Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Koninklijke Auping in vijf weken tijd nu ook miljoenen medische mondkapjes maakt

Slechts vijf weken hadden Auping-ceo Jan-Joost Bosman en zijn team nodig om het bedrijf om te bouwen van beddenmaker naar volwaardig mondkapjesfabrikant voor de medische sector. De overheid heeft inmiddels 4 miljoen stuks in bestelling.

Mondkapjes worden gemaakt bij Auping
Foto: Vincent Jannink

‘Een uitdagend en bijzonder traject’, blikt Bosman (foto onder: derde van links) terug op de afgelopen vijf weken. De ceo van het familiebedrijf uit Deventer loodst de oer-hollandse beddenfabrikant met veerkracht door de crisis heen. ‘Iedere dag word je verrast door nieuwe uitdagingen. Ik schrok de nacht na het aankondigen van de slimme lockdown wakker: wat gaat dit voor het bedrijf betekenen. Buitenlandse vestigingen moesten dicht, we kregen te maken met vraaguitval. Binnen een dag had ons crisisteam in de gaten: we moeten met onze kennis en kunde lokale zorgverleners helpen. Dat plan is heel snel opgeschaald.’ 

Mond-neusmasker

Dat sommigen gek opkijken als een beddenfabrikant plotsklaps mondkapjes produceert, is volgens Bosman goed te begrijpen: ‘Daar heb ik zeker vragen over ontvangen. We hebben ervaring met het confectioneren van stoffen en materialen in verschillende lagen én hebben de productiecapaciteit in huis. Samen met het bedrijf Panton uit Deventer, dat zich specialiseert in het ontwerpen van medische producten, hebben we zo razendsnel een hoogwaardig mond-neusmasker ontwikkeld dat geschikt is voor de intensieve zorg en intensive care. We maken ze nu nog met de hand, maar we hebben drie machines laten ontwikkelen die dit proces grotendeels automatiseren.’ 

Auping overhandigt de mondkapjes

Waar het hoofdkantoor van Auping nu vrijwel is uitgestorven omdat iedereen thuiswerkt, draait de operatie in de fabriek aan de overkant van de straat door. ‘We maken alle bedden en matrassen op klantorder, we werken niet met voorraden. Hoewel de buitenlandse winkels grotendeels dicht zijn, zijn de winkels in Nederland nog open, net als onze webshop. Die orders willen we graag op tijd uitleveren. Tegelijkertijd was er capaciteit om de mondkapjes te ontwikkelen. In de fabriek hebben we een scala aan veiligheidsvoorschriften genomen zodat men veilig kan werken. Verplichte looproutes, afstandsmarkeringen, plastic schermen, ontsmettingsmiddelen. De mondkapjes voor de zorg worden gemaakt in een zogeheten schone ruimte in een apart gedeelte van onze fabriek, je komt daar alleen volgens strikte protocollen.’ 

Certificering

‘Naast het mondkapje, is ook het productieproces gecertificeerd. We hebben een Duitse DEKRA/COVID-19- en een Britse BSI CE-certificering ontvangen. Het is immers een heel serieus product wat je maakt, daar hoort een heel draaiboek aan protocollen bij. Dat we zo snel de productcertificeringen hebben ontvangen is ongekend, normaal gesproken is dat een traject van maanden. Ik denk dat we voorrang hebben gekregen.’ 

Ondanks de professionele aanpak, is het nieuwe product niet ontstaan vanuit commercieel oogpunt: ‘We zagen een acuut probleem bij de lokale zorgverleners en zijn gaan denken hoe wij aan een oplossing kunnen bijdragen. Een aantal mensen hebben zich vanaf dat moment op dit project gestort, terwijl ik mij heb beziggehouden met de dagelijkse operatie. Al snel kwam het Landelijk Consortium Hulpmiddelen (LHC) met de vraag of we niet meer mondkapjes konden leveren. Dat heeft een order opgeleverd van ten minste vier miljoen stuks, waarvan we er nu enkele duizenden hebben geleverd. Eventuele vervolgorders zijn niet uitgesloten.’ 

Kostprijs

Het bepalen van een kostprijs van een dergelijk nieuw product, is volgens Bosman behoorlijk ingewikkeld. ‘Er is sprake van een hoop onzekere factoren, daarnaast past het niet om nu te zeggen dat je er een goede marge op wilt maken. Tegelijkertijd was het uitgangspunt wel dat we er als bedrijf niet financieel op inleveren. Daarom hebben we afgesproken dat we werken met een ‘open boek’-calculatie. Het LHC heeft inzicht in alle kosten die we maken en daarop is de prijs bepaald. We hebben daarin transparant een bijdrage voor onze vaste lasten opgenomen. Zo maken we er geen winst op, maar helpt het ons wel in deze tijd de fabriek te laten draaien.’ 

Om alle medewerkers mee te nemen met alle ontwikkelingen, communiceert Bosman regelmatig middels interne memo’s en video-presentaties. ‘Je merkt dat mensen zorgen hebben over de toekomst en over hun baan. We proberen voor iedereen helder en begrijpelijk te vertellen hoe we ervoor staan en hoe het gaat. Je merkt dat ons nieuwe product veel energie brengt in de organisatie. Iedereen is blij dat we iets voor de samenleving kunnen betekenen. Hoewel er ook bij ons wel degelijk een crisis is, brengt de huidige uitdagingen voor het bedrijf ook veel positiviteit.’ 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Auping Healthcare

Bosman denkt er serieus over na om ook na de crisis producten voor de gezondheidszorg te blijven ontwikkelen. De huidige mondkapjes zijn voorzien van een subtiel logo van Auping, naast het label met het CE-keurmerk. Op de doos staat ook een nieuw logo, Auping Healthcare, speciaal voor dit doel ontwikkeld. ‘De vraag is wel hoe de markt zich ontwikkelt, mogelijk ontstaat er een enorme prijserosie door overproductie. Dan kan ik nu niet voor miljoenen euro’s in extra machines investeren. We hebben nu wel een nieuw netwerk aangelegd om in een latere fase onze circulaire bedden onder de aandacht te brengen. De medische sector is immers terug te vinden in onze roots: het eerste Auping-matras werd in 1888 geleverd aan een ziekenhuis.’