Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Genereer extra omzet met Twitter

Twitter als handig middel om uw bedrijf, producten en diensten eens goed in de etalage te zetten. Hoe doet u dat eigenlijk?

 

Dat Twitter zich inmiddels definitief heeft genesteld in het instrumentarium van de hedendaagse communicatie, daarover twijfelt eigenlijk niemand meer. Twitter is geen Second Life, waarover veel is geschreven, maar nauwelijks werd beleefd. Schattingen over het aantal actieve Twitteraars in ons land lopen uiteen van 170.000 tot 400.000. Eigenlijk niemand die het echt weet. Vast staat wel dat steeds meer bedrijven met een nieuwsgierige blik de mogelijkheden van dit nieuwe communicatiemiddel verkennen. Kees Romkes adviseert hen daarbij. Hij is actief als zelfstandig communicatie-expert en is gespecialiseerd op het gebied van nieuwe media. Twitter als inzet voor een reclamecampagne vergt volgens hem een flink aantal manuren en vooral een lange adem. Snel scoren is er niet bij.

To tweet or not to tweet

“Twitter bestaat, maar wat moeten we daar nu eigenlijk mee doen? Dat is de meest gestelde vraag die ik krijg van organisaties. Ik adviseer bedrijven om eerst eens goed na te denken of dat ook echt nodig is. Is de organisatie daarvoor wel geschikt? Zit mijn doelgroep op Twitter? Wil ik eigenlijk wel transparant zijn? Vooral dat laatste is heel belangrijk. Eén van mijn klanten is Difrax, Nederlands grootste verkoper van babyproducten. Op het moment dat zij op Twitter in gesprek willen gaan met hun klanten, dan is openheid van zaken absolute noodzaak. Wordt er bijvoorbeeld gevraagd waar de flesjes vandaan komen die het bedrijf voor hun producten gebruikt, dan moet je wel bereid zijn om daarover een eerlijk en helder antwoord te geven. Een organisatie die niet transparant durft te zijn valt op Twitter snel door de mand.”

Een lange adem

Wie met Twitter van start wil gaan moet volgens Romkes sowieso diep in de organisatie gaan zitten. Om maximaal uit de verf te komen dient er allereerst op managementniveau een strategie te worden ontwikkeld. “Een Twitter-campagne is niet zoals het ouderwetse adverteren waarbij je er geld instopt en rustig kunt wachten op het resultaat. Het kost tijd, veel tijd. Voordat je eerste resultaten zichtbaar worden, ben je zo tussen de drie en zes maanden verder. Het is dus echt een kwestie van een lange termijn strategie.” Ook dient u bereid te zijn om één of meerdere medewerkers voor de klus vrij te maken. Twitteraars praten bij voorkeur niet met corporate logo’s, die willen contact met andere mensen. “Zoek binnen de organisatie de juiste medewerkers met hart voor de onderneming. Laat hen Twitteren als gezicht van de zaak. Andere mensen op Twitter zijn dan eerder geneigd om naar de boodschap te luisteren. Ik vraag bedrijven waar ik kom daarom altijd steevast of ze mensen ook echt beschikbaar willen stellen om deze klus op zich te nemen. Zonder die bereidheid is succes op Twitter uitgesloten.”

De influencers

Nadat u voor uzelf heeft bepaald dat Twitter inderdaad een plek is waar u zich wilt laten zien, is het zaak om uw doelgroep actief op te zoeken. Wie ongegeneerd naar de toeter grijpt om zijn producten te pluggen, zakt al snel door het ijs. “Ga eerst eens kijken waar je doelgroep het over heeft. Zoek op Twitter naar keywords die aansluiten op je eigen organisatie of de producten en diensten die je aanbiedt. Wie hebben op dat gebied de meeste followers en dus het grootste bereik? Zoek daarmee actief de dialoog op. Praat met deze zogeheten influencers over je producten en diensten en bouw op die manier een band op. Zo maak je de belangrijke mensen ambassadeur van je organisatie. Dat is natuurlijk niet even een kwestie van een paar tweets, zoiets vergt tijd en veel inspanning.”

Maak gebruik van YouTube

Zo bouwt u langzaam maar zeker een trouwe groep followers op. Onmisbare schakels die uw boodschap via retweets als een olievlek over het web moeten verspreiden. Ook nu weer geldt dat reclameboodschappen geen effect sorteren. Geef uw followers een betere reden om uw bericht door te sturen. Hoe dan? Middels een YouTube-filmpje bijvoorbeeld. Maak een leuke, grappige, originele video met inhoud waarin de reclameboodschap weliswaar verpakt, maar niet verscholen zit. Wijs uw followers daarop en vraag om de link te retweeten. Een andere manier, die momenteel steeds vaker wordt gebruikt, is het voorhouden van een vette worst. Oer-Hollands dus. ‘Stuur dit bericht door en elke twintigste retweet belonen we met een cadeaubon.’ Op die manier worden andere Twitteraars actief gepusht om een boodschap te verspreiden.

Succesvolle voorbeelden

Handig gebruik maken van de creativiteit van uw klanten. Geen medium waarbij dat beter mogelijk is dan Twitter. Zo bedacht het in Amsterdam gevestigde online marketingbureau Tribal DDB een Twitter-competitie voor Philips. Dit als ondersteuning voor de consumentencampagne van de elektronicareus ‘Philips, Natuurlijk’. Inzet van de competitie: bedenk een leuk, gek en creatief idee voor de ultieme producttest en Twitter deze in maximaal 140 karakters. Een jury beoordeelde alle binnengekomen ideeën en selecteerde uiteindelijk één winnaar. Een haan die midden in de nacht aan het kraaien sloeg dankzij het Philips Wake-up Light. De test werd verfilmd en was een hit op YouTube. Ook haalde de video in 2009 de uitzending van ‘De Zomer draait door’. De winnaar kon thuis een plekje inruimen voor een enorme Philips Cinema 21:9 TV.

Nóg een case waarbij Twitter succesvol wordt gebruikt als handig communicatiemiddel met klanten. Europcar zet de microblog momenteel in om de lauwe zomermaanden door te komen. Het verhuurbedrijf bedacht daarvoor een wekelijkse Happy Hour. Elke woensdag tussen 16.00 en 17.00 uur worden personen- en bedrijfswagens te huur aangeboden tegen dumpprijzen. Slechts een tientje per dag. Via de Twitter-account kunnen geïnteresseerden een online formulier invullen om de auto’s te reserveren. Een typisch voorbeeld van een slimme manier om via Twitter de sales op te stuwen. De tweets waarin mensen zich kunnen aanmelden voor de actie verspreiden zich als een razende over het web. Tot grote vreugde van Europcar uiteraard, al was het alleen al om het corporate imago een positieve boost te geven.

De twitterende ijscoman

Dat Twitter-campagnes niet enkel en alleen zijn voorbehouden aan grote bedrijven, bewijst de 24-jarige student Marten Schuurman, Nederlands allereerste Twitterende ijscoman. Met behulp van Twitter en Foursquare, een online location based service, zien mensen in zijn standplaats Utrecht wanneer de ijsbakfiets in hun straat komt voorrijden. “Afgelopen winter heb ik mijn plannen rondgemaakt om deze zomer als ijscoman aan het werk te gaan. Ik was op zoek naar een manier om mezelf daarin te onderscheiden. Nu twitterde ik al lange tijd redelijk fanatiek. Die twee zaken heb ik aan elkaar geknoopt en nu is het zelfs mijn USP geworden.” Op Twitter is Schuurman actief onder de naam Social IJs. Binnen enkele maanden al heeft hij een enorme fanschare opgebouwd. Ruim 1000 followers zien waar zijn ijscokar op de warme zomerdagen staat opgesteld.

“Een ander voordeel is dat mensen nu met mij kunnen communiceren. Zo kreeg ik laatst nog een tweet van een vrouw in een rolstoel. Zij zag dat ik twee straten verderop stond en vroeg aan mij of ik langs wilde komen. Zelf kon ze namelijk het huis niet uit. Een kwartiertje later al stond ik bij haar voor de deur. Ook bedrijven maken er inmiddels gebruik van. Dan word ik getwitterd door een medewerker met de vraag of ik ’s middags om half drie wil langskomen. Zo iemand vertelt dat dan weer aan zijn collega’s. Het gevolg? ’s Middags op de afgesproken tijd stroomt het hele kantoor leeg.” Schuurman genereert met Twitter inmiddels 20 tot 30 procent van zijn omzet.

De toekomst

"Het voorbeeld met Marten Schuurman laat zien dat je met Twitter zelfs extra omzet kunt genereren. Toch zal het in de meeste gevallen vooral gaan om klantcontact, merkbeleving en waardetoevoeging aan het product", aldus Romkes. Hoewel Twitter dus niet meer is weg te denken uit het communicatielandschap, zal het medium de rol van reclamedrager nooit helemaal overnemen. Daarvoor zijn de mogelijkheden thans nog te beperkt, vindt de online specialist. “Twitter verandert wel de manier waarop we tegen klantcontact aankijken. Dat gaat inmiddels veel opener, veel transparanter. Iets wat we langzaam maar zeker ook in andere vormen van reclame gaan tegenkomen.”

 

Alles wat u moet weten over social media vindt u in het speciale dossier op MT.nl.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een aanrader van MT: "De laatste manager – Nu tijdelijk met GRATIS Zakelijk twitteren voor beginners"

>> Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT