Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hij wil een laptop, zij goede afspraken

Hij wil graag een laptop en iPad, zij liever duidelijke afspraken over de manier van communiceren. Het Nieuwe Werken beleven mannen en vrouwen heel verschillend.


Dat blijkt uit de Factor4Index van marketingcommunicatiebureau Calanza. Binnen bedrijven waar Het Nieuwe Werken is doorgevoerd, zoeken de mannen de oplossing vooral in IT. Hans van der Meer, marketing-manager bij Microsoft, legt uit hoe dat komt. “Mannen zijn vooral praktisch ingesteld en hebben daarom meer behoefte aan efficiënte informatietechnologieën. Thuis en op afstand werken? Prima. Maar geef me dan wel een smartphone, laptop en iPad. Vrouwen zoeken de oplossing meer aan de zachte kant. Ze willen vooral helderheid over de manier van communiceren en met elkaar samenwerken.”

Klassiek rolpatroon

Het blijkt sowieso dat mannen het belangrijker vinden dan vrouwen om tijd- en plaatsonafhankelijk te kunnen werken. Mannen scoren op dit punt een 7,8 waar vrouwen blijven steken op een 7,4. Hans van der Meer, marketing-manager bij Microsoft, verklaart dat aan het klassieke rolpatroon tussen de beide sekse. “Werken is enkele eeuwen geleden gedefinieerd als een bezigheid dat door mannen wordt uitgevoerd en het liefst zo tussen negen en vijf. Voor het eerst krijgen ze nu de ruimte om hun tijd anders in te delen. Dankzij Het Nieuwe Werken voelen ze zich niet meer zo bezwaard om af en toe eens thuis te werken en daar zijn veel mannen erg blij mee. Vrouwen komen uit een heel andere situatie. Zij combineren het gezinsleven al veel langer met een baan. Het Nieuwe Werken zien zij daarom als iets dat ze eigenlijk al jaren doen.”

Onbeperkt toegang tot bedrijfssystemen

Mannen hechten om die reden dus meer waarde aan tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Ze geven verder aan ook buiten kantoor goed bereikbaar te willen zijn voor collega’s en klanten. Verder verlangen mannen naar onbeperkte toegang tot het netwerk en de systemen van hun instelling. Meer dan vrouwen dat doen. Ook dat verklaart Van der Meer aan de hand van de klassieke verschillen tussen man en vrouw. “Als vrouwen informatie nodig hebben, dan vragen ze het aan iemand. Een man rijdt liever een kwartier om dan zijn auto stil te moeten zetten om de weg te vragen. Mannen die regelmatig op afstand werken willen dus vooral search tools en onbeperkte toegang tot alle bedrijfssystemen. Ze zoeken het graag zelf op.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Inspelen op Het Nieuwe Werken

Voor hem dus een iPad en onbeperkt toegang tot alle bedrijfsdata, voor haar een heldere set met afspraken. Nu we weten dat mannen en vrouwen anders naar Het Nieuwe Werken kijken, is het zaak om hier als organisatie op in te spelen. “Hoe beter je weet wat je werknemers ervaren, hoe gerichter je daar op in kunt spelen en hoe trefzekerder je als organisatie kunt opereren”, aldus Van der Meer. “Zorg er dus voor dat de projectgroep die Het Nieuwe Werken gaat implementeren niet louter uit mannen bestaat. Dan krijg je geheid een heel IT-gericht pakket, terwijl vrouwen duidelijk om andere oplossingen vragen.”

Lees meer over het nieuwe werken:

Interessant boek: Het nieuwe werken ontrafeld