Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Die extra stap voor je medewerkers, zo doen Tony’s Chocolonely, PauwR en Amgen dat

Tegelijk met de bekendmaking van de Best Workplaces 2019 van Great Place to Work werden de Special Awards uitgereikt. Dit jaar strijken Tony’s Chocolonely, PauwR en Amgen met de eer, zij zetten net dat stapje extra voor hun medewerkers. Dat deden ze zo.

Tony's Chocolonely Special Awards
Tony's Chocolonely Special Awards Foto: Great Place to Work

Alleen de hoogst scorende bedrijven die voldoen aan de Great Place to Work-criteria mogen de titel Best Workplace voeren. Maar er zijn ook Great Workplaces die een Special Awards hebben verdiend: dat zijn de ondernemingen die een bijzondere prestatie neerzetten op het gebied van bedanken, ontwikkelen en zorgen. Dit is hun geheim.

Special Award Bedanken: Winnaar Tony’s Chocolonely betrekt zijn hele keten erbij

Chocolade die 100 procent slaafvrij gemaakt is al sinds de oprichting het doel van chocoladefabrikant Tony’s Chocolonely. Dit bedrijf is winnaar van de Special Award Bedanken. Erkenning geven en bedanken hoort bij de missie van het bedrijf, vertelt Carline van Veen, People & Culture Hero bij Tony’s Chocolonely. “We doen dat op verschillende manieren. Voor onze jaarvergadering nodigen we vrienden en familie uit, maar ook leden van de boerencoöperaties uit Ghana en Ivoorkust en chocofans. Met hen vieren wat goed ging en kijken we naar wat beter kan. En ieder kwartaal delen we medewerker-awards uit voor mensen die een bijzondere bijdrage hebben geleverd.”

Niemand binnen Tony’s Chocolonely kan het ontgaan als iemand wordt bedankt, zegt Van Veen. “Met een druk op de rode knop laten we onze discoballen draaien en vieren we een klein feestje. Ook bij jubilea van werknemers wordt uitgebreid stilgestaan en aan medewerkers die vertrekken is gedacht met ons Tony’s 4 Life-programma. We houden contact, zodat ze betrokken blijven en op een zo positief mogelijke manier terugkijken op hun Tony’s-periode. Deze bedankjes voor het werk dat je doet, zorgen voor een gevoel van trots en waardering. We zeggen zelf altijd: crazy about chocolate, serious about people.”

Special Award Ontwikkelen: Voor winnaar PauwR is de medewerker het kapitaal

Digital-marketingbureau PauwR won de Special Award Ontwikkelen. De ontwikkeling van de medewerker staat dan ook centraal bij het bedrijf. “Alle beslissingen nemen we met die missie in ons achterhoofd”, zegt managing director Pieter Voogt. “Ontwikkeling is ook de reden waarom we willen groeien, juist om onze medewerkers meer kans te geven te werken aan strategische of leidinggevende doelen. Als onze mensen doen waar ze goed in zijn en wat ze leuk vinden, dan levert dat ook goede resultaten op voor de klanten. Uiteindelijk is dat ook het beste voor het bedrijf.”

Toen medewerkers gevraagd werd naar hun ‘wauw-moment’, bleek dat ontwikkeling al vanaf de start in het DNA van PauwR zit. “Trots op de ontwikkelingen binnen het team en het bedrijf – dat werd vaak genoemd. Toen we dat merkten, zijn we begonnen onze medewerkers daar nadrukkelijker bij te stimuleren. PauwR heeft een persoonlijke ontwikkelingscoach, die alleen maar bezig is met coachingstrajecten op bijvoorbeeld het gebied van planning, persoonlijke ontwikkeling en klantcontact. Daar wordt gretig gebruik van gemaakt. Wat we eigenlijk hebben gedaan is de medewerkers voorop stellen. Dat is ons kapitaal. Als die op de eerste plek staan blijkt dat ook goed te zijn voor je bedrijf, je klanten en natuurlijk de medewerkers zelf.”

Special Award Zorgen: Winnaar Amgen gaat vitaal aan het werk

Dat biotechnologisch bedrijf Amgen de Special Award Zorgen in de wacht sleepte is niet verrassend. Bij de multinational waar geneesmiddelen geproduceerd worden staat de zorg voor de mensen hoog in het vaandel. Het doel is om hen zo vitaal mogelijk bij Amgen aan het werk te houden, legt HR lead Serge Loijens uit. “We ondersteunen een zo goed mogelijke werk-privébalans voor onze mensen. Omdat wat goed is, een persoonlijke kwestie is, is er bij ons veel vrijheid om daar persoonlijk invulling aan te geven. Bijvoorbeeld door meer of minder te werken, zelf de werkomgeving te kiezen en het aanbieden van activiteiten om lichamelijke en mentale gezondheid te ondersteunen. Denk aan onze eigen AmGym.”

Die gedachte sluit naadloos aan bij de mantelzorgbenadering van Amgen. Loijens: “Veel meer mensen dan we denken doen aan mantelzorg, vaak noodgedwongen. Daarom nodigen we onze mensen uit om dit te bespreken met hun manager. Ons programma voor zorgen heet It’s OK. Het is namelijk oké om naar huis te gaan als je een ziek kind hebt, het is oké om mantelzorg te verlenen. Dat alles vanuit de overtuiging dat we mensen willen ondersteunen om meer te zijn dan alleen een werknemer.”