Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

HR-beleid nieuwe stijl: koop een startup

Grote techbedrijven als Google, Facebook en Zynga zijn zo gespitst op het aantrekken van nieuw talent, dat ze nu startups opkopen om die vervolgens direct te liquideren. De mensen blijven. "I've been acqhired.”

Vooral Facebook is er goed in. In een paar maanden kocht het startups als Parakey, Hot Potato en Octazen. Het bedrijf moet en zal de voorsprong die het heeft opgebouwd handhaven en is een ware queeste gestart naar nieuw talent. Vooral ingenieurs zijn gewild. Als dergelijke types een internetbedrijf beginnen en hippe, passende  technologie ontwikkelen, zijn ze bijna verzekerd van een exit.

Het overkwam de 27 jarige Sam Leeson, die een jaar nadat hij Drop.io startte, werd opgeslorpt door Facebook.  Hij vertelt over zijn ervaringen in de NewYork Times. Voor welk bedrag hij is gekocht, wil Leeson niet kwijt, maar hij geniet met volle teugen van zijn nieuwe werkomgeving.

Klagen

Venture Capitalists en corporates klagen over de handelswijze van de internetgiganten. De eerste groep vindt het slecht voor de markt, de tweede ziet zich steeds vaker genoodzaakt de hoogte van de salarissen op te schroeven. `Een beetje ingenieur verdient in Silcon Valley al gauw 500.000 dollar per jaar`, zegt er een. `En dat loopt op tot een miljoen dollar per jaar`.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In 2009 kocht Facebook Friendfeed naar verluidt voor 47 miljoen dollar, omgerekend vier miljoen per werknemer. In tegenstelling tot de startups die Facebook recentelijk kocht, bestaat de dienst nog steeds. Ingewijden noemen dit het begin van het fenomen Acqhire, een acroniem van de termen acquire (kopen) en hire (aannemen).

Google en Zynga passen dezelfde tactieken toe. Zo kocht Zynga de afgelopen twee jaar 12 startups. Google wil niet vertellen hoeveel het er zijn. Het laat bovendien weten dat de technologie van de geliquideerde startups altijd wel ergens terugkomt in nieuwe producten of diensten.