Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Handig een nieuwe baan scoren

Vergeet het afstruinen op Monsterboard, Jobtrack en al die andere vacaturebanken op internet. Er zijn veel slimmere manieren om snel aan een leuke nieuwe baan te komen.

 

Op zoek naar een andere uitdaging staart u wezenloos lang naar het computerscherm. Al scrollend langs de lijst met vacatures om te zien welke functieomschrijving het beste om uw schouders past. Eentje gevonden? Brief in de mail en nagelbijtend wachten op een reactie die misschien nooit komt. Verreweg de meeste baanaspiranten doen het nog altijd op deze (ouderwetse) manier. Vreemd. Vacatures in kranten en op internet vertegenwoordigen namelijk niet meer dan 40 procent van de totale beschikbaarheid. Alle reden dus om het bij uw zoektocht naar een nieuwe baan eens via de achterdeur te proberen. Marko Hol weet hoe. Hij is mede-eigenaar van FellowsGroup, dat recruitementprocessen van bedrijven overneemt en uitvoert. Slim op zoek naar een nieuwe baan doe je zo…

Pak de toeter

“Veel vacatures worden intern opgevuld en komen dus nooit naar buiten. Een manier om hier achter te komen is door aan vrienden en kennissen te vragen of zij het intranet van hun bedrijf in de gaten willen houden. Vaak is dit de plek waar interne vacatures kenbaar worden gemaakt. Mocht er iets interessants voorbij komen, dan kun je daar vervolgens op reageren.”

De juiste zoekmachines

“Maak gebruik van zogeheten verticale zoekmachines. Dit zijn een soort Googles die zich alleen maar richten op vacature posting. Zo krijg je in één keer een compleet overzicht van de actuele baanadvertenties in jouw vakgebied en hoef je dus niet steeds alle banensites af. In Nederland zijn Jobrapido en Indeed vrij groot. Geef aan wat je zoekt en ontvang alleen die vacatures die voor jou van belang zijn."

Twitter

“Steeds meer bedrijven twitteren hun vacatures. Zorg er dus voor dat je een account hebt. Maak tweets over zaken die werk gerelateerd zijn en volg anderen die voor jou als interessant kunnen gelden. Mensen uit jouw vakgebied aan wie je eventueel vragen kunt stellen. ‘Ik ben actief in deze sector en oriënteer me op een nieuwe functie. Weet jij toevallig nog iets?’ Ken je iemand op Twitter met heel veel volgers, vraag die persoon dan of hij je bericht wil retweeten. Zo bereik je in één klap een enorme groep mensen.”

WieoWie

“Wanneer je bedrijven proactief gaat benaderen, dan zullen bedrijven ook informatie over jou gaan zoeken. Zorg dat die informatie klopt, goed vindbaar en relevant is. Een handige tool dat steeds meer wordt gebruikt is WieoWie.nl. Dat is een zoekmachine die personen op internet achterhaalt. Ben je eenmaal door die zoekmachine geïndexeerd, dan kun je zelf controleren hoe het met je internetimago is gesteld.”

Linkedin

“Meld je op Linkedin aan bij groepen die relevant zijn voor de sector waarin je werkt. Dat stelt je in staat om met interessante mensen in contact te komen. Bovendien kun je een bericht sturen naar zo’n groep waarin je je ambities kenbaar maakt. Maak verder een longlist met bedrijven waar je graag zou willen werken en kijk op Linkedin wat je over die bedrijven kunt vinden. Vind uit met wie de mensen op een bepaalde afdeling geconnect zijn, misschien wel met iemand uit jouw netwerk. Zo kun je in contact komen met de juiste mensen die over de vacatures in het bedrijf gaan.”

Company Profile

“Houd de promotions en changes bij van bedrijven. De company-profile op Linkedin biedt die mogelijkheid. Wanneer mensen een stap hebben gemaakt, dan betekent dat in ieder geval dat er ergens een plekje vrijkomt. Informeer binnen het bedrijf eens hoe men dat wil gaan oplossen. Allicht dat er voor jou dan een mooie rol is weggelegd.”
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook het boek: Solliciteren via LinkedIn