Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Google zoekt… het nieuwe Google

Google aast op the next big thing. De zoekreus denkt met een geheim algoritme de potentie van start-ups in kaart te kunnen brengen.


Ingenieuze formules bedenken. Dat kunnen we met een gerust hart aan Google overlaten. Oprichters Larry Page en Sergey Brin schreven eind jaren negentig het algoritme dat de basis zou worden van ’s werelds meest succesvolle zoekmachine op internet. Terug naar de basis, moeten ze nu bij Google Ventures hebben gedacht. De investeringstak van het bedrijf denkt met wiskunde de internethit van de toekomst te kunnen lokaliseren. “Investeren is als in een donkere kamer op zoek gaan naar de uitgang. Als je een lucifer hebt, dan moet je die aansteken”, zegt Bill Maris in The New York Times. Hij is de managing partner van Google Ventures.

Potentie van start-ups

De formule moet duidelijk maken in welke start-ups de miljoenen investeringsdollars straks het beste zullen renderen. Het baseert zich daarbij onder meer op academische literatuur en prestaties van de oprichters in het verleden. Verder laat het bedrijf weinig los over het nieuwe Google-sausje. En waarom zou het ook? Feit is dat het in de praktijk ontzettend moeilijk blijkt om de potentie van jonge bedrijfjes te kunnen beoordelen. De reden is simpel: een gebrek aan voldoende data. Niet voor niets roepen veel venture capitalists dat investeren vaak meer weg heeft van kunst dan van pure logica.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Drukke tijden voor Google Ventures

Volgens Maris heeft Google Ventures koffers met geld klaarliggen voor de ontwikkeling van jonge techbedrijfjes. Die zijn onder meer actief met internetdiensten en schone technologieën. Bedragen worden niet genoemd, maar volgens Maris is er het eerste half jaar al meer geïnvesteerd dan in heel 2010. Google staat daarin niet alleen. De grotere spelers van Sillicon Valley hebben de eerste drie maanden van dit jaar al 583 miljoen dollar in start-ups gestoken. Dat blijkt uit cijfers van het National Venture Capital Association. In dezelfde periode vorig jaar bleef de teller nog steken op 443 miljoen en in 2009 was dat 245 miljoen.

Een nieuwe bubble?

Tien procent van de investeringsdollars in Sillicon Valley is nu afkomstig van corporates. Volgens Standford-professor Andrew D. Rachleff de voortekenen van een nieuwe bubble. “Als de grote bedrijven zich hiermee inlaten, dan betekent het doorgaans dat we de top van de markt hebben bereikt. Ter vergelijking: vlak voordat de internetzeepbel in 2000 uiteen spatte, namen corporates voor 15 procent van de investeringsgelden in de techsector voor hun rekening. Rachleff heeft ook zo zijn twijfels over het nieuwe algoritme van Google. “Je kunt geen analyse plegen als je een bedrijf evalueert dat een nieuwe markt aan het creëren is. Er is dan simpelweg geen markt om te analyseren.

Lees ook: