Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe ga je om met een volgzaam schaap op de werkvloer?

Een Master Volgerschap klinkt toch een stuk minder aantrekkelijk dan een Master Leiderschap. Waarom eigenlijk?

Het woord volger heeft – los van social media – regelmatig een negatieve associatie.We worden overspoeld met kenmerken van goede leiders, maar wat is je beeld van een goede volger? Als je dat inzicht hebt, wordt leidinggeven een stuk gemakkelijker.

4 typen volgers

Volgers werken meestal in de schaduw van de leider. Wat achter de schermen plaatsvindt zien we niet, maar je merkt het ogenblikkelijk als het daar aan draagvlak ontbreekt. Ook volgers heb je, net als leiders, in soorten en maten. Enkele typen volgers:

  1. Schapen
    Deze medewerkers zijn passief, niet-kritisch. Ze tonen weinig initiatief en verantwoordelijkheidsgevoel.
     
  2. Ja-knikkers
    Zij zijn levendiger en actiever dan schapen, maar net zo onzelfstandig. Ze blijven, met respect of onderdanigheid, afhankelijk van de leider. Ze vertellen de leider alleen wat hij wil horen.
     
  3. Mopperaars
    Deze medewerker zijn kritisch en zelfstandig, maar blijven passief in hun rol. Ooit zijn ze afgehaakt van de groep of van de organisatie. Het zijn cynische, of zich met moeite schikkende, pruttelende klagers.
     
  4. Effectieve volgers
    Zij zijn kritische meedenkers die actief participeren. Ze laten hun commentaar duidelijk horen. Ze wijzen anderen op hun fouten, maar geven ook makkelijk die van henzelf toe.

Wat maakt je medewerkers schapen of jaknikkers? Krijgen mopperaars wel eens ruim zendtijd? Zijn er effectieve volgers? Wie zijn dat dan? En om welke reden? Hoeveel procent van elk type volgers hebben jullie in huis? Percentages van typen volgers brengen de mate van draagvlak, energie en efficiëntie in beeld.

Vijf tips voor de manager

Let deze week als leidinggevende eens op het volggedrag van je collega’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  1. Wat valt je onmiddellijk op?
  2. Turf de typen volgers in je team. Tel je schapen, jaknikkers, mopperaars.
  3. Turf de effectieve volgers.
  4. Noteer in steekwoorden de drijfveren van je in kaart gebrachte type volgers.
  5. Trek je conclusie.

Bekijk onderstaand filmpje en geniet ervan. Fantastisch, als leiden en volgen zó soepel gaat.

De auteur van dit artikel is Publieksmotivator Edith van Bommel

hrm