Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Hollywood Silicon Valley ontdekt

Met 'The Internship', een komedie over Google, lijkt Hollywood Silicon Valley te hebben ontdekt. Waarom duurde dat zo lang?

Eigenlijk is het opmerkelijk. Hemelsbreed liggen Silicon Valley en Hollywood nog geen 600 kilometer van elkaar. Toch heeft het hoofdkwartier van de filmindustrie tot nu toe bijzonder weinig aandacht gehad voor het hoofdkwartier van de internetindustrie.
The Social Network, een film uit 2010 over de opkomst van Facebook, was pas de tweede film die de belangrijkste economische ommezwaai van de laatste kwart eeuw behandelde. Facebook-oprichter Mark Zuckerberg was echter niet bepaald blij met de manier waarop hij in die film geportretteerd was (behalve met de outfit die hij er droeg…)

De eerste 'internetfilm' die Hollywood verliet was Pirates of the Silicon Valley, een film uit 1999, de tijden van de eerste internetbubbel, waarin de jonge jaren van iconen als Steve Jobs en Bill Gates de revue passeren. De trailer laat vooral zien hoe lang geleden 1999 eigenlijk alweer is…

En dan hebben we nu dus The Internship, die vorige week in première ging. Het is een komedie waarin Vince Vaughn en Owen Wilson (bekend van The Wedding Crashers) plots als stagiairs bij Google terechtkomen. De film, waarin Google-oprichter Sergey Brin twee keer in een cameo opduikt en die – laten we het positief zeggen – gemengde kritieken krijgt, wordt ook wel omschreven als 'één lange reclamespot' voor het zoekmachinebedrijf. De bioscopen in Amerika stroomden er in elk geval niet voor vol – maar wie weet dat dat in Nederland anders is?

En anders komen de bezoekers misschien wel massaal voor jOBS, een film waarvoor Ashton Kutcher in de huid kruipt van de befaamde Apple-oprichter Steve Jobs. Op 5 september komt hij in de Nederlandse bioscopen, en als we af mogen gaan op de verkoop van de biografie(ën) van de man, zou dit wél een flinke hit kunnen worden. Geen typisch internetbedrijf natuurlijk, dat Apple, maar wel een film die het hart opzoekt van de economische innovatie in Amerika – en die het leven van de man laat zien die ervoor heeft gezorgd dat we bij het woord tablet nu niet meer denken aan pilletjes, maar aan computers zonder toetsenbord.

Schrale oogst

Vier films in de ruim vijftien jaar dat de internetrevolutie aan de gang is, is dat niet een wat schrale oogst? En dan ook nog eens twee in deze maanden? Te meer als je bedenkt dat Steve Jobs, die een hoofdrol speelt in twee van deze vier films, ook zelf niet onverdienstelijk is geweest voor de filmindustrie in Amerika, gezien zijn bepalende rol bij animatiestudio Pixar. Oké, er zijn nog wel wat documentaires over de Valley (Something Ventured (2011), PBS’s Silicon Valley Experience (2013), Triumph Of The Nerds (1996) en Control – Alt – Compete (2011)), maar voor de rest valt toch op dat de economische hotspot weinig op het scherm gebracht wordt. Waar zou door komen?

Geen superhelden

Het kan ermee te maken hebben dat computertechnologie zich nu eenmaal moeilijk naar het witte doek laat vertalen. Software schrijven is per slot van rekening minder dramatisch dan laten we zeggen een wereldoorlog, een reis door de ruimte of een superheld. Misschien komt het ook wel doordat Hollywood graag in het verleden of in de toekomst duikt – en dan heeft 15 jaar internet misschien toch niet zo'n rijke geschiedenis en zo'n veelzijdige, spannende verhalen opgeleverd als je mogelijk zou verwachten.

Anti-piraterij

Het kan er echter ook mee te maken hebben dat Hollywood de hele Valley vooral als bedreigend ziet voor het eigen businessmodel, zoals Techcrunch al in 2012 vrij overtuigend schreef. Niet voor niets leidde anti-piraterijwetgeving begin 2012 tot forse protesten uit de tech-gemeenschap. Steve Jobs himself vatte de dichotomie tussen Silicon Valley (techniek) en Hollywood (content) al eens aardig samen: '…people from technology don’t understand the creative process that these companies go through to make their products, and they don’t appreciate how hard it is. And the creative companies don’t appreciate how creative technology is.' 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hits

Maar er zijn ook veel overeenkomsten tussen de twee industrieën, schreef Ventureminded daarop. Beide draaien om hits, om veel proberen en soms geluk hebben, om groot geld dat een weg zoekt om nog groter te worden, en daarnaast ook om relaties: niet voor niets zoeken startups elkaar op, en niet voor niets doen filmbazen hetzelfde. Het geeft ze de gelegenheid goede ideeën door kruisbestuiving uit te laten groeien tot grootste prestaties. 

Nina Brink

Misschien dat dit inzicht wel verklaart dat Hollywood plots het internetmekka heeft ontdekt als bron van verhalen. En het maakt meteen ook hongerig naar de Nederlandse varianten. Wie durft zich te wagen aan het levensverhaal van bijvoorbeeld Nalden? Of aan een mooie film over het succes van Booking.com? Of – helemaal stoer – wie verwerkt Eric Smits ongeautoriseerde biografie van Nina Brink tot blockbuster? Misschien is het iets voor Chris Ouwinga, de bestuursvoorzitter van Unit4. Hij tekende als producer al voor meerdere films, en heeft volgend jaar waarschijnlijk toch tijd over, als hij is opgestapt bij de softwareleverancier…

Meer lezen?