Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Google+ gaat het niet redden’

Facebook leidt het sociale landschap op internet met strakke hand. Google+ hoopt die dominantie snel te doorbreken. Ondanks snelle groeicijfers klinkt er inmiddels ook scepsis.


‘Google+ snel groter dan Facebook’, kopten we anderhalve week geleden. In één week tijd verdubbelde het aantal gebruikers wereldwijd van 10 naar 20 miljoen. Voor Vincent Smit van Promote Your Network het bewijs dat Google hiermee opnieuw goud in handen heeft. Maar daar is niet iedereen het mee eens, zo bleek al snel. Op onze redactie stroomden de reacties binnen. Vandaag gaan we in gesprek met één van die criticasters. Sander Hoeken, internetondernemer en oprichter-directeur van Infocaster en Y-People.
 

Van 10 naar 20 miljoen in één week. Da’s best veel.

TechCrunch heeft een miljoen lezers, die heb je al zo te pakken. Verder moet je niet vergeten dat Google al zo’n grote incrowd heeft met zoveel vertakkingen, dat ze die groei heel makkelijk eigenhandig kunnen realiseren. Veel interessanter is het om te zien of Jan op straat ermee aan de slag gaat.
 

En, gebeurt dat?

“De afgelopen weken heb ik vier invites gehad, allemaal afkomstig van de echte insightes. Mensen die alle technologische noviteiten meteen adopteren om ermee proef te draaien. Mijn consumentenvrienden laten Google+ vooralsnog volledig links liggen. Dat is ook de reden dat ik zelf geen account heb aangemaakt. Het is een sociaal netwerk. Als mijn vrienden er niet zitten, wat heb ik er zelf dan te zoeken?”
 

Dan kun je zeggen: zoiets heeft even tijd nodig. Gaat Google+ een bedreiging vormen van de dominantie van Facebook?

“Er is iets fundamenteel mis met Google+, iets waar ik heel weinig mensen nog over heb gehoord. Dat zijn de circles. Met deze functionaliteit deel je de personen in een soort kringen en zo bepaal je met wie je welke informatie wilt delen. Punt is: dat gaat sociale stress opleveren. Iedereen heeft wel eens overwogen om iemand te verwijderen van Facebook. Best lullig voor die persoon. Binnen Facebook maak je nu eenmaal geen onderscheid tussen vrienden. Door de circles binnen Google+ krijg je echter de situatie dat vriend A hard begint te lachen om een grap die ik maak, waarmee vriend B erachter komt dat hij bij mij niet in het juiste profiel zit. Erg lullig dus. In de echte wereld bestaan die vriendschapskringen al langer. Die zijn echter minder zichtbaar en ook gevoelsmatiger meer geaccepteerd. Met technologie werkt het anders. Dat is iets wat naar mijn idee zwaar wordt onderschat.”
 

Google+ stelt mij in staat om al mijn netwerken op één platform te beheren. Superhandig, zou je denken.

“Waarom zou ik die stap willen maken? Mijn zakelijke netwerk beheer ik via LinkedIn, privé doe ik via Facebook of Hyves en daar tussenin zit mijn iedereen-mag-zien-wat-ik-doe-netwerk Twitter. Waarom zou ik die netwerken, waar ik de afgelopen veel tijd aan heb besteed, willen samenvoegen om vervolgens weer een onderscheid te gaan maken? Feitelijk zijn de circles in Google+ al opgelost in heel specifieke applicaties.”
 

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De circles even buiten beschouwing gelaten dan, hoe zit het met het sociale karakter van Google+?

“Dan maak je al snel de vergelijking met Facebook. Het mooie van dit platform is dat ook de niet heavy users altijd wat zien gebeuren in het nieuwsoverzicht. Zo fungeert Facebook als communicatieplatform, waar Hyves een publicatieplatform is gebleven. Facebook zet ook iedere keer automatisch de instelling naar most populair, hoe irritant ik dat ook vindt. Toch hebben ze me vaak weer even te pakken met het leukste nieuws bovenaan. De circles – ik noem het toch maar weer even – hebben dat niet. Dan wordt de inhoud van je netwerk ook veel minder leuk, omdat er lang niet zoveel heavy users zijn als op Facebook. Verder mis ik nog de adoptie door grote merken en bedrijven. Zo is de above de line aanwezigheid van Facebook volledig op stoom gekomen – ik denk dan meteen aan facebook.com/nike bij wedstrijden van het Nederlands Elftal. De technische implementatie van Facebook Connect vindt in steeds meer websites en diensten van bedrijven plaats. Het duurt jaren voordat stugge processen van bedrijven een sociaal netwerk serieus nemen en hun roadmap hierop aanpassen. De massa aan free publicity die Facebook op deze manier aan zich heeft weten te binden, zorgt ervoor dat ze zich harder en harder koppelen aan de gemiddelde consument.”
 

Facebook heeft weinig van Google te duchten dus.

“Ze moeten Google zelfs dankbaar zijn. Die heeft met Google+ op een presenteerblaadje aangegeven wat gebruikers gave applicaties vinden en waarin ze de komende tijd dus moeten investeren. Het zou alleen niet handig zijn als ze meegaan in die circles-wedstrijd. We moeten verder niet vergeten dat vrijwel alle door Google ontwikkelde sociale producten onsuccesvol zijn. Daarmee zou je kunnen stellen dat social voor Google is, wat Search voor Microsoft is."

Lees ook: