Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Financiële competitie: Ajax onderaan

U dacht dat vorig jaar FC Twente kampioen van de Eredivisie geworden is? Op financieel gebied is dat toch eerder AZ, gevolgd door RKC Waalwijk en Vitesse. Onderaan de ranglijst bungelen Ajax, PSV, Heerenveen en Feyenoord.

Dat blijkt uit de eind vorige week bekend geworden cijfers van de KNVB.
Hoewel nog niet alle clubs hun jaarcijfers hebben ingeleverd, en sommige jaarrekeningen ook nog steeds wat ondoorzichtig zijn, zijn de netto resultaten toch redelijk eenduidig te achterhalen.
Op basis van die cijfers is de volgende stand te maken (met eerst het nettoresultaat in duizenden euro, dan tussen haakjes de eindnotering in de reguliere competitie):

Nr Club Netto resultaat (x 1.000)
De Financiële competitie
1 AZ 5.958 (5)
2 RKC 2.385 (18)
3 Vitesse 1.601 (14)
4 NEC 1.506 (13)
5 VVV Venlo 1.372 (12)
6 Heracles Almelo 535 (6)
7 FC Twente 206 (1)
8 FC Groningen 21 (8)
9 Roda JC -/- 563 (9)
10 Sparta Rotterdam -/- 1.688 (16)
11 ADO Den Haag -/- 2.000 (15)
12 Willem II -/- 2.324 (17)
13 NAC Breda -/- 4.158 (10)
14 FC Utrecht -/- 4.993 (7)
15 Feyenoord -/- 14.547 (4)
16 SC Heerenveen -/- 14.910 (11)
17 PSV -/- 17.538 (3)
18 Ajax -/- 22.808 (2)

Het nettoresultaat van FC Twente is geschat op basis van de opgave van de KNVB


Oei. Dat doet pijn bij wat de grootste clubs van Nederland heetten te zijn: het waren – in elk geval vorig jaar – vooral de clubs met de grootste verliezen. Laten we zeggen dat duidelijk is dat grote begrotingen in elk geval nog geen gezonde begrotingen zijn: de twee clubs met (met afstand) de grootste begrotingen hebben het ook financieel het zwaarst: met de Amsterdamse club als trieste uitschieter.

Een groot deel daarvan heeft te maken met personeelslasten. Hoewel die niet van elke club bekend zijn (ADO en FC Twente ontbreken), is de ranglijst daarvan ook interessant te noemen. Die zijn bij Ajax met 48.831.000 euro het hoogst, gevolgd door PSV (31.203.000 euro), AZ (28.559.000 euro), en Feyenoord (26.300.000 euro). RKC Waalwijk geeft het minst uit, namelijk 4.315.000 euro.

Eenduidig

Het beeld is vrij eenduidig: de plek op de ranglijst hangt behoorlijk sterk samen met de salarislasten. De richting van dat verband is overigens wel onderwerp van discussie: dat sommige clubs concluderen dat als ze hun spelers maar veel betalen, de resultaten vanzelf volgen, is op zijn minst immers discutabel te noemen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het KNVB-rapport biedt ook voor het overige leuke informatie voor wie van cijfertjes houdt – en welke manager doet dat niet? Zo lezen we dat sponsoring nergens in Europa zo belangrijk is als in Nederland: het maakt hier 46 procent uit van de totale omzet van de voetbalclubs. Dat is veel meer dan in Duitsland (31%), Spanje (31%), Engeland (23%), Frankrijk (18%) en Italië (14%). Dat leidt ertoe dat de gemiddelde Nederlander bijna 12 euro in een voetbalclub sponsort (tegen een Fransman nog geen 3 euro, een Italiaan zon 3,50 euro, en een Duitser nog geen 6 euro)

Media-inkomsten

Clubs in die landen moeten het daarentegen weer veel meer hebben van media-inkomsten, zo blijkt. In Nederland realiseren de voetbalclubs per hoofd van de bevolking zo’n 3,19 euro aan media-inkomsten, goed voor 12 procent van de omzet van de eredivisieclubs. In Engeland is dat maar liefst bijna 6 keer zoveel: 18,93 euro per hoofd, 49 procent van de totale omzet van de Premier League-clubs, een totaalbedrag van 1,134 miljard euro. In Italië zijn de media-inkomsten relatief gezien het hoogst: met 14,78 euro per hoofd van de bevolking zorgen ze voor zo’n 60 procent van de omzetten van de clubs in de Italiaanse competitie, in totaal zo’n 892 miljoen euro. Tja, daar steken die 54 miljoen euro van de gezamenlijke eredivisieclubs toch wat bleekjes bij af.