Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Durf geld te verdienen

Er wordt momenteel niet alleen maar bezuinigd, er wordt ook nog geïnvesteerd. Zo komt er meer subsidie voor leergierige bedrijven. Fout gebruik van deze subsidie zorgt er echter voor dat u er niets mee opschiet. Vermijd dus de valkuilen en innovatiekillers.

Het ANP meldde begin deze week dat er zoveel vraag is naar een subsidieregeling voor innovatieve bedrijven, dat het kabinet besloten heeft om dit budget nog dit jaar te verhogen van 20 miljoen naar 39 miljoen euro. Volgend jaar wordt het budget van de subsidieregeling Innovatie Prestatie Contracten (IPC) verhoogd van 10 naar 20 miljoen euro.

Goed nieuws
Dat is goed nieuws, want snijden in innovatie in tijden van recessie is zeer ongezond. Jeroen Kuper, senior adviseur bij The Bridge business innovators, legde eerder dit jaar op MT.nl al uit waarom de natuurlijke reflex van bedrijven om in tijden van recessie direct te gaan bezuinigen op innovatie erg onverstandig is. Volgens hem dwingen "internationale concurrentie, de war on talent en het frustreren van een eindelijk goed lopend innovatieproces" bedrijven om niet te bezuinigen op innovatietrajecten. "De organisatie die dat toch doet, valt ten prooi tijdens de eerste fusie- en overnamegolf na de recessie." Volgens Kuper worden de bedrijven die wél blijven investeren in nieuwe projecten de winnaars van de recessie. Als u nu blijft stilzitten, loopt uw bedrijf over een jaar enorm achter op de rest van het bedrijfsleven.

Valkuilen
Volgens Harvard Business Review zijn er vier valkuilen die u moet zien te vermijden voor succesvolle innovatie. Met daarbij de tip hoe het wel moet.

1. Strategie
De eerste valkuil is het stellen van te ambitieuze doelen of het hanteren van een te nauwe definitie van innovatie. Ga er niet vanuit dat iedere uitvinding een astronomisch bedrag oplevert, en niet iedere innovatie is per definitie een productvernieuwing. Verbreed uw blik op wat er vernieuwd kan worden. Ook kleine projecten kunnen veel betekenen, en procesinnovaties kunnen net zo belangrijk zijn als productvernieuwingen.

2. Proces
Vaak strandt de vernieuwing in de te strakke regelgeving die een bedrijf hanteert. Regels zijn nodig, maar te veel regels is natuurlijk nooit goed en vaak ook niet nodig. Zorg daarom voor de nodige flexibiliteit in de planning en controle van uw bedrijfsprocessen.

3. Structuur
Een andere valkuil waar veel bedrijven intrappen, is geen echte verbinding leggen tussen het experiment en de mainstream waar het uiteindelijk voor is bedoeld. Deze valkuil is simpel te voorkomen door contacten tussen de vernieuwers en de reguliere afdelingen te stimuleren.

4. Vaardigheid
Tot slot zijn zwak leiderschap en slechte communicatie dodelijk voor elke innovatie. Ontwikkel de juiste leiderschapskwaliteiten en kweek begrip binnen het bedrijf wat betreft innovatie. Laat iedere werknemer weten dat innovatie een belangrijk element is voor het voortbestaan van uw bedrijf. Zorg er dus voor dat er een innovatieondersteunende bedrijfscultuur heerst.

Innovatiekillers
Naast de valkuilen zijn er ook nog de zogenoemde innovatiekillers. Op Bnet.com beschrijft Stuart Cross van Morgan Cross Consulting de vijf innovatiekillers die elk bedrijf moet vermijden.

1. Mislukkingen niet kunnen accepteren
Nieuwe business ontstaat door experimenteren en dus ook dingen proberen die niet in één keer lukken. Dat kunnen accepteren is de beste voedingsbodem voor goede ideeën.

2. Te klantgericht
Nieuwe producten of diensten bekoren nieuwe klanten. Een te sterke focus op de al bestaande relaties zet onnodig een rem op de capaciteit tot vernieuwing.

3. Streven naar dé innovatie
Eigenlijk hopen we allemaal op dat ene idee, dat -los van alles en iedereen- alles op zijn kop zet. Maar wat als dat niet komt? Innovatie is een way of life. Ook met kleine stapjes kan de winst van de toekomst worden gemaakt.

4. Angst voor oude successen
De durf en bereidheid om oude markten te verlaten is een leidend principe in de snelle wereld van de consumentenelektronica. En niet voor niets. Oftewel: durf de sales te kannibaliseren, durf oude succesnummers uit te faseren, success can't last forever.

5. Steunen op een kleine groep
Het is onrealistisch om te vertrouwen op een kleine groep voor die ene game changing innovatie. Laat iedereen meedenken, overweeg ook ideeën van andere partijen te incorporeren.

Meer lezen over innovatie:
Innoveren in 300 seconden 
Innovatie komt uit Amsterdam

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Event
Succesvol innovatie-subsidies binnenhalen voor ondernemingen