Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Ingrediënten voor succesvolle groei

Subsidieregelingen maken het aantrekkelijk om te investeren in innovatie. Zeven tips om de groei binnen uw organisatie gecontroleerd en succesvol te laten verlopen.


Zo zijn er mogelijkheden om subsidie aan te vragen voor onderzoek naar technologische innovatie, innovatie in het midden- en kleinbedrijf (MKB) en voor innovatie op internationaal niveau. Heel mooi natuurlijk, maar succesvolle innovatie leidt vervolgens vaak tot snelle groei, die soms te snel gaat met alle schadelijke gevolgen van dien.

1. Begin met een einddoel

Formuleer uw doelen en ga planmatig en strategisch te werk. Bedrijven kunnen het best duidelijke doelen hebben en deze gedurende het hele groeiproces voor ogen houden. Het is slim om dat plan er tijdens het groeiproces ook regelmatig bij te halen om de koers van het bedrijf in de gaten te houden. Laat uzelf met andere woorden niet verrassen.

2. Communiceer

Dat u als manager of directeur weet waar u heen wilt als bedrijf betekent niet automatisch dat uw mensen dat ook weten (of willen weten). Communiceer daarom groeiplannen helder met medewerkers en delegeer verantwoordelijkheden. Betrek medewerkers vanaf het begin in het groeiproces en luister ook naar hun visie op de veranderingen. Zij maken immers een belangrijk deel uit van de organisatie en het ontbreken van hun steun kan groei in de weg staan. Stimuleer feedback en beschouw kritiek als een teken van betrokkenheid en als een instrument waar u mee kunt werken.

3. Neem de tijd

Gezonde groei gaat nooit van de ene op de andere dag. Neem dus de tijd en ga met kleine sprongen vooruit. Een beheerste groei is beter voor het behoud van de bedrijfscultuur. Ook loopt de onderneming op deze manier natuurlijk minder financiële risico’s.

4. Wees flexibel

Word geen olietanker en zorg dat het bedrijf altijd klaar is voor veranderende marktomstandigheden. Investeer niet zomaar in enorme kantoren die pas over vijf jaar zijn gevuld. Maak slim gebruik van alle mogelijkheden die er zijn om mensen flexibel in te zetten. Een werkplek in een traditioneel kantoor in Nederland kost al snel 14.000 euro per jaar. Niet iedere nieuwe medewerker heeft direct die vaste werkplek inclusief desktop, vaste telefoon en printer nodig. Als het bedrijf toch minder snel groeit dan gedacht, dan zit u niet vast aan enorme kosten.

Waarborg bovendien de kwaliteiten van uw organisatie. Wees zuinig op de huidige kwaliteiten en trademarks, deze vormen mede de identiteit van het bedrijf en maken groei mogelijk. Houd deze dus goed in de gaten en zorg dat ze niet verloren gaan. Groei is goed, maar moet niet ten koste gaan van de sterke punten van de onderneming.

5. Netwerk

Kijk eens om u heen, leer van anderen en praat met mensen over hoe zij het aanpakken. Wellicht kunnen ze in de toekomst iets voor u betekenen. Meestal hoeven bedrijven het wiel niet opnieuw uit te vinden. Onderschat ook de kracht van social media niet. Door actief te zijn op social media-platforms blijven bedrijven op de hoogte van ontwikkelingen van collega’s en concurrenten, terwijl ze tegelijkertijd de zichtbaarheid van hun organisaties vergroten.

6. Vergeet het buitenland niet

Door de globalisering zijn er nog maar weinig beperkingen die een doorbraak in het buitenland in de weg staan. Nieuwe technieken maken het eenvoudig om te communiceren met zakenpartners en klanten in het buitenland. Ook wanneer fysieke aanwezigheid een must is, zijn er tal van oplossingen zonder dat er langetermijninvesteringen nodig zijn. Dit maakt zakendoen in het buitenland een stuk gemakkelijker en aantrekkelijker en vergroot de kans op succes.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Spring in het diepe

Wie wil groeien, ontkomt niet aan het nemen van risico’s. Zie deze risico’s als een uitdaging en spring in het diepe. Met de bovenstaande tips bent u, samen met medewerkers, in staat om te groeien terwijl u uw kop en schouders boven het water houdt.

Dit artikel is afkomstig van Eduard Schaepman, ceo van Regus Benelux. Bekijk hier zijn profiel.

Lees meer over groei en innovatie: