Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Innovatie en trends in IT

2011 wordt het jaar van location based services. Ook is de definitieve doorbraak van social media op corporate niveau aanstaande.

 

Dat zegt John Bates, CTO en hoofd Corporate Development van Progress Software, een wereldwijde leverancier van softwaretechnologie voor de zakelijke markt. Bates baseert zich daarbij op het onderzoek naar innovatie en IT dat het bedrijf onlangs door bureau Vanson Bourne heeft laten uitvoeren. “Klanten staan in een winkel, zien een product en kijken voor ze tot een aankoop overgaan eerst nog even op de mobiele telefoon wat hetzelfde product een paar winkels verderop kost. De verwachting is dat dit in 2011 common good wordt. Daarnaast voorzien we een verdere implementatie van tools als Twitter en Facebook in het dagelijkse zakendoen. Je kon het je twee jaar geleden nog niet voorstellen, maar Facebook haalt e-mail inmiddels in als middel waarop Amerikaanse jongeren met elkaar op het internet communiceren. Onze verwachting is dat het bedrijfsleven hierin zal volgen.”

Real time response

Een economische crisis, de niet te stuiten opmars van web 2.0 en een steeds kritischere consument; stuk voor stuk ontwikkelingen die vragen om snel reageren. Oftewel, het belang van real time response neemt toe. Liefst 98 procent van de Nederlandse respondenten in het onderzoek vindt dit tegenwoordig absolute noodzaak. “Tot voorkort werd real time response nog gezien als nice to have. Nu is het een absolute must have. De ontwikkelingen gaan momenteel zó rap dat je als bedrijf in staat moet zijn om je razend snel aan te passen aan de nieuwe realiteit.” Als voorbeeld stipt Bates de Flash Crash aan. Op 6 mei van dit jaar verloor de Amerikaanse beursgraadmeter Dow Jones in luttele seconden ineens 1000 punten. “Voor managers het goed en wel in de gaten hadden, was het alweer achter de rug. Als bedrijf moet je daarom een instant strategy hebben om goed met dit soort snelle veranderingen om te gaan. Het business-model dat vandaag nog werkt, kan morgen achterhaald zijn.” In de praktijk blijkt dat lastig. Slechts 3 procent van de Nederlandse bedrijven is in staat om het eigen verdienmodel snel aan te passen, zo blijkt uit het onderzoek.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bedrijfsprocessen optimaliseren

Over 2011 zijn Nederlandse bedrijven gemengd optimistisch. Ruim 40 procent verwacht een beter jaar dan 2010. Toch denkt een even zo groot percentage dat het lastig wordt om net zo winstgevend te blijven. Een volledig herstel van de economie zit er dan ook nog niet in, zo is de heersende opinie. Slechts 8 procent van de bedrijven in ons land verwacht dat komend jaar alle stofwolken van de economische crisis zijn weggetrokken. Ruim de helft denkt dat het moeilijk wordt om in 2011 de bedrijfsprocessen nóg verder te optimaliseren en zo meer voor minder te kunnen leveren. “Langzaam maar zeker groeit het gevoel dat we niet eindeloos kunnen doorgaan met rip en replace”, aldus Bates.

R&D-afdeling

Hoewel veel bedrijven geen geld hebben voor grote investeringen in innovaties en het ontwikkelen van nieuwe technologieën geeft de helft van de respondenten uit het onderzoek aan dat het belangrijk is om juist op R&D-gebied extra inspanningen te leveren. De meeste innovatie denkkracht in het bedrijfsleven zit in ieder geval op de marketingafdeling. Driekwart van de ondervraagden geeft aan dat hier doorgaans de meeste ideeën en productinnovaties vandaan komen.

Lees ook: