Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe apps de werkvloer veranderen

Apps rukken niet alleen op de tablet of smartphone van de consument op. Ook het bedrijfsleven raakt er aan verslingerd. Hoe apps de wereld hebben veranderd.

Aanvankelijk leek het spielerei: software downloaden op de telefoon. Inmiddels hebben we een gevleugeld gezegde: there must be an app for that. De krant of een boek lezen, de weersverwachting  Voor wie apps een plek wil geven in de technologiegeschiedenis:

de pc zette in de jaren 80 de informatiemaatschappij op zijn kop, het wereldwijde web deed dat nog eens in de jaren 90, mobiel bellen beheerste de jaren 00 en mobiele apps gaan dit decennium de logge, mensonvriendelijke barrière doorbreken die een pc met alle toeters en bellen toch nog steeds is.raadplegen of scrabbelen tegen verre vrienden, navigatie, chatten, Facebooken; er is bijna geen moment of handeling denkbaar waarbij geen app van pas komt.
Misschien had wijlen Steve Jobs het ook nog niet helemaal door toen hij begin 2007 zijn eerste 
iPhone voorstelde aan de wereld. Hij bleef het herhalen: 'dit is een telefoon, een iPod én het internet in je zak. Dat laatste leek een doorbraak: surfen met je telefoon was voorheen moeizaam gepriegel. Apple maakte dat het gebruiksvriendelijk werkte. 

Pas anderhalf jaar en een iPhone-versie later, toen Apple zijn App Store opende, begon de revolutie werkelijk. Vanaf zomer 2008 mochten ook derden software aanbieden die speciaal was bestemd voor de iPhone. Er was keus uit 500 programmaatjes, destijds een ongekende rijkdom, vergeleken met pogingen van Nokia en Windows om extra software te leveren bij hun slimste telefoons.

2 miljoen apps

Vier jaar fast forward. De iPhone is een megahit en heeft gezelschap gekregen van andere smartphones, die draaien op Android, het besturingssysteem van Google. En van de grote broer, de iPad. Het maakte Apple in beurswaarde groter dan Exxon. De wereld wordt inmiddels bevolkt door honderden miljoenen smartphones, terwijl tablets vreten aan de afzet van pc’s; 2012 kan wel eens de geschiedenis ingaan als het eerste jaar van het post-pc-tijdperk.

In combinatie met de apparaten met aanraakscherm, sensoren voor beweging, plaatsbepaling en natuurlijk een draadloze verbinding, veranderden apps de manier waarop we leven en werken. De App Store van Apple bevat inmiddels meer dan een half miljoen apps, die van aartsrivaal Android nauwelijks minder. Microsoft moet nog op gang komen, maar dan heeft de wereld over een jaar of wat wel de beschikking over 2 miljoen apps. Dat apps big business bewijst de overname van foto-app Instagram door Facebook voor 1 miljard dollar. Facebook kondigt vandaag aan opnieuw een app te willen overnemen: Tagtile, een kortingsapp.

Goede ROI

Terwijl consumenten de apps razendsnel omarmd hebben, hielden veel bedrijven lang afstand. Moesten ze hun medewerkers wel uitrusten met dure smartphones? Moesten al die privétoestellen wel toegang krijgen tot bedrijfskritische systemen? Was zo’n iPad niet meer een duur speeltje dan een investering met een goede return on investment? Inmiddels zijn al zulke vragen wel beantwoord in het voordeel van de app.

“In het begin had ik nog wel eens moeite klanten te overtuigen van de toegevoegde waarde van mobiliteit”, zegt Maurice Gordijn, die bij Logica vooral gebruikers van SAP-software adviseert over mobiele toepassingen. “Naarmate er meer overtuigende cases zijn, is dat makkelijker geworden. Er zijn inmiddels beproefde manieren om apps veilig op te nemen in een bedrijfssysteem, het mobiele dataverkeer te versleutelen en de apparaten die medewerkers van thuis meebrengen desnoods te wissen zodra ze zoekraken.” Hij heeft inmiddels voorbeelden genoeg om beslissers enthousiast te krijgen. “Met een app kun je data mobiel maken en zo mensen in het veld op het juiste moment de informatie geven die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen en beslissingen te kunnen nemen.”

Enterprise apps

Die eenvoud kun je niet overschatten, zegt Danny Gorter, die apps ontwikkelt met Dutch Communications Group. Juist die eenvoud maakt het mogelijk de efficiëntie­ in bedrijfsprocessen te verbeteren. Ook hij ziet momenteel steeds meer 'enterprise apps' op de markt verschijnen, nadat eerst de consumenten massaal overstag zijn gegaan. “Het duurde even voor je bij bedrijven evidente businesscases had, aan de marketingkant overheerste sneller het geloof in apps.”

Maar zulke cases ziet Gorter nu wel. Zijn bedrijf heeft zojuist Flexzorg opgeleverd, een systeem waarmee zorginstellingen hun personeel flexibeler kunnen inzetten en waarbij een smartphone-app cruciaal is. “Apps zijn uitermate geschikt om processen van begin tot eind slimmer in te richten. ­Natuurlijk regel je niet alles ermee, maar juist doordat je de kunst van het weglaten moet toepassen, kom je sneller tot de kern van een bedrijfsproces. Neem business intelligence, de managementinformatie waarbij je vaak wordt overstelpt met cijfers. Een app richt je in met alleen die key performance indicatoren die ertoe doen.”

Hoe het bedrijfsleven de apps omarmt? Klik verder.

 

1 Apps voor de werkvloer 

Medisch Centrum Haaglanden gaat zijn personeel flexibeler inzetten. Medewerkers kunnen via de Flexzorg-app op hun smartphone direct aangeven welke diensten ze kunnen of willen draaien. De meerderheid van de mensen in de zorg werkt parttime en wil maar wat graag af en toe extra ­werken. Het probleem is dat ze vaak niet op de hoogte zijn van de gaten in de werkroosters buiten hun eigen afdeling. “Het kan gebeuren dat ergens een operatiekamer niet gebruikt kan worden door gebrek aan krachten, terwijl die elders in een ziekenhuis, of bij een ziekenhuis in de buurt, beschikbaar zijn”, zegt Danny Gorter, die met Dutch Communications Group de app heeft gebouwd. “Met Flexzorg leg je een flexibele schil aan van eigen medewerkers, en daarin is de app cruciaal. Bij wijze van spreken in de tram op weg naar huis kunnen ze aangeven dat ze de volgende avond willen werken.”

En de zorg is maar één branche, waar apps de flexibele schil ondersteunen. Logica heeft zojuist aan een groot servicebedrijf een app geleverd die schoonmaakteams een stuk soepeler laat draaien, vertelt Maurice Gordijn, bij het ict-bedrijf verantwoordelijk voor de mobiele kant van SAP bedrijfssoftware apps dus. “De werkroosters werden voorheen op een printje aan teamleiders meegegeven. Dat leidde tot een hoop gekras en gekriebel: die is ziek, die komt extra, en vervolgens moest dat papier weer in het systeem worden gezet. Met deze oplossing kunnen mensen alles direct op een tablet invoeren en wijzigen. En dat synchroniseer je dan direct met het systeem. Zo ga je van vijf, zes stappen ­terug naar twee of drie.”

Ander voorbeeld. Netbeheerder Stedin rust in de Randstad zijn storingsmonteurs uit met een iPad plus app. Dankzij GPS weet de iPad exact waar de monteur is, en die weet via de app precies waar de leidingen lopen en krijgt een overzicht van alle storingen en werkzaamheden. Dat scheelt de monteur veel zoeken. Stedin draaide er een tijdlang mee op proef, weet Gordijn. “Toen in een wijk de server werd uitgeschakeld, gingen de monteurs onmiddellijk klagen: zet onze spullen weer aan! Als gebruikers gaan schreeuwen dat het hun leven makkelijker maakt, zit je denk ik wel goed.”

 

2 Apps voor elektrisch rijden

Weet je wat? We gaan vandaag eens lekker met de auto naar kantoor. Even checken: ja, de 97-TFD-9 staat twee straten verderop, de accu-inhoud is met 35 procent ruim voldoende om aan de andere kant van de stad te komen. Tik, en we hebben de ­elektrische Smart gereserveerd. De witkar, ooit bedacht door Luud Schimmelpennink, kende sinds de vroege jaren 70 vele varianten. Allemaal faalden ze, omdat je nooit precies wist waar er een stond. En vond je er een, dan was de accu steevast plat. Dankzij de mobiele app lijken die ongemakken nu overwonnen. En dus streek Daimler in november vorig jaar vol vertrouwen neer in Amsterdam met de Car2Go. De app die bij dit deelautoproject hoort vertelt niet alleen waar een elektrisch Smartje klaarstaat, maar ook hoe zijn ­accuconditie is. Reserveren? Kwestie van één druk op de knop.

Ook voor wie een elektrische auto bezit, zijn apps existentieel. Vanwege de beperkte actieradius van bijvoorbeeld de Nissan Leaf of Renault Fluence levert elk van hun fabrikanten er een app bij. Die van Nissan geeft op elk moment weer wat de staat van de accu is. En, handig voor wie een dag- en nachttarief voor stroom heeft, dankzij de app kan het laden op elk gewenst moment starten. e-Laad, de stichting die elektrisch rijden in Nederland stimuleert, werkt ook hard aan een app om oplaadpalen en –punten te reserveren, zonder taalproblemen. Om hiervoor te zorgen, komt er een zogeheten open charge point protocol, een universele standaard voor de manier waarop de palen met hun beheerders en de buitenwacht communiceren. Zodra die er is, wordt reserveren een peuleschil.

 

3 Apps voor klantcontact 

Interne apps zijn een uitkomst op de werkvloer, maar er zijn ook fraaie voorbeelden van apps die een brug slaan met de buitenwereld, met klanten en leveranciers. Of met burgers, zoals in de Drentse gemeente Westerveld. Inwoners kunnen daar kapot straatmeubilair, zwerfvuil of andere ongeregeldheden waar de gemeente iets aan kan doen, aangeven via de app Westerveld Dichtbij. Een smartphone weet altijd waar hij is, dus de exacte locatie van het euvel hoeft de burger niet eens in te toetsen.
“Zo’n melding via een app is mooi”, zegt Marianne Herbert, innovatieconsultant bij Logica, “maar er moet wel wat mee gebeuren: in Westerveld wordt de melding daarom ook direct doorgeplaatst naar de afdeling of dienst die ermee aan de slag moet. En zodra die terug kan melden dat het probleem is opgelost, is de cirkel rond.” Logica had de app als extraatje gebouwd bij een veel omvangrijker systeem. “Maar als je hem zo inzet maak je je proces niet alleen veel efficiënter, je geeft je inwoners ook echt een goed gevoel over hun overheid: die doet wat voor me!”

KLM shaked je trip 

Het schadeformulier is ook zo’n archaïsch fenomeen dat dankzij de app snel tot het verleden kan behoren. In plaats van op een beregend autodak gegevens op de doorslagvelletjes te krassen, kan een schadegeval via een app in kaart worden gebracht om – alweer rechtstreeks – naar het systeem van de verzekeraars te worden verzonden.
Op het gebied van marketing kunnen appbedenkers hun creativiteit helemaal de vrije loop laten. Onmisbaar zijn ze niet, maar leuk wel, de vier apps die KLM op dit moment heeft draaien. Via de KLM.com-app kunnen gebruikers vluchten boeken. De ­zogeheten KLM Tripshake tipt na even schudden met de smartphone over een willekeurige ­bestemming en het laagste tarief. De ‘Blauwe huisjes’-app biedt een catalogus met de befaamde jeneverflesjes waarin business classreizigers kunnen bijhouden of ze al compleet zijn. KLM Passport is ook een knaller: daarmee kunnen passagiers eenvoudig hun reisfoto’s omzetten in een vakantiefilmpje dat ze vervolgens kunnen delen op social media. Rob Zwerink, directeur E-development: “Uiteindelijk willen wij voor elk moment in de reis een app bieden.”

 

4 Apps voor de zorg 

Bloed prikken, dat is bijna een tweede natuur voor diabetes­patiënten. Het levert veel gehannes met teststrookjes en het noteren van de suikerspiegel, de gegevens die van tijd tot tijd naar de arts moeten. De iBG-Star van Sanofi-Aventis is een bloedprikker die je koppelt aan de iPhone. Stripjes coderen is verleden tijd, de app slaat alle gegevens op en stuurt ze met één tikje als e-mail naar de dokter. Geen sciencefiction, maar gewoon bij de apotheek te koop voor 59,90 euro.
De app vertegenwoordigt de toekomst, omdat alleen ict onze zorg betaalbaar en uitvoerbaar kan houden. Voor mobiele toepassingen is inmiddels de term mHealth gemunt. In 2011 werden al 44 miljoen gezondheids-apps gedownload, volgens onderzoeker Juniper is dit in 2016 driemaal zoveel.

De sensoren van de smartphone maken veel mogelijk: lichaamstemperatuur, hartslag of bloeddruk, noem het en het is te meten en razendsnel door te geven. Philips levert al de app Vital Signs, die met de iPadcamera hartslag en ademhaling meet. En natuurlijk kan de smartphone elke lichaamsbeweging bijhouden. Zo is er de populaire app Sleep Cycle, die bijhoudt hoe vast je slaapt en die je op het beste moment wakker schudt. En de meeste sportievelingen hebben vrijwel achteloos RunKeeper op hun iPhone gezet. Handig bij het joggen of fietsen, maar ook ­supergereedschap dat mensen aanzet tot een gezondere levensstijl. Zodra genezen onbetaalbaar dreigt te worden, is voorkomen absolute noodzaak. En dus een interessante business.

 

5 Apps voor kranten

Veel scoops scoorde The Daily nog niet in het eerste jaar van bestaan. En met 100.000 lezers is het ook bepaald geen grote krant. Toch wordt de tablet only wereldwijd goed in de ­gaten gehouden. Niet gek: het project van Rupert Murdoch en wijlen Steve Jobs werd met veel bombarie en een aanvangsinvestering van 30 miljoen dollar in de markt gezet als het nieuwe uitgeefmodel voor een tanende papieren business. Lezers krijgen voor 99 dollarcent per dag, of 40 dollar per jaar, het laatste nieuws, dat van het scherm spat met kleurige foto’s, videobeelden en interactieve grafieken. Op Angry Birds na is de krant nu de meest verdienende iPad-app in de App Store, en dat binnen een jaar na lancering. In de VS heeft een groot tijdschriftenhuis als Hearst een maandelijkse oplage van 300.000 voor alle titels samen die via een app worden gelezen, aartsrivaal Condé Nast zit op 500.000, waarvan de helft digital only.

In Nederland scoort Sanoma met bladen als Linda en Autoweek, en zijn ook de landelijke kranten allemaal al via een app te lezen. NRC gaat voorop. Mede dankzij de korting die het dagblad gaf op iPads heeft het meer dan 10.000 abonnees voor de digitale NRC. “Hoeveel daarvan via de app de krant lezen, houden we voor onszelf”, zegt uitgever Han-Menno Depeweg van NRC Media. “App-only abonnementen voeren we niet. Het maakt ons namelijk niet uit met welk apparaat of via welk platform de krant digitaal gelezen wordt. We zijn bijvoorbeeld hard bezig met een app voor Android tablets omdat het markt­aandeel daarvan sterk groeit, maar ook met een nieuwe webversie.”
Binnen een jaar of 7, stelt Depeweg, zal NRC meer digitale dan papieren abonnees hebben. Dat scheelt veel kosten van druk en distributie. Maar die kosten blijven toch ­drukken op de papieren krant? “Dat klopt. Er komt een moment waarop we tegen de ­abonnees van de papieren krant in een regio zullen moeten zeggen: sorry, maar hier doen we het niet meer voor.”

Top-10 zakelijke apps in Nederland 

1 Rabo Bankieren
2 Dropbox
3 Evernote
4 ABN Amro mobiel bankieren
5 Dragon Dictation
6 Citrix Receiver
7 Adobe Reader
8 Turbo (ABN Amro)
9 Team Viewer for Remote Control
10 Vacatures zoeken (indeed.com)

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Distimo

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Lees ook: