Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Global Sourcing in vier stappen

Global Sourcing speelt een steeds grotere rol binnen bedrijven, concludeert adviseur Daan Kersten van Boer & Croon. Maar wat is het, en wat kunt u ermee?

Global Sourcing is het gecoördineerd inkopen bij (toe)leveranciers verdeeld over de wereld. De keuze wordt hierbij gemaakt na analyse van de wereldwijde inkoopmarkt en is gebaseerd op de meest optimale plaats voor een bewerking, processtap of activiteit. "Wat kun je waar het beste sourcen?", vat Daan Kersten, adviseur bij Boer & Croon, de term samen.

Uit een onderzoek, dat hij in samenwerking met de TU in Eindhoven deed onder 126 Nederlandse en Belgische inkoopmanagers van grote ondernemingen, blijkt dat de helft van hen in deze tijd doorgaat met Global Sourcing op de ingeslagen weg, terwijl 23 procent het proces zelfs intensiveert. Kersten: "Dat zijn de bedrijven die al resultaten zien. Bedrijven die er nog niet volop mee bezig zijn gaan dat waarschijnlijk nu nog niet doen, voor hen is de investering op dit moment te groot." Voor wie toch een poging wil wagen, legt Kersten in vier stappen uit waarop gelet moet worden.

1. De strategie
Kersten: "Of het slim is om wereldwijd te sourcen hangt samen met de strategie van je bedrijf. Als je een innovatief bedrijf bent en een product met een korte levensduur maakt, dan ligt het minder voor de hand. Wijzigende specificaties van het product maken het managen van het proces dan ingewikkeld, arbeidsintensief en risicovol. Als je een artikel produceert met een lange levensduur, dan lukt het beter om alle investeringen terug te verdienen. Een stabiel product in de volwassen levensfase leent zich beter voor global sourcing. Dat is één van de redenen dat een bedrijf als ASML veel werk doet en leveranciers heeft in de directe omgeving, omdat zij producten maken in kleine series, terwijl een bedrijf als Philips, en dan vooral op het gebied van consumentenproducten, veel leveranciers in Azië heeft zitten."

2. De businesscase
"Je kan de offertes uit China niet zomaar naast de offertes uit Europa leggen. De aspecten die de prestaties en de kostprijs gaan bepalen zijn veel breder dan alleen de pure inkoopkosten. Global Sourcing zorgt bijvoorbeeld voor reiskosten, andere logistieke kosten en invoerrechten. Er zijn meerdere ingrediënten die de kostprijs en de haalbaarheid van sourcing bepalen. Om te onderzoeken of je de investeringen terugverdient moet je kijken naar het verschil in loonkosten, min het verschil in efficiency. Je maakt dus een businesscase, iets wat te weinig bedrijven doen. Jaren terug stapten bedrijven gewoon het vliegtuig in om te zoeken naar nieuwe leveranciers, een methode die gedoemd was om te mislukken. Puur kijken naar het sourcen is niet voldoende, je moet naar de hele keten kijken en naar de geografische locatie van de markt waar de producten worden verkocht."

3. De organisatie
"Het inrichten van de organisatie voor global sourcing is niet makkelijk, dat is verandering nooit. Je hebt misschien te maken met loyaliteit vanuit werknemers naar bestaande leveranciers, daarnaast kost het veel tijd om de verandering door te voeren. En toch moet je alles doen voordat je ook maar één voet aan wal hebt gezet. Uit ons onderzoek komt naar voren dat één van de succesfactoren van Global Sourcing een centraal aangestuurde inkooporganisatie is. Daarnaast moet je het op de agenda van de directie zien te krijgen. Hoe de inkooporganisatie daarna exact moet worden ingericht verschilt per bedrijf, maar het hebben van technische kennis van wat je inkoopt is ook belangrijk. In het buitenland kan je niet vertrouwen op dezelfde basis van kwaliteit als in Nederland, dus moet je kunnen inschatten of een leverancier zijn beloftes kan nakomen."

4. De evaluatie
"Minstens een keer per jaar moet je de toeleveranciersprestaties en inkoopstrategie evalueren en de resultaten van Global Sourcing tegen het licht houden. Je moet heel goed blijven kijken naar de integrale kosten, om een goede afweging te kunnen blijven maken en misschien zelfs de businesscase nog eens na te rekenen. Als je eenmaal een keuze hebt gemaakt voor Global Sourcing is het nog niet geregeld, dan begint het pas. Het is een continue ontwikkelend proces."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Op 15 oktober worden de onderzoeksresultaten uitgebreid gepresenteerd, tijdens de derde editie van 'Global Sourcing, Local Success', die plaatsvindt in het congrescentrum Eindhoven Airport. Daan Kersten is één van de sprekers.