Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google voor de televisie

Nu de televisie en internet naar elkaar toeschuiven, springen steeds meer bedrijven in op deze ontwikkeling. Zoals iphion.

Het is 2006 als Merien ten Houten, bekend als één van de oprichters van ilse, samen met Robert Klep, Willem-Jan Withagen en Peter de With het bedrijf iphion begint. "We zaten wat te mokken over de kabelaars", zegt Ten Houten daar nu over. "Onze visie is dat alle distributie van televisie in de toekomst via IP zal gaan. Op dit moment hanteren de kabelaars een gesloten model, waarbij zij bepalen waar het publiek naar mag kijken. Dat heeft een technische oorzaak, er moeten nu eenmaal keuzes worden gemaakt, maar wij geloven in het open internetmodel en hebben de afgelopen jaren gewerkt aan een televisiemodel dat via hetzelfde principe werkt."

Het resultaat is een kastje dat televisiezenders aanbiedt die over de internetverbinding de huiskamer binnenkomen. Ten Houten: "Wil je als zender distributie, dan krijg je distributie. We controleren alleen of je de rechten over de content hebt." De kastjes moeten volgend jaar beschikbaar zijn, in eerste instantie als onderdeel van een zogenaamd triple play abonnement, via bijvoorbeeld een internetprovider.

Hoe gaat televisie er in de toekomst uitzien voor de kijker?
"We geloven niet dat je het internet volledig naar de televisie moet brengen. Ik voorzie dat je in de toekomst met verschillende schermen tegelijk bezig bent. Interactieve aspecten zullen meer op de mobiele telefoon worden toegepast, zoals via je iPhone zien wat je vrienden aan het kijken zijn. Op de televisie komt wel interactiviteit in bepaalde mate. Zo wordt het in de toekomst mogelijk om met behulp van een widget een specifieke racecoureur te volgen, dan ben je dus niet meer afhankelijk van wat je broadcaster uitzendt."

Via jullie kastje wordt het mogelijk oneindig veel zenders aan te ontvangen?
"Ja, er zullen veel zenders bijkomen. Tijdelijke zenders zoals een Olympisch kanaal, kanalen die 24 uur per dag Idols uitzenden en denk ook aan een kluskanaal. Gekoppeld aan een grote bouwmarkt, en gekoppeld aan de aanbiedingen van dat moment. We merken ook dat op dat gebied veel belangstelling is, want distributie is het moeilijkste voor contentaanbieders. Het mooie van dit model is dat als een zender niet wordt bekeken, het ook niet hoeft worden uitgezonden. Daardoor is het goed schaalbaar."

Hoeveel animo is er bij de grote contentpartijen voor dit initiatief?
"Het is geen probleem om Uitzending Gemist erop te krijgen, bij een volledige zender als Nederland 1 ligt dat moeilijker. Voor de omroepen is iets als Uitzending Gemist een extraatje, maar met de zenders hebben ze alleen maar marktaandeel te verliezen. We hebben op dit moment dagelijks contact met de relevante partijen in Hilversum. Ik denk trouwens niet dat het aandeel van de grote zenders zal veranderen door deze ontwikkeling. Ook op het internet heb je een paar grote spelers die iedereen in zijn bookmarklijst heeft staan."

Hoe gaan jullie geld verdienen?
"Met advertenties, statistieken en interactieve diensten. We bouwen anoniem profielen op van kijkers en maken op basis daarvan een keuze uit commercials. Als je consequent wegzapt bij een bepaalde commercial dan gaan we je daar niet meer mee lastig vallen. Technisch is het ook mogelijk om de ene persoon een andere reclame te laten zien dan de ander. Op basis van deze profielen en op basis van kijkgedrag gaan we ook suggesties doen aan kijkers. Op de lange termijn willen we kleine zenders flexibele mogelijkheden aan gaan bieden op het gebied van adverteren, waarbij wij de distributie en verkoop doen. De statistieken kunnen waardevol zijn voor broadcasters, mediabureaus en reclamebureaus. Bij diensten moet je denken aan services als films huren, video on demand en gokken. Dat laatste ligt moeilijk in Nederland, maar we willen ook over de grenzen kijken."

Een overkoepelend platform dat orde brengt in een oneindig televisieaanbod en voor kleinere partijen advertenties verkoopt. Een soort Google voor de televisie?
"We hebben inderdaad goed gekeken naar het businessmodel van Google. We proberen de internetmodellen naar de televisiemarkt te trekken."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook de eerder in deze serie verschenen artikelen:
Internet via de afstandsbediening
Strijd om de zapsurfer
UPC kijkt in de toekomst
Philips gelooft heilig in NetTV