Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Deelkantoren verliezen wekelijks twee werkuren

Veel bedrijven blazen hoog van de toren over efficiëntie en kostenbesparingen. Desondanks zitten werknemers die in een van de vestigingen buiten een hoofdkantoor werken, ruim twee uur per week uit hun neus te eten. Een van de belangrijkste oorzaken is dat ze trage toegang hebben tot de centrale applicaties en data via Wide Area Networks.

Dat blijkt uit onderzoek van Riverbed Technology onder 362 medewerkers van internationale bedrijven in Europa, de VS en Australië. Veel bedrijven hebben vestigingen die honderden en soms zelfs duizenden kilometers van het hoofdkantoor zijn gevestigd. Om kosten te besparen en data veiliger te beheren centraliseren deze organisatie hun ict. Door deze centralisatie ontstaat een grotere afstand tussen de medewerkers op de verschillende locaties en tussen de applicaties en data waar ze dagelijks mee werken. Deze afstand zorgt ervoor dat er langzame performance is over het WAN, wat weer effect heeft op de productiviteit. Hierdoor worden doelstellingen voor besparingen bij gecentraliseerde projecten niet behaald.

Wachttijd
In het onderzoek werd medewerkers gevraagd wat voor effect een langzame performance op hun werkzaamheden heeft. Hieruit kwam naar voren dan bijna 30 procent van de gebruikers buiten het hoofdkantoor zo'n twee tot drie uur per week bezig is met toegang krijgen tot documenten en applicaties op het bedrijfsnetwerk. 20 procent van de ondervraagden verliest één tot twee uur per week door dataproblemen en bijna een derde van de medewerkers wacht 30 minuten tot een uur om bij bestanden te komen. Slechts 14 procent van de medewerkers in een remote kantoor is volledig tevreden met de applicatieperformance en is minder dan 30 minuten per week kwijt aan lange wachttijden. Wat doen medewerkers terwijl ze wachten? Tijdens een lange wachttijd gaan de meeste mensen surfen op internet (32 procent) of nemen een koffiepauze (29 procent). Een magere 14 procent besteedt deze 'verplichte' pauze aan andere werkgerelateerde taken.

Staken
Lange wachttijden vertragen het individuele werk. Daarnaast worden de workflows van de meerderheid van de medewerkers op een remote locatie constant verstoord. De helft van de ondervraagden moet gemiddeld één tot twee keer per week stoppen met een taak vanwege de trage responstijd. Voor ruim een kwart van de medewerkers is het nog erger; zij moeten drie tot vijf keer stoppen met waar ze mee bezig zijn. Bijna 20 procent geeft aan dat zij meer dan vijf keer per week een taak moeten staken, omdat ze niet langer kunnen wachten op de data die ze nodig hebben. Slechts 5 procent van de ondervraagden zegt dat ze hun taken altijd kunnen afronden zonder storingen.
 
Top 3 problemen
De oorzaken van dataproblemen en slechte toegang tot applicaties over het WAN kunnen worden onderverdeeld in drie gebieden:
1. Geen toereikende bandwijdte vanwege teveel verkeer of onvoldoende bandwijdte
2. Traagheid veroorzaakt door inefficiënt transport of netwerkprotocollen over het WAN
3. Inefficiëntie van 'communicatie' van de applicatie over het WAN

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Kijk voor het laatste nieuws uit uw vakgebied op nieuws.mt.nl.