Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Henry Ford gaf de wereld wielen

Henry Ford was grootindustrieel, welzijnskapitalist, uitvinder van de massaproductie en man die Amerika en de rest van de wereld mobiel maakte.


Even ging het de verkeerde kant op. Begin 2009 waren de verliezen bij Ford zo hoog opgelopen NAAM-MAKERS

Als naamgever van hun bedrijf groeiden ze uit tot wereldmerk. In deze serie portretteert MT bekende ondernemers waarvan de naam is vereeuwigd.

Vandaag: Henry Forddat het merk dreigde uit de bocht te vliegen. Door het afstoten van bezittingen, een flinke reorganisatie en een opleving van de Amerikaanse autosector heeft het bedrijf razend snel kunnen doorschakelen naar een hogere versnelling. Het gaat inmiddels weer goed met Ford. Het afgelopen jaar boekte de autofabrikant een nettowinst van omgerekend 4,8 miljard euro en daarmee werd 2010 zelfs een van de meest winstgevende jaren uit het 108-jarig bestaan van het bedrijf. In de Verenigde Staten is Ford weer het best verkochte automerk. Al zullen de verkoopcijfers van tachtig jaar geleden niet meer worden gehaald. Toen, in 1932, was Ford verantwoordelijk voor niet minder dan een derde van de wereldwijde autoproductie.

Henry ziet een stoommachine

Henry Ford wordt geboren in 1863 op een boerderij in de Amerikaanse staat Michigan. Hoewel zijn vader het liefst ziet dat Henry het bedrijf overneemt, heeft de jonge knaap zelf andere plannen. Als geboren techneut knutselt hij volop met horloges en uurwerken. Wanneer Henry als jonge tiener voor het eerst een stoommachine ziet rijden, wakkert dat de interesse alleen nog maar verder aan. Aangemoedigd door de uitvinding van de verbrandingsmotor werkt hij in een schuurtje achter zijn huis aan een eigen rijtuig zonder paard. In 1896 lukt hem dat. Drie jaar later vindt hij een groepje investeerders bereid om geld te stoppen in zijn bedrijf. Detroit Automobile Company wordt echter geen succes. Eén jaar en 25 auto's later gaat de onderneming alweer kopje onder. Henry laat zich daardoor niet afstoppen. In 1903 richt hij samen met elf andere investeerders de Ford Motor Company op. Het startkapitaal bedraagt 29.000 dollar.

De lopende band

Fords standpunt over kleur

‘Elke klant kan een auto krijgen in elke kleur die hij wil, zolang het maar zwart is.’ Met deze beroemde uitspraak markeert Ford zijn drang naar efficieny en snelheid in het productieproces. Zwart is namelijk de kleur die het snelst droogt. Het bedrijf krijgt landelijke bekendheid als een Ford-racewagen een wereldsnelheidsrecord vestigt. Coureur Barney Oldfield toert ermee door het hele land. Racen heeft echter niet de focus van Henry Ford zelf. Zijn doel is om een praktische en vooral betaalbare auto op de markt te brengen. Op 1 oktober 1908 wordt de T-Ford gelanceerd. De wagen kost 825 dollar. Vier werknemers van de Ford-fabriek laten zich inspireren door het interne luchttransportsysteem dat door vleesfabrieken in Chicago wordt gebruikt. Ze bedenken een lopende band systeem voor de productiehal. Het is het begin van de moderne massaproductiemethode. De tijd waarbinnen een nieuwe Ford wordt afgeleverd gaat terug naar 98 minuten en tegelijkertijd daalt ook de prijs van een auto naar 600 dollar in 1913. De auto wordt een onvoorstelbaar succes. Tegen het einde van de jaren ’10 is de helft van alle verkochte auto’s in de Verenigde Staten een T-Ford.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Man met twee kanten

Henry Ford blijkt zowel visionair, een genereuze grootindustrieel als narcist die er nogal controversiële gedachten op nahoudt. In 1914 maakt hij bekend de bedrijfswinst van 10 miljoen dollar te delen met zijn medewerkers. Ook krijgen zij voortaan 5 dollar per dag. Henry krijgt hiermee het imago van een weldoener. Het maakt van hem één van de meest gerespecteerde mannen van de Verenigde Staten. De week erop verzamelen zich meer dan 10.000 werkloze Amerikanen voor de poort van de fabriek. Ze azen op een baan bij Ford. De politie moet er met brandslangen aan te pas komen om de menigte weg te krijgen. Hier tegenover staat de ideologie die Henry predikt. Zijn voorliefde voor dicators als Stalin en Hitler steekt de autofabrikant niet onder stoelen of banken. En de liefde lijkt wederzijds. Der Führer heeft zelfs een foto van Henry aan de muur hangen. Stalin noemt hem één van de grootste industriëlen ooit.

Henry Ford II

In 1943 overlijdt Henry’s enige zoon Edsel en krijgt de kleinzoon van de oprichter de leiding van het bedrijf in handen. Henry Ford II moet meteen vol aan de bak. De gouden tijden zijn voorbij, want Ford maakt inmiddels miljoenen verlies. In 1947 overlijdt Henry Ford zelf. Hoewel hij het niet direct zag zitten in zijn kleinzoon, blijkt het bedrijf bij deze nazaat toch in goede handen. Het merk beleeft roerige tijden tijdens de oliecrisis in de jaren 70 en de recessie in de jaren tachtig. Ook neemt de concurrentie uit met name Japan toe. In de jaren na de eeuwwisseling raakt Ford serieus in de problemen. De steeds hoger wordende gezondheidskosten voor oudere werknemers, olieslurpende en daarmee onverkoopbare SUV’s en de superieure auto’s uit Japan duwen het merk naar de rand van de afgrond. Zover komt het zoals gezegd niet. Inmiddels is Ford weer de trots van Amerika.
 

Eerder in deze serie: