Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

HR-manager jaagt werknemers weg

Loyale werknemers willen we allemaal. Maar HR-managers pakken het binden van personeel verkeerd aan. "HR-afdelingen moeten loyaliteit benaderen met een marketingbril op."

"Generatie Y is minder geïnteresseerd in geld dan voorgaande generaties. Deze groep is vooral gericht op zingeving en hun eigen drijfveren", zegt Michaël Plantema, consultant bij de Boertiengroep. Maar op dit moment zijn veel organisaties juist gericht op de korte termijn en targets. Hiermee wordt voorbij gegaan aan het individuele gevoel en gedrag van de werknemer waardoor de loyaliteit aan de organisatie laag is. En het is nu juist die loyaliteit die het succes van een organisatie duurzaam kan maken.

Boeien en binden
Om weer grip te krijgen op de loyaliteit van werknemers moeten HR-afdelingen dit onderwerp benaderen met een marketingbril op, stelt Plantema. De marketingafdeling is namelijk veel bezig met het boeien en binden van klanten. Precies wat ook met werknemers moet worden gedaan. "Een marketeer kan de afdeling ondersteunen om de verschillende type werknemers te herkennen en vanuit zijn expertise aangeven hoe je voorkeur voor het merk (de organisatie) kunt creëren en herhalingsgedrag (inzet voor de organisatie) kunt stimuleren."

Verleiden
Werkgevers denken bij loyaliteit vaak aan het zo lang mogelijk vasthouden van werknemers. Maar de essentie is dat werknemers de voorkeur geven aan u als werkgever en extra inzet tonen op de werkvloer. "Plaats de werknemer in een kwadrant, waarbij de verticale lijn de extra inzet voorstelt en de horizontale lijn de voorkeur voor een bepaalde werkgever. Stel dat de voorkeur voor u als werkgever laag is, maar dat de werknemer wel een hoge inzet vertoont, dan moet je hem proberen te verleiden. Dat kun je doen door bijvoorbeeld een interessant carrièrepad op te stellen of meer groeimogelijkheden aan te bieden."

Concurrent
Maar zoals met alles moet ook loyaliteit van twee kanten komen, beaamt Plantema. "Een werknemer moet bedenken wat zijn drijfveren zijn. Daar zijn de meeste mensen de laatste tijd ook steeds meer mee bezig. Hierdoor zie je dat werknemers tegenwoordig sneller naar de concurrent gaan. Dat is geen slecht gegeven, je kunt niet puur en alleen loyale mensen in dienst hebben. Er bestaat nu eenmaal een gezonde doorstroom van personeel in het bedrijfsleven."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Voordeel
Toch valt er veel te winnen voor een organisatie, stelt Plantema. "Loyaal personeel verhoogt de productiviteit, verlaagt wervingskosten doordat werknemers minder snel vertrekken, én verbetert het imago van de organisatie doordat er positief over wordt gesproken." Allemaal aspecten waar marketing ook mee te maken heeft bij het winnen van klanten voor het product. "De link naar marketing is dus helemaal niet zo gek. HR doet er goed aan om meer te gaan samenwerken met marketing."

hrm