klei en met mijn hoofd in de wolken. Ik wil een van de werkers zijn, maar ook buiten zijn en vonken overbrengen.'

Ik wil met mijn voeten in de klei en met mijn hoofd in de wolken'

Wie is uw grote voorbeeld?

‘Pixar vind ik fenomenaal. Hoe zij de nieuwe technieken weten te combineren met oude zakelijke principes is een voorbeeld voor ons allen.’

Waarom heeft u besloten om te fuseren met Joop van den Ende?

‘Talent moet zichzelf altijd blijven prikkelen. Ik dacht dat ik nog heel lang zo kon doorgaan, maar voelde geen prikkel meer. Ik voelde me benauwd. We hadden ook niet de middelen of mogelijkheden om veel grotere dingen te doen. Ik nam de beslissing heel snel, omdat ik nu het zelfbewustzijn heb en door schade en schande wijs ben geworden. Joop en ik willen allebei mensen tegenover ons die zelfbewust zijn en met eigen ideeën komen. Wij zijn ook twee ondernemers die altijd met eigen geld producties hebben gemaakt.’

Hoe is de fusie verlopen?

‘Heel gek: ik zit hier pas sinds februari, maar heb het gevoel dat ik hier al járen werk. Ik wil de directeur van iedereen zijn, niet alleen van mijn eigen club. Hier waren toch wat eigen winkeltjes ontstaan, terwijl ik gewend was alles samen te doen. Ik ben vooral bezig die eendracht terug te brengen. Door bijeenkomsten te organiseren, iedereen bij te praten over alles dat we doen en successen te vieren.’

Fotografie: Maurits Giesen

Doen jullie ook aan tevredenheidonderzoeken?

‘Nee. Voor medewerkeronderzoeken ben ik te veel ondernemer. Ik heb zoiets van: laten we het eerst maar eens met z’n allen zelf doen. En zorgen dat er een bedrijf staat. De mening van de bezoekers onderzoeken wij natuurlijk wel. Na afloop van een show krijgt elke bezoeker een enquête, maar ook op social media houden we de reacties van het publiek bij.’

Voor medewerkeronderzoeken ben ik te veel ondernemer'

Hoeveel medewerkers zijn hier werkzaam?

‘Ik ben slecht in cijfers. Dat moet je even opvragen. Hier op kantoor volgens mij 70 en in het land honderden mensen. We zijn een groot bedrijf.’

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen de komende jaren?

‘We willen groeien in de zakelijke markt. Net als Joop wil ik een goed zakelijk netwerk ontwikkelen met de ceo’s van nu. Mede door mijn bekendheid is het vaak voldoende een sms te sturen om met hen in contact te komen. Ik kom overal binnen, ben niet snel onder de indruk. Ik ben erg van gelijkwaardigheid. De meeste bestuurders kennen elkaar en weten ook wat negatief of positief in het nieuws komen betekent. Ik kwam op een gegeven moment Gerrit Zalm tegen, vlak nadat hij de travestieact had gedaan waarbij hij verkleed was als ‘zijn zus Priscilla Zalm’. Hij zei: ‘Je was al zo lang in de publiciteit, nu doe ik eens even iets…’’

Ik kom overal binnen, ben niet snel onder de indruk'

Wat merkt u ervan dat investeringsmaatschappij CVC nu een meerderheidsbelang heeft in het bedrijf?

‘Nog weinig. We zitten in de beroemde eerste 100 dagen. Ze lopen nu door de organisatie. Ik ga uit van een positieve, op groei gerichte agenda. Zo heb ik ze ook leren kennen. Zo’n bedrijf kan ons ook weer inspireren. Het kan heel goed zijn weer onderdeel te zijn van een groter bedrijf en daar weer van te leren.’

Klopt het dat u gaat stoppen met RTL Boulevard, omdat het volgens CVC niet te combineren is met deze nieuwe functie?

‘Nee, dat is onzin. Ik heb bij Boulevard nog een contract voor anderhalf jaar. Dat hou ik nog wel even vol.’

Hoe is het te combineren?

‘De werkzaamheden of doelen verschillen niet zoveel en het is inhoudelijk dezelfde materie. Ik kan ook bij RTL Boulevard mensen enthousiasmeren en mooie shows maken. Natuurlijk is het zwaar. Dat ontken ik niet. Maar het lukt prima. Ik kreeg laatst een mail van een actrice die mij complimenteerde en bewondering uitte hoe ik het allemaal deed. Dat soort mails houden je wel overeind. En ik vind mijn vak gewoon ongelooflijk leuk. Het is fantastisch met creatieve mensen te werken. Ik zie het niet als werk. Ik heb het vermogen van mijn leven een feestje te maken.’

Ik heb het vermogen van mijn leven een feestje te maken.’

In 2005 zei u nog het rustiger aan te willen doen.

(lacht): ‘Dat is niet helemaal gelukt…Maar ik denk dat ik het wel rustiger aan had gedaan als ik mijn leven als een herhaling van zetten was gaan zien. Het feit dat ik steeds een nieuwe uitdaging krijg, houdt me draaiende.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bekijk ook de lijst van hét managementtalent van Nederland

Dit verhaal staat in de meest recente printeditie van Management Team, die helemaal in het teken staat van talent. Ben je nog geen abonnee? Vraag de huidige editie dan aan als gratis proefnummer