Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Directeur zijn… en wat anders gaan doen

Zes jaar werkte Serge Brabander met hart en ziel als algemeen directeur van Boomerang. Afgelopen jaar kwam het besef dat hij verder wilde. En hij vertrok.


Serge Brabander (38) werd in 2004 bij Boomerang Creative Media aangetrokken als algemeen directeur, op het moment dat oprichter Pierre Karsten (55) zich uit de dagelijkse gang van zaken terugtrok. Zes jaar lang hield hij zich bezig met ‘beslissingen nemen en mensen motiveren’, en zag het bedrijf uitgroeien tot een breed mediabedrijf. “Toen ik begon, was Boomerang nog voornamelijk een gratis-kaarten-imperium. Dat is veel meer geworden, nu vallen er onder andere ook de custom communicatieprojecten, NL Magazines, Radio decibel, en Boomerang Create met 11.000 aangesloten creatieven onder.

Liever creatief dan de baas spelen

Die veranderingen hebben eraan bijgedragen dat Brabander besloot weg te gaan bij Boomerang. “Ik hou nog steeds heel veel van het bedrijf, maar ik had er steeds minder lol in om algemeen directeur te zijn. Het bedrijf is veranderd: het is veel groter geworden en behelst meer onderdelen. Daardoor wordt je werk abstracter. Ik had steeds meer de behoefte om creatief bezig te zijn en me met klanten te bemoeien. Het was lange tijd heel leuk, maar nu is de lol eraf voor mij.”

Jezelf motiveren

Een andere functie gaan vervullen binnen het bedrijf vond Brabander geen optie. “Als algemeen directeur doe je dat gewoon niet, drie stappen teruggaan. Als je merkt dat je jezelf nog maar moeilijk kunt motiveren, kun je beter weggaan. Dat is ook voor Boomerang beter, daar moet iemand zitten die met overtuiging, hart en ziel kan werken. Je kunt dingen niet half doen als directeur.”

Onbewust was hij er al langere tijd in zijn hoofd mee bezig. “Het zijn gedachten en gevoelens die spelen. Als je die eenmaal ruimte geeft, kom je tot de conclusie dat het niet meer gaat. Toen ben ik er met mijn partners over gaan praten, en hebben we een akkoord bereikt over mijn vertrek. Het is niet zozeer een beslissing geweest, het voelde meer als een conclusie voor mezelf.”

Overdracht

Brabander heeft een ‘redelijk geruisloze’ overdracht gedaan aan de driekoppige directie die achterblijft, en blijft als aandeelhouder een passieve rol op de achtergrond spelen. Nu bezint hij zich op zijn verdere carrière. “Het kan nog alle kanten op: ik zie mezelf nog wel ondernemen als ik een mooi idee heb, maar het kan ook nog een dienstverband worden. Het belangrijkste vind ik dat ik in een bedrijf zit waar mensen met passie en energie werken. Dat heeft me bij Boomerang altijd goed gedaan: mensen die heel enthousiast zijn, die echt gaan voor wat ze doen.”

Vanuit Boomerang heeft hij ‘hartverwarmende reacties’ gekregen op zijn vertrek. “Het doet me goed dat ze het jammer vinden dat ik wegga”, vertelt hij. “Collega’s uit het vak vinden het vooral een stoere beslissing, dat ik deze grote stap heb genomen.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Prachtig mediabedrijf

Pierre Karsten, aandeelhouder en oprichter van Boomerang sluit zich daarbij aan. “Ik heb veel respect voor de beslissing die Serge heeft genomen. Het is iets wat niet zoveel mensen doen, besluiten dat je voor jezelf iets anders wilt gaan doen”, zegt hij. “Boomerang is onstuimig gegroeid, dat vergt veel van mensen. Er staat nu een prachtig creatief mediabedrijf.”
 

Een aanrader van MT: De laatste manager – Nu tijdelijk met GRATIS Zakelijk twitteren voor beginners