Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Digitaal leven mag wat kosten

Wereldwijd spendeerden we in 2010 twee biljoen dollar aan ‘digitaal leven’. Maar daar stopt de teller niet. In 2015 geeft de consument 2,8 biljoen dollar uit aan programmatuur en computers.


Dat heeft het onderzoeksbureau Gartner berekend. Het grootste deel van het geld wordt uitgegeven aan abonnementen en diensten. Binnen de Nederlandse economie slaat dit deel neer in de media en telecom. Hierin zitten onder andere telefoonabonnementen, maar ook de kosten om op het internet te komen. Dit deel is goed voor 1,2 biljoen dollar, of zo’n 62 procent van het totaal.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De hardware, smartphones en computers zijn goed voor zo’n 28 procent van de totale bestedingen, wat neerkomt op 600 miljard. De laatste 200 miljard wordt uitgegeven aan ‘content’, de inhoud zoals die door de mediasector wordt peroduceerd. Denk aan streaming video, audio, digitale televisie en (betaalde) websites. Binnen dit segment zijn het de app’s die het snelst groeien.

Lees ook:


>> Volg de ICT-sector op OnzeEconomie.nu
>> De laatste ontwikkelingen in de Media en Telecomsector