Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Don Tapscott: ‘Hackers houden bedrijven lekker bezig’

Er gaat bijna geen dag voorbij of een bekend bedrijf wordt aangevallen door hackers. Via social media, in collectieven als Anonymous, leggen ze het ict-netwerk van een bedrijf plat om een statement te maken. Don Tapscott, internationaal erkend als autoriteit als het gaat om de invloed van ict en social media op de samenleving, voorspelt dat dit nog maar het begin is.

En weer bedreigt een hacker het netwerk van een bedrijf; ditmaal is het slachtoffer anti-virusproducent Symantec. De hacker dreigt de gestolen code van Norton Antivirus vrij te geven. Hoewel het volgens Symantec gaat om oude software, zal het toch bedrijven te hulp moeten schieten die deze versie nog wel gebruiken. Best irritant dus.

Andere hackers legden gisteren de sites van de Israëlische vliegmaatschappij El Al en de aandelenbeurs TASE vast. En hackerscollectief Anonymous legde vorige week nog de site van stichting Brein plat, na een uitspraak van de rechter dat providers Ziggo en XS4all de site The Pirate Bay niet meer mogen doorgeven. Eerder deed Anonymous dat met Mastercard, Visa en Paypal toen die geen betalingen aan Wikileaks meer wilden verrichten.

Thinkers50

Hackers lijken daarmee steeds meer een factor van betekenis te worden waar bedrijven rekening mee dienen te houden. Vooral het collectief Anonymous dat tevens de Occupybeweging steunt, weet de mogelijkheden van social media optimaal te gebruiken. Het zal Don Tapscott, hoogleraar aan de Management School of Toronto, weinig verbazen. Tapscott, 9e in de invloedrijke Thinkers50,  geldt als autoriteit op het gebied van innovatie, media, globalisering en de economische en sociale impact van technologie op het bedrijfsleven en de samenleving.

De auteur en co-auteur van veertien boeken, beschreef in zijn boek ‘Wikinomics. How Mass Collaboration Changes Everything’ en opvolger Macrowikinomics. Rebooting business and the world’ al de invloed en kracht van online communities. Wikinomics was in de VS in 2007 het beste verkochte managementboek. Tapscott ziet hoe mensen veel directer kunnen participeren in de maatschappij en de economie: ze richten bedrijfjes op, schrijven teksten, mixen hun favoriete muziek, ontwikkelen software en richten dus ook protestbewegingen op als Occupy. De hoogleraar hield voor het US State Department hierover een lezing, waarvan de kern was dat overheden de nieuwe platformen juist moeten omarmen. (Voor de hele presentatie van 75 minuten klik hier).

Tijdgeest

Tapscott weet als geen ander de tijdgeest op zijn vakgebied de afgelopen decennia goed samen te vatten. Zijn boeken zijn daarvan het bewijs. In 1993 signaleerde hij in zijn bestseller ‘Paradigm Shift’ al de grote veranderingen die het nieuwe informatietijdperk zouden hebben op de werkwijze van organisaties en leidinggevenden. In het boek ‘Blueprint to The Digital Economy‘ (1999) analyseerde hij de transformatie van de economie naar een interneteconomie.

http://www.youtube.com/embed/ne7BLwrFS2I”

In ‘Growing Up Digital’ en Grown Up Digital (2009) definieerde hij de ‘Net Generatie’ en signaleerde Tapscott de kloof die ontstond tussen digibeten en degenen die wel mee kunnen met de razendsnelle ontwikkelingen in het internettijdperk. ‘The Naked Corporation’ (2002) ging over de toegenomen transparantie en maatschappelijke verantwoordelijkheid van bedrijven.

http://www.youtube.com/embed/-9Wpbc7Wp6c”

Topje van de ijsberg

Gezien zijn statuur zou je verwachten dat iemand als Tapscott de activiteiten van de Occupyers of anonieme hackers afkeurt. Maar in een interview met het Amerikaanse CBC-radioprogramma Metro Morning zegt de hoogleraar dat het zo simpel niet ligt: “Het is makkelijk om ze af te doen als een stelletje woeste vandalen en hippie-radicalen. Er zitten zeker ook dat soort types bij. Het gaat verder dan dat. Er is een diepe ongerustheid in de samenleving over de toenemende economische ongelijkheid, corporate greed en de te innige band tussen politici en de overheid. Je ziet een groeiend sentiment dat er iets fundamenteel mis is met de samenleving.”

Volgens Tapscott is de maatschappelijke onrust nog maar het ‘topje van de ijsberg’ en zal het protestgeluid alleen nog maar aanzwellen als overheden en bedrijven dit niet oppikken. “Het besef groeit dat het zelfs in een democratie onmogelijk is om echt fundamentele veranderingen door te voeren die deze problemen aanpakken. Door social media kunnen protestbewegingen meteen mondiaal worden. Er zal echt iets moeten veranderen. Anders zullen we een onrust tegemoetzien, waarbij de jaren 60 kinderspel waren.”

Lees ook: