Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatief samenwerkend de doelgroep bereiken

Sociale netwerken vervangen langzaam maar zeker traditionele tussenpartijen en de diensteneconomie is in opmars. Facebook en McAfee laten samen zien hoe op deze twee ontwikkelingen ingespeeld kan worden. "Facebookgebruikers mogen softeware van McAfee gratis gebruiken."

Het sociale netwerk Facebook is een samenwerking aangegaan met de virusbestrijders van McAfee, zo werd eerder deze week bekend gemaakt. De 350 miljoen gebruikers van Facebook krijgen een half jaar lang een gratis abonnement op software van McAfee, daarnaast gaan de twee partijen samen optrekken om gebruikers van Facebook informatie te bieden over veiligheid op het internet. "Het draait niet alleen om de software, maar ook om bewustwording", zegt Vincent Zeebregts, marketing manager Benelux bij McAfee.

Meer dan een product alleen
Steeds meer bedrijven zien in dat alleen een product bieden niet meer volstaat. Een dienst of service verlenen, daar draait het om. Dat weet ook McAfee, zegt Zeebregts. "Veiligheid bieden kan niet zonder uitleg. Dat was vroeger een mooi verkooppraatje, maar als je daar tegenwoordig stappen wil maken moet het meer zijn dan dat. Onze verdiensten zitten nog steeds in het product, maar een goede positionering kan nooit alleen uit een product bestaan."

Dienst completer maken
Als voorbeeld van een gratis dienst geeft hij Site Advisor, een gratis programma dat computers niet beschermt, maar wel advies geeft aan gebruikers. Facebook gaat wellicht nog een stapje verder, het bedrijf neemt geen marge op de softwareabonnementen die – naar alle waarschijnlijkheid – uiteindelijk verkocht zullen worden. Zeebregts: "Zij zijn deze samenwerking alleen aangegaan om hun service en dienst completer te maken voor hun gebruikers." Geld verdienen, dat doet Facebook wel op een andere manier.

Nieuwe verkoopkanalen
De samenwerking biedt McAfee een potentieel grote nieuwe groep gebruikers. 350 miljoen nieuwe klanten, dat is een mooi vooruitzicht. In het verleden benaderde het bedrijf de consument vooral via de retail, door middel van verkoop van softwarepakketten. Tegenwoordig hanteert McAfee een andere invalshoek. Zeebregts: "Het internet wordt tegenwoordig op een andere manier gebruikt door consumenten. Dat heeft ons go-to-market model op zijn kop. We zijn al langer op zoek naar nieuwe verkoopkanalen, de samenwerking met Facebook past daarbij."

Ander belang
Het internetbedrijf, dat de afgelopen jaren honderden miljoenen consumenten aan zich heeft gebonden, ziet zijn macht in dit voorbeeld toenemen, ten koste van de traditionele tussenpartijen. Zeebregts: "Facebook denkt veel anders over dit soort diensten dan de retail, die andere tussenpartij. Het belang ligt compleet anders, Facebook wil er niet aan verdienen maar hoopt hierdoor alleen maar het vertrouwen van de community in hun bedrijf te vergroten."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Andere kanalen
McAfee zal bij de bedrijfsvoering in de toekomst nog meer de nadruk gaan leggen op online, zegt Zeebregts: "Software leent zich daar natuurlijk goed voor, net als bijvoorbeeld muziek. Muziek heeft als nadeel dat het kopieerbaar is, wij zijn vooral afhankelijk van updates van abonnementen. Zoiets kan binnen communities als Facebook worden ingezet, maar ook via sites als Amazon, via banken, die ook steeds meer online gaan, of via providers. In het laatste geval zou er bijvoorbeeld een paar euro bovenop het vaste internetabonnement gegooid kunnen worden."