Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

In de interneteconomie gaat 24 miljard om

De interneteconomie in Nederland was in 2009 goed voor 24 miljard euro omzet en vertegenwoordigt daarmee 4,3 procent van het Bruto Binnenlands Product, vergelijkbaar met de sectoren onderwijs en transport.


Dat blijkt uit onderzoek van Google en de Boston Consulting Group. BCG verwacht tot 2014 een groei van 9 procent. Vooral e-commerce doet een flinke duit in het zakje. Online consumptie vertegenwoordigt met 12 miljard euro de helft van de Nederlandse interneteconomie. Verder is meegeteld de bedrijfsinvesteringen in internet (7,2 miljard), overheidsbestedingen aan internet (4,6 miljard), netto export (9,7 miljard) en import (9,2 miljard). De interneteconomie biedt werk aan 110.000 mensen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Vijfde plaats

Nederland krijgt daarmee de vijfde plaats op de ranglijst van internationale internet-economieën, na Denemarken, Zuid-Korea, Japan en Zweden. Meetcriteria zijn beschikbaarheid van internet, betrokkenheid van gebruikers en online bestedingen. Nederland doet het vooral goed op de gebieden beschikbaarheid (plaats 4) en betrokkenheid (plaats 3). Op het gebied van bestedingen komen we niet verder dan de 10e plaats. Volgens BCG ligt de reden daarvan in de moeilijkheid van online betalen en het feit dat retailers relatief laat online zijn gegaan in Nederland. In Engeland is dat bijvoorbeeld sneller gegaan. En daar vormen de online bestedingen nu al 7,2 procent van BBP.

Alleen BtoC

Jammer aan het onderzoek is dat het begrip interneteconomie erg smal is gedefinieerd. Tot het internet-bbp behoort alleen de online Business to Consumer-consumptie. De handel tussen bedrijven via internet (veelal een substantieel deel van een economie) is niet in het getal meegenomen “omdat dit voor ons bijzonder moeilijk is te berekenen”, zegt Marty Smits, partner bij BCG. De onderzoekers maakten ook een onderverdeling naar provincie. De top 3 bestaat verrassend genoeg niet uit de usual suspects, maar worden gevormd door respectievelijk Flevoland, Utrecht en Noord Brabant. Ander saillant detail:  bedrijven die de afgelopen jaren online actief waren, doen het in omzet drie procent beter dan bedrijven die dat niet zijn.

Lees ook: