Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Geen smoesjes meer voor sales (vier verkooptips)

Uw sales op een bedroevend laag niveau? Geen slappe excuses meer. Krik uw verkoopcijfers op met de adviezen van de Verkoper van het Jaar.

Sales moet veel harder gaan werken, schreef MT eerder al naar aanleiding van het boek ‘verbeter je sales' van Alexander Loudon. Maar er zijn nog veel méér manieren om verkoopscores op te krikken. Zonder direct nieuwe verkopers te moeten vissen uit de niet al te royaal gevulde vijver. Hier vindt u de praktische tips van Daan Ponger, accountmanager bij Zwitserleven en uitgeroepen tot Verkoper van het Jaar 2008.

Duidelijk plan
Maak in de eerste plaats een duidelijk verkoopplan, adviseert Ponger. Bepaal daarin doelstellingen en targets; wees duidelijk hoeveel elke verkoper op week- of maandbasis moet verkopen. "Werken met een variabele beloning verhoogt de gedrevenheid van de verkopers", zegt de accountmanager. Verder moet de behoeftebepaling van de doelgroep in het plan worden opgenomen. "Je moet precies weten wat de doelgroep wil. Weet ook wat de concurrent doet: ken alle sterktes en zwaktes van hen en van je eigen organisatie."

Loyaliteitsprogramma
Tip twee: eens een klant, altijd een klant. "Nieuwe klanten werven is gemiddeld een factor vijf tot tien duurder dan bestaande klanten behouden. Werk dus met een loyaliteitsprogramma en geef de klant voldoende aandacht als deze eenmaal klant is."

Onderscheid
De derde suggestie is ook gericht op die o zo belangrijke klanten: maak onderscheid. "Deel klanten in, bijvoorbeeld op het gebied van belang en potentie." Informatie over klanten kunt u opslaan in een CRM-systeem, waar iedereen in kan kijken als hij of zij die klant belt.

Spiegeltje
Verder zijn vierde advies: wees klantgericht. Dat lijkt nogal een open deur. Toch heeft Ponger een mooi voorbeeld voor u: "Bij Zwitserleven heb ik wel eens voorgesteld, dat iedereen tijdens het bellen een spiegeltje voor zich moet hebben op het bureau", vertelt hij. "Zo kunnen ze tijdens het gesprek zien of ze wel met een glimlach aan de telefoon zitten. Een glimlach kun je namelijk horen aan de andere kant van de telefoon. Met dit soort initiatieven ben ik ervan overtuigd dat managers de verkoop kunnen laten toenemen binnen hun bedrijf."

Wilt u nog meer tips om uw verkoopresultaat een boost te geven? Leer dan hier van de drie meest gemaakte fouten van verkopers.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Of lees hier het driestappenplan van Koenders & Partners.