Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe hou je de twitteraars bij de les?

Spreken in het openbaar lijkt steeds vaker op spreken tegen een batterij elektronica, waarin het publiek zich compleet onderdompelt. Tijd om Twitter, Facebook en de rest naar uw hand te zetten terwijl u spreekt.


Fast Company-blogger Drew Neisser geeft de volgende tips:  

1. Geen paniek als niemand het de moeite waard vindt u aan te kijken. Natuurlijk, echt prettig is het niet, maar dat iedereen met zijn laptop, smartphone en tablet in de weer is, betekent niet dat de oortjes niet gespitst zijn. U zult uit de lichaamstaal moeten opmaken of u het publiek echt boeit. Een veeg teken: zodra overal in de zaal mensen ook nog met elkaar gaan smoezen, is het tijd voor actie.

2. Kom niet in de verleiding om te vragen of de mobieltjes uit kunnen en de laptops dicht. Sorry, maar dat is niet meer van deze tijd, en we hopen dat uw publiek dat wel is. Dat laat zich in de eerste plaats niet graag vertellen wat het wel en niet moet doen. Bovendien krijgt u de volledige aandacht, maar de echte social mediaverslaafden zullen de zaal snel verlaten. Bovendien: wat is het verschil tussen iemand die op zijn apparaatje zit te duimelen en iemand die vroeger in zijn notitieblok zat te droedelen?

3. Zorg dat u de feiten echt goed op een rijtje heeft. Uw publiek is vast al redelijk op de hoogte maar bij alles wat u beweert, gaat het als een razende googelen en twitteren. Nog voordat u een fout kunt herstellen, wordt u al op twitter verbeterd en misschien wel te kakken gezet.

4. Leer in Twittertaal te spreken. Een goede speech bevat vanzelfsprekend een paar razendstrakke one-liners. Zorg dat die kant-en-klaar op Twitter kunnen worden verspreid: hou het dus binnen het format van 140 karakters. Er zijn zelfs sprekers die het Twitter-materiaal heel listig in hun powerpoint verwerken: u moet mensen ook de kans geven uw pareltjes te verspreiden. En vooruit, gooi er ook maar een hashtag in als dat uw Twitterprofiel verhoogt.

5. De zaal is eindeloos groot. U dacht dat u het tegen 100 koppen had? Dan hebben we goed nieuws: als uw praatje de moeite waard is, genieten tegenwoordig miljoenen mensen onmiddellijk mee. Elke tweet , facebookposting en desnoods Foursquare-notificatie vestigt de aandacht op uw verhaal. Eigenlijk moet u zich zorgen maken, als uw publiek niet druk aan het klikken en tikken is. Na afloop kan het geen kwaad, te kijken wat het bereik van uw voordracht buiten de muren van de zaal is geweest.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

6. U krijgt kritiek terwijl u spreekt. Ook iets om nog nét een tikje nerveuzer van te worden voordat u op moet: hoe het verhaal overkwam, hoeft u niet meer na afloop te vragen aan een kennis. Alle kritiek en opmerkingen worden uitgestort terwijl u spreekt. Als de organisatie dan ook nog zo vriendelijk is geweest om een scherm met twitterfeed achter u op te hangen, vliegen de rotte tomaten u helemaal om de oren zodra het publiek zich tegen u keert. Maar dat gebeurt natuurlijk niet. U houdt de feed goed in de gaten, en reageert op de tweets waar dat opportuun is. Dat verhoogt de interactie met het publiek, al verloopt het via het web.

> Tips voor gebruik van social media

Lees ook: