Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Heeft uw baas een strategisch visie?

De kwaliteiten die leiders vandaag de dag het hardst nodig hebben om topprestaties te leveren? Strategische visie en het aansturen van mensen. Tenminste, dat zeggen de bestuurders zelf. Voldoet uw baas hieraan?

 

Uit wereldwijd onderzoek onder bestuurders van grote bedrijven blijkt dat het merendeel vindt dat het verschil wordt gemaakt met een goede strategische visie. Ook de manier waarop de executive zijn personeel aanstuurt beïnvloedt de prestaties van een onderneming. Omgaan met financiële rapportages, ondernemerschap en risicomanagement noemt de topman 'impliciete kwaliteiten'.

Wie benieuwd is of zijn baas over die strategische visie beschikt, kan zich het beste eens verdiepen in de manier waarop de organisatie zich manifesteert in deze crisistijd. Ziet uw baas kansen? Neemt hij bijvoorbeeld de organisatie kritisch onder de loep op duurzaamheid en overleven? Dan zit het volgens de bestuurder zelf wel goed.

Die scherpe blik moet de executive dan wel in het bloed zitten, want de meeste leiders geven aan dat zij hun professionele gedrag als gevolg van de crisis niet hebben aangepast.

Authenticiteit

De bestuurders hechten verder sterk aan persoonlijke authenticiteit en integriteit. De helft van de ondervraagden vindt dat belangrijker dan de persoonlijke verantwoordelijkheid voor collectieve resultaten. Die authenticiteit moet ook in externe communicatie worden uitgestraald. Daarom schrijft het overgrote deel van de ondervraagde executives zelf speeches en verwoorden de meesten zelf de belangen van de onderneming. Professionals worden vooral ingezet voor evenementen en bijzondere bijeenkomsten, niet voor de dagelijkse communicatie binnen en buiten de organisatie.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Tot slot dringen social media steeds meer door in de directiekamers. Meer dan 40 procent van de bestuurders is actief deelnemer aan online sociale netwerken, zoals blogs, facebook en twitter.

Lees ook het boek authentiek leiderschap of volg de training De spiegel van succes (authenticiteit) (27-05)