Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoogspanning op de AutoRAI

De AutoRAI komt er weer aan. Welke nieuwste modellen, technologiën en snufjes zijn interessant voor de zakelijk rijder? Een overzicht:

>> Ga naar de MT autospecial

 

Vooral veel elektrische en hybride auto’s maken deze keer hun debuut op de AutoRAI. Voor de zakelijke rijder interessant is de nieuwe hybride van Lexus, de CT 200h, waar Management Team al eerder uitgebreid aandacht aan besteedde. De verkoop van deze ‘premium’ hatchback is inmiddels begonnen en binnen een paar dagen waren er in Nederland al duizend bestellingen genoteerd. De  nieuwe Lexus, in de klasse van de VW Golf, dankt zijn populariteit onder meer aan zijn aantrekkelijke prijs van €28.950, de extreem lage CO2-uitstoot van 87 g/km en slechts 14 procent bijtelling.

Van een heel ander kaliber is de Fisker Karma, een rasechte sportwagen, die twee elektromotoren combineert met een kleine benzinemotor, zodat de accu tijdens het rijden wordt bijgeladen met behulp van een generator.  De Karma kost €101.745. Het Nederlandse Burton, dat sportwagens bouwt op basis van de Citroën 2CV, presenteert op de AutoRAI de volledig elektrische Burton Electric. Volgens de fabrikant de meest duurzame sportwagen ter wereld, mede dankzij 96 procent hergebruik van een Lelijke Eend. Een van de belangrijkste elektrische auto’s, de Nissan Leaf, staat merkwaardig genoeg niet op de AutoRAI. Nissan haakte af, evenals Toyota, Honda, Suzuki, Subaru en Daihatsu.

Automarkt zit weer in de lift

De verkoop van personenauto’s steeg vorig jaar met 24,8 procent. In totaal werden er 483.164 nieuwe personenauto’s verkocht. De meeste auto’s in Nederland rijden nog altijd op benzine. Deze brandstof had vorig jaar een marktaandeel van 75,5 procent. De overige auto’s reden voornamelijk op diesel (20,4 procent) of waren hybride (3,3 procent). Het aantal lpg-rijders stelt weinig meer voor. In 2010 betrof dit slechts 0,6 procent van de markt, al is er telkens wel weer een kleine opleving van autogas zodra de benzine- en dieselprijzen recordhoogten bereiken. Het meest verkochte type auto is nog altijd de hatchback, gevolgd door de stationwagon en MPV. De meeste auto’s hadden vorig jaar het energielabel B. Nederlanders rijden nog altijd het liefst in een grijze auto (31 procent), maar ook blauw (21 procent) en zwart (20 procent) zijn populair.

Autofeest als vanouds

Hoewel de bezoekersaantallen de afgelopen jaren flink terugliepen, probeert de AutoRAI deze keer de draad weer op te pakken met een autofeest als vanouds. Het tweejaarlijkse evenement wordt gehouden van 13 tot en met 23 april. In tegenstelling tot de vorige keer, toen er sprake was van een uitgeklede crisisversie, keren deze keer de merkenstands terug. De AutoRAI, in het RAI-complex in Amsterdam, is doordeweeks geopend van 12.00 tot 22.00 uur en in het weekend van 10.00 tot 17.00 uur. Entreeprijs doordeweeks €16,50 en in het weekend €18,50.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

MT houdt u met de online autospecial de komende maand op de hoogte over de nieuwste trends rondom de AutoRAI. De laatste recensies, informatie over het groene rijden, de auto van de toekomst en verhalen over de autoindustrie, leest u op MT.nl