Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe kom je aan kapitaal voor duurzame groei?

Wie met zijn bedrijf een sociaal maatschappelijk doel wil nastreven, kan dat vaak niet alleen. Bij welke financiers kun je aankloppen?

Ondernemen met hart én hoofd, dat is wat sociale ondernemers doen. Oftewel, ondernemers die met hun product of dienst een maatschappelijk doel nastreven. Meer dan genoeg investeerders staan te popelen om een bedrijf met een dergelijke ambitie te ondersteunen. Maar voor je aanklopt om een zak met geld te vragen, moet je goed uitzoeken of je wel aan het juiste adres bent. 

Type investeerders

Ieder type investeerder heeft zijn eigen voorkeuren. Zowel wat betreft thematische en geografische focus, als voor de fase waarin het bedrijf dat om financiële hulp vraagt zich bevindt. De meeste bedrijven zoeken alternatieve financiering wanneer er nog geen of onvoldoende onderpand is om een lening bij de bank te krijgen. Zij bevinden zich in de zogenoemde early stage. Een ander moment waarop menig bedrijf (nieuwe) financiering zoekt, is in de later stage. Dat is het moment waarop het bedrijf al een paar jaar bezig is, de producten al maakt en verspreidt, en een slag moet maken om door te kunnen groeien.

Onderzoek dus vooraf welke investeerder het best bij jouw businessplan past. Een aantal mogelijkheden op een rij:

1. Crowdfunding (early stage – diverse thema’s en gebieden)

Een populaire manier om start- en groeigeld op te halen is crowdfunding. Nederland kende bij de laatste telling 63 van deze internetplatforms, waar particulieren zonder tussenkomst van een bank of broker (aandelenmakelaar) geld kunnen steken in startende of groeiende bedrijven. In de eerste helft van dit jaar haalden meer dan 900 ondernemingen en projecten in totaal 23 miljoen euro op. Maatschappelijk verantwoorde ondernemingen doen het goed op crowdfundingplatforms. ‘Het financiële plaatje moet wel kloppen, maar het gaat ook om de feeling’, zegt Gijsbert Koren van Douw&Koren crowdfunding consultancy.

Ampyx Power, een zweefvliegtuig dat duurzame elektriciteit opwekt bijvoorbeeld, haalde vorig jaar ruim drie ton op. Wakawaka, de derdewereld-ledlamp die met zonlicht oplaadt, haalde via het crowdfundingplatform OnePlanetCrowd ruim twee ton op om de tweede generatie lampen te ontwikkelen. Wie geld stak in Wakawaka, kreeg één lamp thuis en financierde één lamp voor een vluchtelingenkamp in Syrië of Haïti. Hiermee gaf het bedrijf zijn financiers niet alleen een product, maar ook een verhaal. Veruit het belangrijkste internationale platform voor crowdfunding is overigens Kickstarter, waar al meerdere Nederlandse ondernemers succes behaalden.

2. Maatschappelijk verantwoorde banken (later stage – diverse thema’s en gebieden)

Wie bij Triodos Bank of ASN Bank een aandelenportefeuille heeft, zal vergeefs zoeken naar aandelen van Shell of ExxonMobil. Deze banken hebben een naam hoog te houden als het gaat om maatschappelijk verantwoord investeren. Alleen bedrijven die aan hun lijst met duurzaamheidsprincipes voldoen, komen in een beleggingsfonds.

Triodos financiert ondernemers die een positieve bijdrage leveren aan mens, milieu of maatschappij. Wie onderneemt met hart én hoofd, zoals Triodos het noemt, kan er een zakelijk krediet aanvragen. De ASN Bank (‘voor de wereld van morgen’) financiert veel projecten in de sector duurzaam bouwen en duurzame energie, zoals windturbineprojecten. Met een groenverklaring van de overheid kom je in aanmerking voor financiering via het ASN Groenprojectenfonds.

Overigens niet direct de eerste bank waar je wellicht aan denkt, maar ook ABN Amro investeert in sociale bedrijven. Zij richten zich – in tegenstelling tot de Triodos en ASN Bank tot bedrijven die zich in de early stage bevinden.

3. Venture Philantrophy (early stage – diverse thema’s en gebieden)

De Postcodeloterij biedt niet alleen menig Nederlander de hoop ooit miljonair te worden, het financiert ook maatschappelijk verantwoorde projecten. De helft van de inleg van de Vriendenloterij, de Nationale Postcodeloterij en de BankGiro Loterij (ruim 400 miljoen euro per jaar) gaat namelijk naar goede doelen. Één daarvan is de Stichting Doen, die bijna 30 miljoen euro krijgt voor het financieren van groene, sociale en duurzame initiatieven binnen en buiten Nederland.

In 2013 ondersteunde de Stichting Doen ruim 200 projecten, bijvoorbeeld Ecovative, een bedrijf dat piepschuim maakt uit wortels van paddenstoelen en landbouwafval. En The New Motion, een bedrijf dat laaddiensten voor elektrische auto’s levert. Het geld lijkt er tegen de plinten te klotsen, maar wie denkt dat een mooi verhaal voldoende is om een deel van die 30 miljoen binnen te harken, heeft het mis. De criteria zijn keihard. Plannen die niet SMART (Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden) zijn, verdwijnen in de prullenbak.

Overigens is Stichting Doen niet de enige Venture Philantrophy, oftewel impact investeringsfonds, waar je kunt aankloppen voor financiering. Andere opties zijn onder andere Capital4Development, DOB Foundation en Naober foundation.

4. Nederlandse overheid (early stage – specifieke thema’s en gebieden)

Sociale ondernemers met plannen in het buitenland kunnen uiteraard ook bij Vadertje Staat aankloppen. De Rijksoverheid biedt graag ontwikkelingshulp aan in de vorm van Publiek Private Samenwerking (PPS in jargon), waarbij zowel overheid als bedrijven geld en kennis inbrengen. De Nederlandse overheid financiert bijvoorbeeld via Ontwikkelingsrelevante Infrastructuurontwikkeling(ORIO) waterprojecten (leidingen en zuiveringsinstallaties) en ontwikkelingsprojecten op het gebied van onder andere energie, gezondheidszorg en onderwijs. De Financieringsmaatschappij voor Ontwikkelingslanden (FMO) geeft leningen en garanties aan bedrijven die bijvoorbeeld wegen aanleggen in ontwikkelingslanden en hiervoor moeilijk geld kunnen lenen. Via het Fonds Product Development Partnerschip (PDP’s) geeft de overheid subsidie aan bedrijven die medicijnen voor ontwikkelingslanden ontwikkelen.

5. Angel investeerders  (early stage – diverse thema’s en gebieden)

‘Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral’, schreef Bertold Brecht cynisch. Wie meer dan genoeg te eten heeft, gaat zich afvragen hoe hij de wereld kan verbeteren. Het is dan ook niet zo gek dat succesvolle ondernemers, die miljoenen op de bank hebben staan, zich afvragen of ze er iets goed mee kunnen doen. Aangezien ze ondernemer blijven, willen ze hun geld liever niet aan een goed doel geven, maar investeren in een maatschappelijk verantwoorde onderneming. Koop daarom eens een Quote 500 en zoek uit welke rijken nog geen goed doel hebben. Ze ondernemen graag iets moois met hun geld.

Meer lezen over iMVO:

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beeld: Elske van Gorkum

Advertisement

mvo