Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hier let Amazon op bij het aannemen van nieuwe mensen

Hoe val je op in een markt waar iedere sollicitant dezelfde vaardigheden heeft? De HR-manager van Amazon, Miriam Park, legt uit waar zij op let als ze nieuwe mensen aanneemt.

Vooral voor mensen die net zijn afgestudeerd en nu de arbeidsmarkt betreden, is het lastig om aan een baan te komen. Dat stelt Miriam Park van Amazon. Want iedereen heeft op dat moment dezelfde kennis in huis, dus hoe kies je dan de beste sollicitant? Twee dingen zijn hierbij belangrijk, aldus Park. Soft skills; zoals goed kunnen samenwerken, je probleemoplossend vermogen en manier van communiceren. Daarnaast is het belangrijk dat je laat zien dat je goed bij de bedrijfscultuur past. Park geeft in dit artikel aan waar zij op let tijdens sollicitatiegesprekken. Deze vier dingen moet je weten voor je naar een sollicitatiegesprek gaat: #1. Laat zien dat je nieuwsgierig bent Nieuwsgierigheid is veel belangrijker dan enkel laten zien wat je tot nu toe gepresteerd hebt. Bij Amazon vragen ze vooral naar wat jou als persoon prikkelt. Volgens Park is het belangrijk dat je vragen stelt en daardoor aan nieuwe vaardigheden werkt. Ook direct een tip voor je cv: wijd een alinea aan dingen die jou interesseren, hoe je daarbij gekomen bent en wat je in die tijd hebt geleerd. Kort het stukje over je successen juist wat in. #2. Welke risico’s heb je genomen? Bij Amazon gaan ze er vanuit dat mensen die risico durven nemen uiteindelijk de beste producten in de markt zetten. Mensen die niet af en toe iets proberen, komen ook nergens. Laat tijdens je  sollicitatiegesprek daarom blijken welke risico’s jij durft te nemen en waar het je gebracht heeft. Maar vergeet daarbij niet te vertellen wat je afwegingen waren, zodat je gesprekspartner wel ziet dat je weloverwogen keuzes maakt. Volgens Park mag je er zelfs een bulletpoint van maken op je cv. #3. Wat was je beste idee? Vanzelfsprekend is het belangrijk dat je efficiënt kunt werken en dat je je deadlines haalt. Maar daarnaast telt je creatieve brein ook mee, stelt Park. Laat weten welke ideeën je hebt bedacht en wat het resultaat ervan was. Of dat nu tijdens je studie was of tijdens een baan, meld het ook op je cv. Welke projecten heb je opgezet of verbeterd? Bedenk voor je gesprek vast een leuke anekdote over jouw idee om het goed over te brengen. #4. De klant is koning Veel bedrijven stellen de klant voorop, dat is ook de trend van tegenwoordig. Het is dus niet meer genoeg om tijdens een sollicitatiegesprek aan te geven hoe je de concurrentie kunt verslaan, maar hoe je de klanten van het bedrijf kunt helpen. Heb je bijvoorbeeld wel eens een slechte recensie om weten te zeggen in een positieve ervaring? Of heb je wel eens meegemaakt dat een klantenverzoek leidde tot een vernieuwing binnen het bedrijf? Vertel erna hoe je die ervaringen kunt inzetten voor het bedrijf waar je wil werken. Deze vier tips zijn belangrijk, maar ook niet alles. Nieuwe medewerkers proberen zich vaak –soms extreem- te bewijzen in het nieuwe bedrijf. Onthoud wel dat je jezelf moet blijven, want je bent ook aangenomen vanwege je karakter, niet alleen om je vaardigheden. Dat is het stukje ‘passen binnen de bedrijfscultuur’ waar Park over spreekt.
Foto: Getty

Vooral voor mensen die net zijn afgestudeerd en nu de arbeidsmarkt betreden, is het lastig om aan een baan te komen. Dat stelt Miriam Park van Amazon. Want iedereen heeft op dat moment dezelfde kennis in huis, dus hoe kies je dan de beste sollicitant? Twee dingen zijn hierbij belangrijk, aldus Park. Soft skills; zoals goed kunnen samenwerken, je probleemoplossend vermogen en manier van communiceren. Daarnaast is het belangrijk dat je laat zien dat je goed bij de bedrijfscultuur past.

Park geeft in dit artikel aan waar zij op let tijdens sollicitatiegesprekken. Deze vier dingen moet je weten voor je naar een sollicitatiegesprek gaat:

#1. Laat zien dat je nieuwsgierig bent

Nieuwsgierigheid is veel belangrijker dan enkel laten zien wat je tot nu toe gepresteerd hebt. Bij Amazon vragen ze vooral naar wat jou als persoon prikkelt. Volgens Park is het belangrijk dat je vragen stelt en aan nieuwe vaardigheden werkt. Ook direct een tip voor je cv: wijd een alinea aan dingen die jou interesseren, hoe je daarbij gekomen bent en wat je daarvan hebt geleerd. Kort het stukje over je successen juist wat in.

#2. Welke risico’s heb je genomen?

Bij Amazon gaan ze er vanuit dat mensen die risico durven nemen uiteindelijk de beste producten in de markt zetten. Mensen die niet af en toe iets proberen, komen nergens. Laat tijdens je sollicitatiegesprek daarom blijken welke risico’s jij durft te nemen en waar het je gebracht heeft. Vergeet daarbij niet te vertellen wat je afwegingen waren, zodat je gesprekspartner ziet dat je weloverwogen keuzes maakt. Volgens Park mag je er zelfs een bulletpoint van maken op je cv.

#3. Wat was je beste idee?

Vanzelfsprekend is het belangrijk dat je efficiënt kunt werken en dat je je deadlines haalt. Maar daarnaast telt je creatieve brein ook mee, stelt Park. Laat weten welke ideeën je hebt bedacht en wat het resultaat ervan was. Of dat nu tijdens je studie was of tijdens een baan, meld het ook op je cv. Welke projecten heb je opgezet of verbeterd? Bedenk voor je gesprek vast een leuke anekdote over jouw idee, om het goed over te brengen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#4. De klant is koning

Veel bedrijven stellen de klant voorop, dat is ook de trend van tegenwoordig. Het is dus niet meer genoeg om tijdens een sollicitatiegesprek aan te geven hoe je de concurrentie kunt verslaan, maar hoe je de klanten van het bedrijf kunt helpen. Heb je bijvoorbeeld wel eens een slechte recensie om weten te zetten in een positieve ervaring? Of heb je wel eens meegemaakt dat een klantenverzoek leidde tot een vernieuwing binnen het bedrijf? Vertel daarna hoe je die ervaringen kunt inzetten voor het bedrijf waar je wil werken.

Deze vier tips zijn belangrijk, maar ook niet alles. Nieuwe medewerkers proberen zich vaak –soms extreem- te bewijzen in het nieuwe bedrijf. Onthoud wel dat je jezelf moet blijven, want je bent ook aangenomen vanwege je karakter, niet alleen om je vaardigheden. Dat is het stukje ‘passen binnen de bedrijfscultuur’ waar Park over spreekt.