Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Iedereen kan manipuleren

Wat zou het toch handig zijn als u de wereld naar uw hand kon zetten. Goed nieuws: dat kan. Met deze 8 tips om mensen te manipuleren, krijgt u vanaf nu altijd uw zin.

 

Manipuleren, veel mensen doen het. De ene meer opzichtig dan de andere. Niemand zal het echter toegeven, want het is iets negatiefs. Maar toch kunt u door op de juiste manier te manipuleren uw voordeel doen. Op het werk om meer van uw werknemers gedaan te krijgen of om uw ideeën en plannen er bij de baas doorgedrukt te krijgen. Maar ook bij de klant om toch voor die grote deal te tekenen. De vraag is alleen hoe u iemand manipuleert zonder dat diegene het doorheeft. In het boek Manipuleren kun je leren van Frank van Markwijk staan daarover vele duidelijk beschreven tips en trics. Een paar tips om mensen positief te beïnvloeden:

1. Het uiterlijk telt

De eerste indruk maakt het verschil Het is daardoor onmogelijk om niet in eerste instantie op het uiterlijk af te gaan. In die eerste paar seconden – wellicht de handdruk nog net meegenomen – beslist iemand wat hij aan u heeft en welke relatie hij met u aan wilt gaan. Het beeld dat er dan van uw geschept is, maakt u niet meer snel ongedaan. Bedenk hoe u wilt overkomen en wat u wilt bereiken. Pas daarop uw kleding en gedrag aan. Vraag eventueel aan anderen hoe u op hen overkomt.

2. Ga van het positieve uit

Verwachtingen zijn nogal subjectief. Ze ontstaan door ervaring, vergelijking en gewenning. In die verwachtingen zit ook uw kracht. Want door aan te tonen dat u gelooft in uw product, bedrijf of werknemer, stimuleert u de juiste personen en is de kans vele malen groter dat uw verwachtingen worden waargemaakt. Het is hierbij wel van belang dat u ook echt meent wat u denkt, u zult dus eerst uzelf moeten overtuigen.

3. Vriendelijk zijn

In Nederland is gunnen een belangrijk element in relaties. En iemand gunt u pas iets als hij u aardig vindt en u waardeert. Alvorens u iets gedaan krijgt van iemand, zult u dus eerst het vertrouwen moeten winnen en goodwill moeten kweken. Dat doet u door aardig te zijn, regelmatig uw waardering te uiten en aandacht en belangstelling in de ander te tonen.

4. Gebruik marketingtechnieken

Als u wilt dat mensen u als een sympathiek persoon zien, zullen ze wel eerst moeten weten wie u bent. Daarom is het belangrijk om te werken aan uw imago en populariteit. Zorg dat er over u gesproken wordt en dat mensen weten wie u bent. Voor een grijze muis gaan mensen niet snel harder lopen. Tijd dus om aan uw imago te werken, een aantal trucjes uit de marketing kunnen daarbij goed van pas komen.

5. Leer luisteren

Mensen willen graag gehoord worden. Het komt regelmatig voor dat mensen langs elkaar heen praten, omdat ze allebei hun eigen zegje willen doen. Leer daarom om actief te luisteren. Wat zijn de wensen van de klant, waar heeft uw werknemer echt behoefte aan? Pas als u dat weet, kunt u hem echt verder helpen. Naast het feit dat uw gesprekspartner het gevoel heeft dat u oprecht naar hem luistert, kunt u dankzij de rijke informatie die u heeft gekregen precies doen wat nodig is om hetgeen voor elkaar te krijgen wat u wilt bereiken.

6. Een informeel tintje

Op de werkvloer moet alles zo formeel mogelijk. Er wordt vaker kritiek geleverd dan dat er complimentjes worden uitgedeeld en de concurrentiestrijd is heviger dan het streven om de gezamenlijke doelstellingen te halen. Vindt u het gek dat de hakken gelijk in het zand gaan als u iets van een werknemer vraagt? Zorg voor een iets meer ongedwongen sfeer op de werkvloer en u zult zien dat men al snel meer voor elkaar overheeft.

7. Zoek de overeenkomsten

In plaats van de verschillen te benadrukken, gaat u op zoek naar de overeenkomsten. Niet alleen wat betreft het gespreksonderwerp, maar ook als het gaat om lichaamstaal. Door dezelfde lichaamsmimiek, gebaren en stopwoorden te gebruiken, geeft u uw gesprekspartner het gevoel dat u met hem op één lijn zit. Daardoor krijgt hij het gevoel beter met u overweg te kunnen en zal hij ook eerder meegaan met uw plannen en ideeën. Zorg wel dat u niet te opzichtig te werk gaat met het kopieergedrag, want dat werkt eerder averechts.

8. Blijf positief

Hoe vaak zegt u 'nee' op een dag? Stop daarmee. Van Marwijk omschrijft dit mooi in zijn boek. "Nee zeggen beperkt je mogelijkheden. Ja zeggen creëert openingen, kansen en mogelijkheden." Het betekent niet dat u vanaf nu alles zelf moet doen, maar wel dat u duidelijk maakt wat u wel wilt, in plaats van wat u allemaal niet wilt. De positiviteit die dit naar anderen uitstraalt, zal vervolgens in uw voordeel werken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot slot

Wees eens eerlijk, hoeveel van deze stappen past u in werkelijkheid nu al regelmatig toe? Ziet u, zo moeilijk is manipuleren helemaal niet. En eigenlijk is het ook niet zo verkeerd om het te doen, zolang u er maar de beste bedoelingen mee heeft.

Lees alle tips en trics in het boek 'Manipuleren kun je leren' van Frank van Marwijk. Meer weten over hoe u positief kunt manipuleren? Bezoek het seminar de psychologie van het overtuigen op 1 oktober 2010.