Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Het is bewezen: een visie heeft nut (als je er maar iets mee doet)

De marktomstandigheden zijn veel belangrijker dan een bedrijfsvisie, wordt vaak gedacht. Maar is dat wel zo?

De marktomstandigheden en hoe een bedrijf daarop weet te reageren zijn veel bepalender voor de resultaten dan het al dan niet hebben van een goede visie, zingeving of sociale waarden, hoor je vaak. Een visie doet het goed in het jaarverslag, maar heeft verder nauwelijks effect. Joost Ardts zocht voor zijn boek Hoe zit dat nu eigenlijk? uit hoe het werkelijk zit.

Feiten

Er is niet veel empirisch onderzoek voorhanden naar de invloed van een visie op de prestaties van een organisatie. Het is ook lastig te meten: wat is oorzaak, wat is gevolg?

Uit het onderzoek dat er wel is, blijkt echter wel degelijk effect. Zo is er een experiment bekend waarbij 282 bedrijfskundestudenten een productietaak moesten uitvoeren. Getrainde acteurs speelden de rol van leidinggevende. Er waren meerdere experimentele condities (verkondiging van de visie, feedback geven en rolmodel zijn, een charismatische stijl). Ieder experiment duurde 2 uur, waarna de kwantiteit en de kwaliteit van de productie werd gemeten, net als kenmerken als: tevredenheid met de taak en de leidinggevende en vertrouwen in het eigen kunnen.

De resultaten laten niet alleen een direct verband zien tussen visie en resultaat, maar vooral ook indirecte relaties. Zo blijkt dat het verkondigen van een visie, deze bestendigen via feedback, voorbeeldgedrag en een charismatische stijl, een motiverend effect heeft op deelnemers.

Uit praktijkonderzoek bij 111 Australische winkels blijken verder positieve verbanden tussen de visie van de winkelmanager enerzijds en klant- en medewerkertevredenheid anderzijds. Herhaling van dit onderzoek bij 126 Thaise winkels leverde vergelijkbare resultaten op. En onderzoek onder 183 architectenbureaus liet zien dat het hebben van een visie ook een positief effect heeft op de bedrijfsresultaten.

Conclusie

Een visie hebben heeft wel degelijk effect op de prestaties van een bedrijf. Wel blijkt dat het uitdragen en bestendigen van een visie, door hieraan congruent voorbeeldgedrag (ook wel bekend als: transformationeel leiderschap), meer effect heeft dan alleen het hebben van een visie.

Win het boek: Hoe zit dat nu eigenlijk?

Dit is de eerste in een serie van 5 dagelijkse afleveringen, waarin Joost Ardts populaire managementmythes onderzoekt op hun waarheidsgehalte. Deze bijdragen verschenen eerder dit jaar in de papieren editie van MT, en staan uitgebreid beschreven in het boek ‘Hoe zit dat nu eigenlijk?

MT mag 10 exemplaren van dit boek weggeven. Meedoen? Stuur een mail, en vertel daarbij welke managementmythe ú graag wetenschappelijk verder onderzocht wilt hebben.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Foto boven via Flickr.com