Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Dit zijn de 13 dingen die je moet doen als je vertrouwen wil krijgen

Meer regelgeving helpt zelden tegen vertrouwensverlies. Maar wat dan wel? Deze 13 gedragingen bieden uitkomst.

Recent onderzoek onder Nederlandse compliance officers laat zien dat de toegenomen regeldruk in de financiële sector zijn doel voorbij dreigt te schieten. Van de ondervraagden constateert 96 procent een toegenomen regeldruk binnen de eigen organisatie en vreest liefst 78 procent dat deze nieuwe regels hun doel voorbij schieten en een efficiënte bedrijfsvoering in de weg staan.

Publieke opinie roept om regels

Geert Vermeulen (directeur van het Nederlands Compliance Instituut) stelt in reactie daarop dat er veel is misgegaan de afgelopen tijd en politici daarom grijpen naar het enige instrument dat ze hebben: wet- en regelgeving. Ook geeft Vermeulen aan dat deze regeldruk ingegeven is door de publieke opinie: er moet immers iets gebeuren.

Meer situaties dan regels

Zou het echt? Naar mijn mening wil het publiek vooral vertrouwen hebben in de organisaties die haar bedienen. Wat mij betreft ontstaat (het herstel van) vertrouwen namelijk niet door regels. Regels zorgen ervoor dat het morele geweten extern belegd wordt. Gedrag dat binnen de regels valt is dan per definitie juist. Maar het probleem is dat er altijd meer situaties zijn dan regels. Kortom: professionals zullen altijd op een bepaald moment in een situatie komen waarbij regels geen richting geven.

Te rade bij Covey

Gelukkig kunnen we te rade gaan bij Stephen Covey (de zoon van). In zijn boek ‘The speed of trust’ benoemt hij een aantal gedragingen die kunnen helpen bij het herstellen van wat hij noemt: relatievertrouwen. Neemt u ze eens door en neem eens uw organisatie in uw hoofd. Denkt u dat u bouwt aan (een herstel van) vertrouwen? Zie je de 13 gedragingen terugkomen in je organisatie of schaam je je voor het gedrag van je eigen organisatie?

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Deze bijdrage is afkomstig van Sjoerd Hogenbirk, organisatiespecialist bij House of Performance, Lean Black Belt en PhD Business Ethics. Hij werkt aan een promotie binnen de Bedrijfsethiek.

Foto boven via Flickr.com