Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het succes van McDonald’s verklaard

Ondanks een storm aan kritiek, groeit McDonald’s nog steeds jaar op jaar. In Nederland zetten ze in 2009 ruim een half miljard om. Zouden ze dan toch iets goed doen?

 


1. Personeelsbeleid

De ‘McJob’ zou synoniem zijn voor geestdodend werk, ­zonder ­perspectief. In werkelijkheid is ­McDonald’s’ personeelsbeleid sterk gericht op ontwikkeling. Recent studeerden weer 221 medewerkers af aan de ­eigen Academy, met een erkend mbo-diploma. Het ­bedrijf recruteert zijn managers bovendien liefst uit de eigen kweek, en het diversiteitsbeleid wint vaak ­prijzen. Reden: er is geen beleid, ­iedereen wordt gelijk behandeld.

2. Milieu

Natuurlijk, de hamburger op zichzelf is niet bepaald duurzaam. Maar waar het kan, onderscheidt McDonald’s zich hier van de concurrentie. Niet alleen het logo wordt groener (te beginnen in Duitsland), er is ook ­groene stroom, er zijn LEED-gecertificeerde restaurants, de koffie heeft het UTZ-keurmerk, er is veel aandacht voor recycling én er is een ­programma gericht op duurzame visserij. En om te laten zien dat het ze serieus is, riep McDonald’s onlangs ook het nieuwe ­kabinet nog op om ambitieus te blijven.

3. Innovatie

Alles overal hetzelfde in elke McDonald’s? Nee, hoor. Elk land heeft zijn eigen menuvariaties (de McKroket in Nederland, de Teriyaki ­Burger in Japan), maar er is meer mogelijk. Zo kent HongKong sinds kort de McNuptials: trouwen onder de gouden boog. De restaurants waar dit kan, zitten vol tot januari. De fastfoodketen is ook de eerste met een eigen Farm in FaceBooks FarmVille. De concurrentie heeft steeds het nakijken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

4. Reactief, niet defensief

Bij kritiek schiet McDonald’s niet meteen (meer) in de verdediging, maar probeert het bedrijf te kijken naar waar het beter kan. Zo worden schoolklassen voorgelicht over gezonde voeding, zijn de supersize porties geschrapt, worden meer salades verkocht en zitten er nu rauwe worteltjes bij het Happy Meal. Dat alles vanuit het diepe ­besef: de klant – en niet McDonald’s zelf – heeft altijd gelijk.

Lees ook: 

Een origineel cadeau voor uw relaties en/of collega's?
Geef het decemberpakket van MT cadeau, 4x inspiratie voor € 10,-