Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een bedrijfsblog maakt het verschil

Klantenbinding, een website die leeft en meer naamsbekendheid. Voordelen genoeg om een zakelijke blog te starten. Waarom doet u dat niet?

Het bloggen is de laatste jaren behoorlijk ingeburgerd. Toch laten veel bedrijven deze manier van communiceren vooralsnog links liggen. ‘Ik heb het al zo druk en wat levert het me eigenlijk op? Bovendien, waar haal ik de inspiratie vandaan voor een nieuw onderwerp? Het zijn vaakgehoorde argumenten. Daarnaast zien managers vooral veel gevaar in bloggen. Toch kan een zakelijk blog uw bedrijf wel degelijk iets bieden. Vraag is wel: heeft u ook echt iets interessants te melden? Wie denkt te scoren met een aaneenschakeling van bedrijfsnieuwtjes zal al snel merken dat deze missie als een kansloze kan worden beschouwd. Peter Evers is als Business Development Manager werkzaam voor yoMedia en de stuwende kracht achter MobileGuru.nl, een blog over kansen die mobiele technologie ons vandaag de dag biedt. In het verleden verzorgde hij blogtrainingen.

Extra traffic

“Bloggen is een mooie manier om rechtstreeks met je doelgroep in contact te komen. Je vertelt je klanten waar je mee bezig bent en kweekt op die manier een band. Een website gaat veel meer leven en dat zorgt voor extra traffic. Al moet je er dan natuurlijk wel voor zorgen dat een blog regelmatig wordt ververst met nieuwe berichten, anders heeft het geen zin”, aldus Evers. In de meeste bedrijven hangt het blog er doorgaans een beetje bij. Iets wat een marketingmanager in zijn pakket heeft. Door alle dagelijkse drukte komt daar in de praktijk niet altijd even veel van terecht. “Wanneer je kiest voor een bedrijfsblog, zorg dan dat er een dedicated iemand op zit. Een medewerker die hier één dag in de week heel duidelijk mee bezig is. In veel bedrijven is dit een constante struggle met als gevolg dat er maandenlang nauwelijks nieuwe berichten verschijnen”, aldus Evers.

Bakker om de hoek

Daarom: bezint eer gij begint. Voordat u de ict-jongens aan het werk zet om aan de techniek te sleutelen, is het zaak om uzelf af te vragen of het nut heeft. Heeft u eigenlijk wel een business waar de ontwikkelingen zich in rap tempo opstapelen? Voor een bakker om de hoek is het nu eenmaal lastiger om een blog interessant te houden, dan voor een manager die zijn brood verdient met applicaties voor de mobiele telefoon.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Converseren met uw klanten

In de beginjaren van het bloggen werd deze nieuwe manier van communiceren nog gezien als uitstekend interactiemiddel met uw klanten. Daar zijn de marketinggoeroes inmiddels op teruggekomen. Op een meer onafhankelijk blog als DutchCowboys vinden nog wel dialogen plaats, maar daar is op verreweg de meeste bedrijfsblogs geen sprake van. “Echte conversaties aangaan met je doelgroep doe je tegenwoordig op twitter. Dat is veel directer en veel sneller”, aldus Evers.

Hoger in Google

Loont het dan eigenlijk nog wel om anno 2010 als bedrijf te gaan bloggen? Ja dus. U laat hiermee in ieder geval zien dat u midden in de markt staat en alle ontwikkelingen nauwgezet in de gaten houdt. U wordt daardoor al snel gezien als deskundig. Zeker in branches waar het lastig is om uzelf van de concurrentie te onderscheiden, kan dat net het beslissende pluspuntje zijn dat een klant over de streep trekt. En er is nóg een alleraardigst voordeel van het zakelijk bloggen. Google loves new content! “Hoe meer een website wordt ge-update, hoe hoger deze in de zoekmachine komt. Veel bedrijven investeren grote bedragen in SEO, terwijl het eigenlijk heel simpel kan”, zegt Evers. “Het gaat er gewoon om dat je op internet veel van jezelf laat horen.”