Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gooi uw organisatie op de schop

De winst per werknemer verhogen, dat wil ieder bedrijf wel. Het geheim? Uw bedrijfsstructuur moet op de schop.

De eisen van de 21e eeuw botsen met de organisatiemodellen en managementmethodes van de 20e eeuw. Tijd voor een nieuwe bedrijfsstructuur, vinden de schrijvers van het boek ‘Talent aan zet'. Lowell Bryan en Claudia Joyce zijn ervan overtuigd dat de kansen om betere organisaties te creëren nog nooit zo groot zijn geweest als nu. Hierbij doelen ze vooral op het verhogen van de winst per werknemer door uw bedrijfsstructuur te veranderen.

Kenmerken
De kenmerken van de nieuwe bedrijfsstructuur zijn onder meer: een smalle en duidelijke hiërarchie, management is vooral gericht op verandering, managers hebben meer vrijheid om tactische beslissingen te nemen en innovatie wordt gestimuleerd door werknemers te groeperen rond gedeelde interesses en talenten. Maar uiteindelijk is geen enkel bedrijf hetzelfde. Dus moet u zelf onderstaand actieplan doorlopen.

Diagnose stellen
De eerste stap naar een nieuwe bedrijfsstructuur is inzicht krijgen hoe de organisatie op dit moment functioneert. Managers zeggen vaak te weten hoe er op de werkvloer gewerkt wordt, maar als ze gaan rondvragen blijken veel van hun veronderstellingen niet te kloppen. Begin daarom met werknemers van verschillende niveaus te spreken. Zo krijgt u een beter beeld van tekortkomingen van de huidige organisatie. Vervolgens is het zaak een grondige diagnose te stellen. Formuleer uw ideeën zo dat ze het beste bij uw organisatie passen, zonder de huidige structuur volledig uit het oog te verliezen.

Ontwerp
We gaan er voor het gemak even van uit dat het topmanagement de richtinggevende strategie heeft goedgekeurd. De volgende stap is om het ruwe ontwerp tot een operationeel detailniveau uit te werken. Maak hierbij ook een prototype; een soort kleine testfase voor u het hele plan doorvoert. Controleer wel voor u de volgende fase ingaat of uw ontwerp overeenkomt met de benodigde kenmerken van de nieuwe organisatiestructuur.

Prototype
Het is tijd om het prototype in gebruik te nemen. Deze testfase is ideaal om te zien hoe goed uw plannen functioneren en om onverwachte problemen op te sporen. Hier kunt u ook initiatieven ontwikkelen en testen om de houding en het gedrag van werknemers te veranderen. Pas het ontwerp aan de hand van de lessen die bij het testen zijn geleerd aan.

Opschalen
Als u uitgetest bent en alle eventuele problemen verholpen heeft, is het tijd om de nieuwe organisatiestructuur definitief in te voeren. Implementeer organisatorische wijzigingen in het hele bedrijf en verander tegelijkertijd de houding en het gedrag van de werknemers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meekrijgen
Dat laatste kan nog een bittere pil worden, omdat zelfs bij een inefficiënte organisatie, niet iedereen zomaar is overtuigd. Mensen veranderen pas hun gedrag als ze weten waarom ze moeten veranderen. De beste manier om dat voor elkaar te krijgen is door de mensen te overtuigen die het meeste respect en de grootste macht in de organisatie hebben. Maak de beslissingen vervolgens aan iedereen bekend.