Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innoveren in 300 seconden

Echte innovatie komt voort uit samenwerking met andere partijen. Dat is de conclusie van de zesde editie van Frismakers, een tweemaandelijkse bijeenkomst waarbij innovatiemanagers in 300 seconden hun verhaal mogen doen.

 

300 seconden om te vertellen over innovatie, dat is niet veel. "Het zorgt voor focus", legt Arend-Jan Majoor, de man achter organisator Frisblik, vooraf uit. "Het gaat vandaag om de essentie van je verhaal." Zijn collega Suzanne Kemps vult aan: "Wat heb je je collega innovatiemanagers te vertellen?" Het idee is afgekeken van het Japanse Pecha Kucha ("prietpraat"), een initiatief dat navolging heeft gekregen over de hele wereld en waarbij creatievelingen korte presentaties aan elkaar geven. Deze editie vindt plaats op het hoofdkantoor van de Nederlandse Spoorwegen, in een zaal die is opgebouwd als treinstation, inclusief treincoupés.

Anders kijken
Vandaag staan negen sprekers op het programma, uit uiteenlopende branches, maar allemaal op het gebied van innovatie. Bert Tamboer van livinFLOW coaching & training is uitgenodigd om de ruim dertig aanwezige innovatiemanagers anders naar deze dag te laten kijken. Hij showt een serie foto's van graancirkels, maar eindigt met een foto van een grijzende man. Op zijn vraag wat de sensatie was die de toeschouwers voelden, krijgt hij zeer uiteenlopende antwoorden. Hij wil er maar mee duidelijk maken: "We hebben allemaal een andere ervaring bij het bekijken van deze foto's. Innovatie is anders tegen dingen aankijken."

Complexe interactie
De andere sprekers gaan meer in op eigen praktijkervaringen. Zo vertelt Guido Petit van Alcatel-Lucent over de speciale bootcamps die het bedrijf organiseert. Daarvoor worden teams samengesteld met mensen uit verschillende takken binnen het bedrijf. "Het zorgt voor een leercurve bij iedereen die erbij betrokken is." Hij concludeert: "Innovatie is de complexe interactie tussen de beste mensen binnen en buiten je organisatie."

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Emotioneel denken
Ook Sara Lee kijkt voor innovatie verder dan de neus lang is, zo blijkt uit de 300 seconden van innovatiemanager Harrie Wessels. Het lastige aspect van innovatie is volgens hem dat het management vaak al vooraf vraagt om zekerheid over het eindstation. "Maar als je gewoon begint en niet weet waar je naartoe gaat, krijg je pas echt nieuwe dingen voor elkaar." In de zoektocht naar nieuwe invalshoeken, zocht Wessels daarom de samenwerking met studenten van de Design Academy in Eindhoven. "Wij dachten functioneel, zij emotioneel."

Externe markten
De meerderheid van de sprekers legt de nadruk op dit soort bijzondere allianties. Volker Wessels doet het met postbedrijf Sandd, Saxion treedt in gesprek met het bedrijfsleven en de gastheer van vandaag, de Nederlandse Spoorwegen, vond een oplossing voor het mobiliteitsvraagstuk in een samenwerking met taxichauffeurs. Innovatie komt dus voort uit samenwerking, zo is de rode draad tijdens deze zesde editie van Frismakers. Of zoals André Dul van Voestalpine het samenvat in zijn 300 seconden: "We hadden genoeg ideeën, maar merkten al snel dat externe markten daar ook invloed op hadden."