Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

E-commerce wint opnieuw terrein

We kopen met z’n allen steeds meer via internet. Webshops en andere online retailers snoepten in 2010 opnieuw marktaandeel af van de reguliere detailhandel.


De e-commerce verkopen in de Benelux stegen het afgelopen jaar met een spectaculaire 22,4 procent ten opzichte van 2009. De inwoners van Nederland, België en Luxemburg kochten daarmee in totaal voor 10,2 miljard euro aan spulletjes via internet. Voor dit jaar geldt bijna een zelfde groeiverwachting. Het bestedingspatroon over 2011 komt volgens de rekenmodellen uit op 12,3 miljard euro. Voor de gehele retailsector wordt een omzetgroei van slechts 1,8 procent verwacht. Dit blijkt uit een onderzoek door het Centre for Retail in opdracht van www.kelkoo.com dat is uitgevoerd in elf Europese landen.

Detailhandel Benelux

De pc als inkoopinstrument wint dus opnieuw terrein. Toch doen consumenten nog altijd de meeste aankopen in de ‘gewone’ winkel. Ondanks alle spectaculaire groeipercentages van de afgelopen jaren vertegenwoordigt de e-commerce slechts 4,3 procent van de totale detailhandel in de Benelux-regio. Voor heel Europa ligt dat percentage op 6 procent. Volgens Kelkoo-ceo Richard Stables groeien de internetomzetten echter onverminderd hard door. “Dit jaar zullen online verkopen een toenemend deel van de detailhandelsomzet in Nederland en België gaan vormen, waarbij gemiddeld vijf cent op elke euro online wordt uitgegeven. Terwijl de detailhandel nu pas langzaam tekenen van herstel begint te vertonen, liep de online winkelsector in de Benelux-landen vooruit op deze trend. In 2010 werden al dubbele groeicijfers genoteerd, en voor 2011 worden opnieuw goede resultaten verwacht. Ook is duidelijk dat het vertrouwen van online kopers toeneemt. De online verkopen per hoofd van de bevolking zullen naar verwachting met ruim 20 groeien groeien.”

Extra online omzet in Polen

Grootste online markt in Europa blijft Groot-Britannië. De Engelse consument kocht het afgelopen jaar voor ruim 52 miljard euro aan producten via het web. Groot-Britannië is nog altijd het enige land waar e-commerce meer dan 10 procent van de totale detailhandelomzet uitmaakt. Deze markt stijgt ook dit jaar weer, naar verwachting met 14 procent. De grootste stijgers voor 2011 zijn echter Polen (+33 procent) en Frankrijk (+24 procent). Goed nieuws dus voor alle Nederlandse ondernemers die van plan zijn om hier een webshop te gaan beginnen. "De afgelopen vijf jaar is de internet detailhandel aanmerkelijk verbeterd, dankzij het gebruik van betaalbare ‘altijd-aan’ internetverbindingen, gemakkelijke en veilige betalingssystemen en de groei van mobiel-gebaseerde winkelsites", zegt Stables. "Al deze factoren hebben vorig jaar bijgedragen aan het trekken van nog eens vijf miljoen nieuwe online kopers uit heel Europa, een toename waar online retailverkopen van zullen blijven profiteren."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Online aankopen

Europese internetconsumenten winkelden in 2010 gemiddeld voor 1072 per persoon. Ze schaften daarbij 25 items aan met een gemiddelde waarde van bijna 43 euro per stuk. In Nederland en België waren de online aankopen minder prijzig dan het Europese gemiddelde. Hier gaven online shoppers ruim 735 euro per persoon uit.

>> De ICT-Gids: de allerbeste ict-bedrijven voor u overizchtelijk op een rij. Bestel deze gids online
>> Vergelijk de prijzen van ict-producten met elkaar via de MT Productvergelijker