Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een sollicitatiebrief van 140 tekens

Solliciteren in 140 tekens. Bedrijven die Twitter inzetten als sollicitatiekanaal blijken daarover heel tevreden.


Anderhalf jaar geleden kwam de term ineens naar boven drijven. Twilliciteren, een verbastering van solliciteren via Twitter. Afkomstig uit de ideeënkoker van marketingbureau Energize. Creative Director Bart te Riele weet nog precies hoe dat ging. “We waren voor ons bedrijf al langer op zoek naar een Strategy Director, iemand die bovenop alle nieuwe trends zit en dingen ziet aankomen nog ver voordat ze mainstream worden. Wervingspogingen via LinkedIn en ons eigen netwerk waren op niks uitgelopen. Toen bedachten we dat Twitter de volgende stap moest zijn. Als je erover nadenkt, is dat eigenlijk een heel logische plek om naar zo’n vooruitstrevend iemand op zoek te gaan. Zelf bedacht ik toen de term twolliciteren, wat een dag later door mijn collega’s werd veranderd in twilliciteren.”

Verpletterend succes

Niet alleen het reageren gebeurt in maximaal 140 tekens, ook de vacaturetekst wordt teruggebracht naar Twitterlengte. Een flinke uitdaging. Maar het kan, zo weet Te Riele inmiddels uit eigen ervaring. Energize slingert halverwege 2009 de allereerste twillicitatievacature de ether in. ‘We zijn op zoek naar een strateeg. Ben jij de eerste twillicitant van Nederland? Plaats hier je twillicitatie. Please retweet.’ De media duikt erop en als een olievlek verspreidt het bericht zich over Twitter. Binnen no-time melden zich twintig kandidaten. Zo’n verpletterend succes, daar hadden zelfs deze op internet gefocuste marketeers niet van kunnen dromen. Een cv hoeven de Twillicitanten overigens niet achter te laten. Hun naam, mailadres en LinkedIn-profiel volstaan. “Dat profiel vervangt wat ons betreft het cv”, zegt Te Riele.

Lange brief

De kritiek dat een goede motivatie onmogelijk kan worden samengevat in 140 tekens, wijst Te Riele onmiddellijk van de hand. “Als marketingbureau krijgen we soms brieven van reclamebureaus onder ogen van wel vijf tot zes A4tjes lang. Ga je zo’n brief ontleden, dan gaat het meestal maar om één of twee zinnen die de kern samenvatten. Zo is het ook met sollicitaties. Je kunt nog zo’n lange brief schrijven, uiteindelijk is er één ding dat je zal moeten onderscheiden van de rest. Ben je in staat om dat eruit te filteren, dan ben je goed in ons vak.”

E-mail krijgt de voorkeur

Klinkt als een creatief en interessant wervingsinstrument dus, dat Twitteren. Toch is het twilliciteren vooralsnog voorbehouden aan een klein clubje early adopters, want op de wervingsmarkt speelt het microblog een rol in de achterhoede. Nederlanders solliciteren namelijk nog steeds bij voorkeur per e-mail, blijkt uit onderzoek van carrièresite StepStone onder 11.000 werkzoekenden uit acht Europese landen. Voor 65 procent is een mailtje met het cv als attachement de meest gebruikte vorm van solliciteren. Online sollicitatieformulieren scoren 21 procent, één op de tien sollicitanten pakt liever de telefoon en slechts 5 procent doet de brief op de post. “Twilliciteren moet je niet zien als vervanging, maar als aanvulling op je bestaande wervingsapparaat”, zegt Te Rielle. “Bovendien moet het bij je organisatie passen. Doe het niet enkel om hip te zijn, want dan kom je niet geloofwaardig over.”

120 sollicitaties per week

Ook IT-detacheerder Neomax heeft het blauwe vogeltje gevonden. De detacheerder, met vestigingen in Arnhem en Almere, heeft er zelfs een speciale website voor in het leven geroepen. Via www.twilliciteren.nl kunnen geïnteresseerde IT’ers reageren op vacatures en een open sollicitatie plegen. De site is een daverend succes. Gemiddeld vallen er 120 sollicitaties per week op de digitale deurmat. “De website stelt ons in staat om heel direct en heel snel met onze doelgroep te communiceren. Dat moet ook wel. Over vijf jaar hebben we in Nederland een tekort van 25.000 IT’ers. Alle bedrijven vissen uit dezelfde vijver. Zaak dus om creatief te zijn en andere, nieuwe middelen te gebruiken om met je doelgroep in contact te komen”, zegt directeur Stephan Bosman.

Net als te Rielle prijst Bosman het directe karakter van twilliciteren. Al meteen bij de poort wordt het kaf van het koren gescheiden. “Motivatiebrieven zitten doorgaans vol met dezelfde teksten. Je leest over goede contactuele eigenschappen, een gemotiveerde instelling en termen als teamplayer, zelfstandigheid en ruime ervaring. Zeker voor IT’ers, die toch gezien worden als communicatief minder vaardig, is dit een prachtig middel om kort en bondig te zijn en iets van hun bevlogenheid te laten zien. Die kwaliteiten? Die lees ik wel in het cv.”

Eigen Twitter-account

Naast de website is het bedrijf ook actief met een eigen Twitter-account. Op twitter.com/neomaxit worden onder meer IT-vacatures getweet en kunnen geïnteresseerden direct reageren. “Iemand ziet een leuke job, reageert en wil het liefst meteen een reactie. Dankzij Twitter kan dat nu. We reageren namelijk altijd razend snel. Uiteraard moet je hier als organisatie wel mensen voor vrijmaken, anders werkt het niet.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook…

Aanrader van MT: "Zakelijk twitteren voor beginners"

>> Meld u aan voor de Nieuwsbrief van MT <<

hrm