Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

ICT-boer belooft veel, maar levert weinig

Te laat opgeleverde projecten, onverwachte kosten, slechte communicatie: de ict-sector kampt met een imagoprobleem. Niet ten onrechte, blijkt uit onderzoek onder het MT Panel. Van de managers heeft 37 procent wel eens een leverancier aan de dijk gezet.

Ongeveer 6 procent van de 2000 panelleden deed dat zelfs meermalen. Een panellid drukt zijn gevoel over ict’ers heel kernachtig uit: “Overpromise, and underdeliver.”

ICT heeft veel weg van de bouw

De ict-sector lijkt eigenlijk wel veel weg te hebben van de bouw. Wie heeft niet meegemaakt dat die kleine verbouwing aan het huis 30 procent duurder uitviel door ‘stelposten’ en het gezin een paar weken langer dan verwacht in het bouwstof zat? Dit gebeurt ook met ict. "Projecten lopen altijd uit en kosten meer dan gebudgetteerd. Het ergste is dat zelf ontkent dat dit het geval is", aldus een van de vele panelleden die hierover klaagt.

“Ze leveren altijd te laat op met veel teveel zaken die niet naar behoren werken. Als een autobouwer dergelijke problemen in een auto heeft die hij al uitlevert aan de klant dan wordt deze aan de schandpaal genageld en is waarschijnlijk failliet na alle rechtszaken”, aldus een ander panellid.

Nerd met gebrek aan inzicht in de klant

Een andere veel genoemde grief is dat de ict'ers vooral bezig zijn met de techniek en niet met waar de techniek voor nodig is. "Vaak mist het aan inzicht in de organisatie en daarin oplossingen te bedenken." En: “Ze zijn teveel in het eigen straatje actief en zien niet in dat ICT een tool is dat bedrijfsprocessen efficiënter en effectiever moet maken.”

Een van de kernpunten is dat de gemiddelde ict’er, het cliché van de nerd komt hier voorbij, communicatieve vaardigheden mist. “Er is een gebrek aan empathisch vermogen c.q. inlevingsvermogen ten aanzien van mijn specifieke behoeften als klant.” “We werken met een klein bedrijf, leuke mensen en uiteindelijk komt het goed. Maar als het om communicatie gaat, zijn het autisten.”

Het blijft een onvolwassen branche, constateren verschillende panelleden daarom.

Samenwerking en communicatie

Toch wordt de hand ook wel in eigen boezem gestoken. Om projecten tot een succes te maken is samenwerking tussen klant en leverancier onontbeerlijk. “Je kunt niet een opdracht geven en dan denken het komt wel goed. Er zal veel meer op output gerichte projectleiding ingericht moeten worden om de ICT-dienstverlener te laten slagen in de bedoeling van de opdrachtgever.” Communiceren, samenwerken en inzicht hebben in de business en de wensen van de klant, lijkt dus de weg te zijn voor ict-leveranciers.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Morgen op mt.nl een boekrecensie van ‘Hoe IT-projecten slagen en falen’, waarin Carolien Schönfeld 30 rampprojecten beschrijft en probeert te achterhalen wat er mis ging.

Wilt u deelnemen aan het panel?  Klik dan hier