Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Moeiteloos medewerkers vinden? Met deze 3 tips onderscheid jij je als werkgever

Volgens ondernemer Marnix Geus, oprichter van Het PR Bureau en auteur van het boek MensenHandel, is het tijd voor een nieuwe relatie tussen werkgevers en werknemers. ‘Een echte leidinggevende plaatst de mensen voor de handel.’

Zijn boek is de oogst van ‘tien jaar ondernemen’, aldus Marnix Geus. De ondernemer deelt in MensenHandel zijn weg als oprichter van Het PR Bureau in Amsterdam, de lessen die hij geleerd heeft als werkgever en vooral: zijn plezier en zijn ergernissen. Wat dat laatste betreft: Geus maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij heeft bijvoorbeeld een broertje dood aan de term ‘baas’. Want een ‘baas’, zo stelt hij, heeft ‘personeel’, nog zo’n belemmerende term. Personeel impliceert een gedienstige houding, een misplaatste onderdanigheid. De lol van het werk verdwijnt stilletjes bij wie die term als vanzelfsprekend gebruikt. En bazen? Die mogen dan de leiding hebben, in de praktijk zijn ze ‘het afvoerputje van de onderneming’ – alle problemen komen bij hen terecht… Een recept voor een giftig werkklimaat. Dat kan beter, vindt Geus, die met Het PR Bureau vijf keer op rij de titel Great Place to Work verdiende. Een verborgen missie van Geus met zijn boek is dan ook om een nieuw taalgebruik te lanceren op de werkvloer. Want: ‘de werkgever moet bevrijd worden van al die traditionele denkbeelden over arbeidsrelaties die hem volledig in de weg zitten in deze tijd.’ Bij dat nieuwe taalgebruik hoort de titel van zijn boek: MensenHandel. Immers, mensen zijn handel – of liever: mooie mensen zijn goede handel. Maar wat kunnen werkgevers en werknemers hiervan leren? Geus verkocht begin vorig jaar zijn aandelen in Het PR Bureau en stortte zich op zijn nieuwe droom: The Present Movement. Naast deze community waarmee hij ondernemers koppelt aan de vluchtelingencrisis, is hij actief als groeicoach, spreker en grootaandeelhouder in pr-bureau Blyde voor duurzame merken. In dit artikel drie lessen voor werkgevers van Marnix Geus. 1. Waardeer je mensen en vier je successen Dat doe je door je mensen te waarderen en samen successen te vieren. ‘Allebei hebben ze te maken met wat goed gaat. Dat waarderen hebben we altijd enorm gedaan. Vieren trouwen ook.’ In Nederland is het vaak droevig gesteld met waardering en viering: wij zijn vaak direct in onze communicatie, altijd to-the-point. Maar zou het niet leuk zijn om elkaar even te leren kennen voor we ter zake komen?’ Neem dus de tijd om verbinding te maken, vindt Geus. Kijk naar de individuele talenten van je team. Maak er gebruik van om iemand de kans te geven dingen te doen die hij of zij leuk vindt. En kan diegene dat nog veel groter maken, misschien? Allemaal kansen, aldus Geus. Vieren, dat deed Geus in zijn onderneming onder meer in de wekelijkse stand-up-meetings. ‘We bespraken dan alle bijzonderheden die onze mensen meemaakten. Een nieuwe klant, een leuke kennismaking, een afgerond project, verjaardagen, een goede maand, relaties. Je moet geen kans voorbij laten gaan voor een borrel.’ Nog iets wat Geus deed: zijn KPI’s omdenken. ‘Hoeveel kurken hebben we dit jaar ontpopt? Kan dat aantal volgend kwartaal niet omhoog?’ 2. Wees altijd bereid om hulp te vragen Maar wat als er geen reden is voor een feestje? In 2015 ging het bergafwaarts met Het PR Bureau. De omzet liep terug en er moesten mensen weg uit het bedrijf. Een half jaar eerder ging het met Geus zelf ook niet goed. ‘Ik dacht dat ik mijn grenzen kende. Maar ik had privé een dreun opgelopen en werd steeds vaker ziek en was moe. Ik vertelde het mijn partners. Dat moest ik leren: om hulp te vragen. Mezelf kwetsbaar op te stellen.’ Hoe je dat doet – goed voor jezelf zorgen? Geus herkent de tekenen: ‘Als je te veel stress hebt, krijg je een tunnelvisie, ga je sneller praten, hoog ademen en vaak ook ongemerkt hyperventileren.’ Signalen, die ook direct merkbaar zijn in je agenda. ‘Je gaat bezuinigen op wat je leuk vindt, op afspraken met vrienden, op sport.’ Wees dat voor en neem de tijd om voor jezelf te zorgen. Want wie niet voor zichzelf kan zorgen, kan ook niet meer goed voor zijn mensen zorgen. 3. Zorg voor veiligheid én uitdaging ‘Goed werkgeverschap is net als een gezonde opvoeding: je zorgt enerzijds voor veiligheid en anderzijds voor uitdaging.’ Volgens Geus laten veel organisaties het op veiligheid afweten. ‘Sla de vacatureteksten er maar op na. Bedrijven zoeken proactieve, flexibele, innovatieve, dynamische, creatieve, out-of-the-box-denkers, die snel kunnen schakelen. Die teksten suggereren dat de medewerker een soort ondernemer is, die toevallig in loondienst werkt. Met uitdagen is niets mis, maar als je mensen zich niet veilig voelen, dan gaan ze dingen doen die ze zelf niet willen, en daar gaat het al gauw mis in de relatie tussen werkgever en werknemer. Want niemand wil een soort hond in zijn bedrijf, die altijd maar in je nek blijft hijgen.’ En ook aan het bieden van uitdaging schort het bij veel werkgevers. Geus vindt dat er te weinig open vragen worden gesteld door leidinggevenden. ‘Simpele vragen als: waar zou jij komend jaar heel graag aan willen bijdragen? Of: wat zou je heel graag ooit in je leven willen doen? Wat is een grote droom van jou? Als je dat van elkaar weet – en wij hebben zulke sessies met mensen in het team gehad – dan kun je mensen stimuleren om hun droom serieus te nemen.’ Geus hielp ze door te bedenken welke stap ze als eerste moeten zetten om hun toekomstdroom te realiseren. Dat kan ertoe leiden dat mensen hun baan opzeggen. Niet erg, vindt Geus. ‘Het moet leuk zijn om bij ons te werken, maar ook op een dag leuk zijn om bij ons weg te gaan. Wat is er mooier dan dat mensen na vijf jaar zeggen dat ze écht verder zijn gekomen in hun leven?’
Marnix Geus

Zijn boek is de oogst van ‘tien jaar ondernemen’, aldus Marnix Geus. De ondernemer deelt in MensenHandelzijn weg als oprichter van Het PR Bureau in Amsterdam, de lessen die hij geleerd heeft als werkgever en vooral: zijn plezier en zijn ergernissen. Wat dat laatste betreft: Geus maakt van zijn hart geen moordkuil. Hij heeft bijvoorbeeld een broertje dood aan de term ‘baas’. Want een ‘baas’, zo stelt hij, heeft ‘personeel’, nog zo’n belemmerende term. Personeel impliceert een gedienstige houding, een misplaatste onderdanigheid. De lol van het werk verdwijnt stilletjes bij wie die term als vanzelfsprekend gebruikt. En bazen? Die mogen dan de leiding hebben, in de praktijk zijn ze ‘het afvoerputje van de onderneming’ – alle problemen komen bij hen terecht…

Een recept voor een giftig werkklimaat. Dat kan beter, vindt Geus, die met Het PR Bureau vijf keer op rij de titel Great Place to Work verdiende. Een verborgen missie van Geus met zijn boek is dan ook om een nieuw taalgebruik te lanceren op de werkvloer. Want: ‘de werkgever moet bevrijd worden van al die traditionele denkbeelden over arbeidsrelaties die hem volledig in de weg zitten in deze tijd.’ Bij dat nieuwe taalgebruik hoort de titel van zijn boek: MensenHandel. Immers, mensen zijn handel – of liever: mooie mensen zijn goede handel. Maar wat kunnen werkgevers en werknemers hiervan leren?

Geus verkocht begin vorig jaar zijn aandelen in Het PR Bureau en stortte zich op zijn nieuwe droom: The Present Movement. Naast deze community waarmee hij ondernemers koppelt aan de vluchtelingencrisis, is hij actief als groeicoach, spreker en grootaandeelhouder in pr-bureau Blyde voor duurzame merken. In dit artikel drie lessen voor werkgevers van Marnix Geus.

Waardeer je mensen en vier je successen

Dat doe je door je mensen te waarderen en samen successen te vieren. ‘Allebei hebben ze te maken met wat goed gaat. Dat waarderen hebben we altijd enorm gedaan. Vieren trouwens ook.’ In Nederland is het vaak droevig gesteld met waardering en viering: wij zijn vaak direct in onze communicatie, altijd to-the-point. Maar zou het niet leuk zijn om elkaar even te leren kennen voor we ter zake komen?’

Neem dus de tijd om verbinding te maken, vindt Geus. Kijk naar de individuele talenten van je team. Maak er gebruik van om iemand de kans te geven dingen te doen die hij of zij leuk vindt. En kan diegene dat nog veel groter maken, misschien? Allemaal kansen, aldus Geus.

Vieren, dat deed Geus in zijn onderneming onder meer in de wekelijkse stand-up-meetings. ‘We bespraken dan alle bijzonderheden die onze mensen meemaakten. Een nieuwe klant, een leuke kennismaking, een afgerond project, verjaardagen, een goede maand, relaties. Je moet geen kans voorbij laten gaan voor een borrel.’ Nog iets wat Geus deed: zijn KPI’s omdenken. ‘Hoeveel kurken hebben we dit jaar ontpopt? Kan dat aantal volgend kwartaal niet omhoog?’

Wees altijd bereid om hulp te vragen

Maar wat als er geen reden is voor een feestje? In 2015 ging het bergafwaarts met Het PR Bureau. De omzet liep terug en er moesten mensen weg uit het bedrijf. Een half jaar eerder ging het met Geus zelf ook niet goed. ‘Ik dacht dat ik mijn grenzen kende. Maar ik had privé een dreun opgelopen en werd steeds vaker ziek en was moe. Ik vertelde het mijn partners. Dat moest ik leren: om hulp te vragen. Mezelf kwetsbaar op te stellen.’

Hoe je dat doet – goed voor jezelf zorgen? Geus herkent de tekenen: ‘Als je te veel stress hebt, krijg je een tunnelvisie, ga je sneller praten, hoog ademen en vaak ook ongemerkt hyperventileren.’ Signalen, die ook direct merkbaar zijn in je agenda. ‘Je gaat bezuinigen op wat je leuk vindt, op afspraken met vrienden, op sport.’ Wees dat voor en neem de tijd om voor jezelf te zorgen. Want wie niet voor zichzelf kan zorgen, kan ook niet meer goed voor zijn mensen zorgen.

Zorg voor veiligheid én uitdaging

‘Goed werkgeverschap is net als een gezonde opvoeding: je zorgt enerzijds voor veiligheid en anderzijds voor uitdaging.’ Volgens Geus laten veel organisaties het op veiligheid afweten. ‘Sla de vacatureteksten er maar op na. Bedrijven zoeken proactieve, flexibele, innovatieve, dynamische, creatieve, out-of-the-box-denkers, die snel kunnen schakelen. Die teksten suggereren dat de medewerker een soort ondernemer is, die toevallig in loondienst werkt. Met uitdagen is niets mis, maar als je mensen zich niet veilig voelen, dan gaan ze dingen doen die ze zelf niet willen, en daar gaat het al gauw mis in de relatie tussen werkgever en werknemer. Want niemand wil een soort hond in zijn bedrijf, die altijd maar in je nek blijft hijgen.’

En ook aan het bieden van uitdaging schort het bij veel werkgevers. Geus vindt dat er te weinig open vragen worden gesteld door leidinggevenden. ‘Simpele vragen als: waar zou jij komend jaar heel graag aan willen bijdragen? Of: wat zou je heel graag ooit in je leven willen doen? Wat is een grote droom van jou? Als je dat van elkaar weet – en wij hebben zulke sessies met mensen in het team gehad – dan kun je mensen stimuleren om hun droom serieus te nemen.’ Geus hielp ze door te bedenken welke stap ze als eerste moeten zetten om hun toekomstdroom te realiseren. Dat kan ertoe leiden dat mensen hun baan opzeggen. Niet erg, vindt Geus. ‘Het moet leuk zijn om bij ons te werken, maar ook op een dag leuk zijn om bij ons weg te gaan. Wat is er mooier dan dat mensen na vijf jaar zeggen dat ze écht verder zijn gekomen in hun leven?’

HR