Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gamification op het slagveld; de kracht van een spelletje

Om op speelse wijze je medewerkers verder te ontwikkelen of door middel van een spel tot hogere resultaten te stuwen is niet nieuw.

In de Eerste Wereldoorlog werd bewust en onbewust gezocht naar manieren om mensen die voor een schier onmogelijke taak stonden te motiveren toch hun best te doen.

De Eerste Wereldoorlog is grotendeels voorbij gegaan aan Nederland, maar in de ons omringende landen wordt het nog steeds gezien als de Grote Oorlog. Bijna alleen bekend van gesmijt met mensenlevens voor een paar meters terreinwinst is de oorlog in retrospect weldegelijk interessant om te bestuderen. Net als oorlog is management van alle tijden en laat deze oorlog voor het management wel wat lessen of ideeën te vinden zijn. Zo ook dit  verhaal van Captain Nevilles Footballs.

Oorlog is voetbal

Het is de zomer van 1916. De oorlog is al een tijdje op gang. De slag om de Somme was het jaar ervoor dramatisch geëindigd, maar de Engelsen en de Fransen bleven volharden in de frontale aanval. Immers hun soldaten waren niet gemaakt voor een leven in de loopgraven, maar hadden ‘fighting spirit’.

Om de spirit verder aan te wakkeren bedacht Kapitein W.P. Neville van de 8th East Surreys een plan. Hij zou zijn om de compagnieën ieder een voetbal te geven. Deze ballen zouden de soldaten dan tijdens de aanval naar de vijandige loopgraaf schoppen. Je raadt het al: de eerste wint in de andere loopgraaf. Dit keer zonder scheidsrechter. Dat was ook niet nodig, omdat Neville niet verwachtte dat zijn mensen ‘to kindly’ zouden zijn voor de Duitsers.

Op een koele zomerochtend in juni stormden de East Surreys uit de loopgraven de ballen voor zicht uit schoppend. Ondanks de verliezen, belanden uiteindelijk twee van de vier voetballen in de Duitse loopgraaf. De aanval was een succes. Helaas heeft de slimme kapitein het eindsignaal niet gehaald, net als veel van zijn medespelers.

Verpakken van leerstof

Spelenderwijs leren is zoals gezegd niet nieuw en wel duidelijk is dat als leerstof anders dan boek en schrift wordt aangeboden de leerling de stof beter opneemt. Traditioneel onderwijs met juf voor klas en kinderen rechtop in de bankjes is niet voor alle kinderen geschikt. Zo zie je scholen opkomen waar kinderen vrij door het gebouw mogen zwerven op zoek naar een lekker leerplekje of een leermaatje. Dit laatste zijn randvoorwaarden, waarin het anders verpakken van leerstof en leerdoelen een plaats kan krijgen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Jaap Jan van Mierlo is een zelfstandig adviseur op gebied van management en klantinteractie. Daarnaast is hij geïnteresseerd in militaire geschiedenis en trekt daar lessen uit. Vind je dit soort verhalen leuk en of interessant? Laat het me weten.

Foto: Adobe Stock

hrm