Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Doe dit nooit op een sociaal netwerk

Twitter, LinkedIn, Hyves en Facebook. Tegenwoordig kunt u online overal en op allerlei manieren netwerken. Deze sites bieden prachtige mogelijkheden, maar u kunt er ook veel mee verpesten. Lees hier wat u niet moet doen.

1. Smeken om een baan
Hoeveel mensen kent u die halverwege een serieuze vergadering beginnen te vragen of iemand nog een leuke functie voor hen weet? Waarom doen veel professionals dat dan wel op het web? Het maakt niet uit hoe goed u iemand kent of hoe paniekerig u bent over uw werkloze status, meld online nooit dat u op zoek bent naar een nieuwe baan, schrijft BNet.com. Wilt u opgemerkt worden door de mensen met macht in banenland? Bied aanbevelingen, uw kennis of, nog beter, goed doordacht advies aan. Alles zonder verdere verplichtingen te noemen.

2. Formeel blijven
Natuurlijk hoeft u niet tot in detail uw privéleven te omschrijven. Maar online strikt zakelijk blijven is hetzelfde als strak in pak verschijnen op casual Friday. Kies een paar onderwerpen waar u erg in geïnteresseerd bent (hobby's of vrijwilligerswerk) waar u met andere gelijkgestemden, inclusief mogelijke werkgevers, over kunt schrijven. Uw cv op LinkedIn komt waarschijnlijk grotendeels overeen met vijfhonderd andere mensen op die site. Maar door over uw interesses te schrijven, komen toekomstige werkgevers net iets meer over u te weten waardoor u wellicht net degene bent die het beste past in het team of het bedrijf.

3. Onzichtbaar zijn
Ook al bent u niet helemaal tevreden over uzelf, plaats toch een foto bij uw profiel. Het maakt het proces net iets menselijker en persoonlijker. En wees eerlijk: mocht iemand u discrimineren vanwege uw uiterlijk, dan wilt u daar toch helemaal niet werken?

4. Eigen marketingcampagne voeren
Het is niet erg dat u uw expertise inzet om te laten zien hoe goed u bent, zoals gezegd in het eerste punt. Dat is echter wat anders dan met Jan en alleman vriendjes worden om direct na de goedkeuring zijn of haar profiel vol te kladden met berichtjes als ´Ik ben Klaas de Vries. Ik ben een life coach en help mensen hun problemen op te lossen´. Dan bent u bezig om profielen van anderen te gebruiken als een billboard voor uw eigen bedrijf. En dat is gewoonweg not done.

5. De grapjas uithangen
Er staan veel leuke en grappige dingen op internet. Soms vindt u iets de moeite waard om dat door te sturen naar vrienden en familie. En ach, wat is een betere binnenkomer bij een headhunter dan zo´n berichtje via bijvoorbeeld een scrap op hyves achter te laten? Weten ze gelijk dat u een gezellige dosis humor heeft. Toch vinden de meeste mensen dit onprofessioneel. Beperk het online contact daarom bij uw zakelijke contacten maar gewoon tot het sturen van direct messages.

6. Alleen online zijn
Veel mensen voegen constant nieuwe connecties toe op sociale netwerken, maar maken er verder nooit echt werk van. Probeer met deze online contacten een offline afspraak te maken of ga bijvoorbeeld virtueel koffiedrinken, via de skype, de chat of telefoon. Juist door iemand daadwerkelijk te spreken, ontdekt u veel meer wat iemands kennen en kunnen zijn. En dat zorgt er weer voor dat jullie meer voor elkaar kunnen betekenen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.