Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom jongeren schulden maken (en hoe je daar slim op inspeelt)

Steeds meer Nederlandse jongeren kampen met betalingsproblemen. Eigen schuld, klinkt het regelmatig in commentaren. Toch ligt een deel van de oplossing ook bij bedrijven zelf.

jongeren maken meer schulden voorkomen
Foto: Getty

De groep geboren tussen 1992 en 2010 groeide op met internet en mobiele telefoons en vormt momenteel de jongste generatie op de werkvloer. Hun credo? Geld moet rollen. Altijd en overal. En dat betekent dus regelmatig buiten de deur eten, een smartphone op zak en merkkleding aan hun lijf. Of er nou geld staat op hun rekening of niet. Maar die houding is niet altijd zonder gevolgen.

Beperkte financiële kennis

Zo heeft een kwart van hen al minimaal één keer schulden gemaakt. Zo’n 5 procent heeft zelfs al eens de deurwaarder op bezoek gehad. Want staan jongeren eenmaal flink in het rood, dat kost het ze de nodige moeite om die betaalachterstanden weg te werken.

Daarover verscheen eind vorig jaar een onderzoek dat tijdens de Credit Expo werd gepresenteerd. Dat deze jonge generatie sneller in financiële problemen komt, heeft volgens de onderzoekers vooral te maken met een gebrek aan kennis en financiële voorlichting. Ook ontbreekt vaak een buffer om kleine tegenvallers op te vangen en houden jongeren er een impulsief uitgavenpatroon op na. Snelle voordeeltjes winnen het daarbij van de gevolgen op de lange termijn.

Millennials vieren het leven

Het zijn conclusies die Talitha Muuse (26) niet vreemd in de oren klinken. Ze kent de sores van generatie Z als geen ander. Muuse doet er onderzoek naar en spreekt als millennial-deskundige regelmatig op grote congressen. ‘Jongeren geven een groot deel van hun inkomsten uit aan eten, drinken, uitjes en festivals. Ze zien hun vrienden op Snapchat en Instagram hetzelfde doen en volgen dat voorbeeld.’

‘Geld uitgeven is ook geen bewust gedrag, ze zien het meer als onderdeel van een lifestyle’, legt Muuse uit. ‘Wat daarbij ook een rol speelt, is het feit dat veel van deze jongeren nauwelijks nog munten en briefpapier gebruiken. Ze betalen met hun pinpas. Daardoor geef je makkelijker geld uit.’

Simpele communicatie

Herinneringen en aanmaningen bereiken de meeste jongeren wel, maar ze verwerken of begrijpen de boodschap niet voldoende, stellen de onderzoekers in hun rapport. Daarom is het volgens hen ook zo belangrijk om de communicatie zo simpel en helder mogelijk te houden. Geen moeilijke woorden gebruiken dus.

‘Een ander deel van de jongeren blijkt simpelweg onvoldoende gemotiveerd om hun betaalachterstand aan te pakken en denkt dat het wel goed komt’, schrijven de onderzoekers. Die wijzen er daarom op dat betaalproblemen beter te voorkomen zijn als bedrijven hun communicatie afstemmen op het type betaler.

Van vergissers tot levensgenieters

De onderzoekers maken daarin onderscheid tussen vier verschillende groepen. Allereerst is er de vergisser, die incidenteel een vergissing maakt. Deze heeft vooral een faciliterende aanpak nodig. Uitleggen wat nodig is dus. Dan is er de levensgenieter. Die groep jongeren is meer gebaat bij een directieve benadering en moet er regelmatig aan herinnerd worden om op tijd de rekening te betalen.

Om betaalproblemen bij de groep switchers effectief aan te pakken, doen bedrijven er goed aan om een pedagogische benadering te hanteren. De overlever heeft problematische schulden en moet om die reden participatief benaderd worden. Op z’n boerenkolen Nederlanders betekent dat: achter hun broek aanzitten!

Gebruik notifications

‘Als jongeren met alsmaar oplopende schulden kampen, dan heeft dat vaak ook andere gevolgen. Ze komen verplichtingen niet na en presteren daardoor slechter op school of op het werk. Zo belanden ze in een neerwaartse spiraal’, aldus Muuse. Bedrijven doen er volgens haar goed aan om deze generatie bij wanbetaling anders te benaderen dan ze jarenlang gedaan hebben.

‘Het zit niet in de routine van jongeren om elke dag de post te openen. Je kunt ze daarom beter benaderen met notifications op hun mobiel, een appje of gewoon door te bellen. Maak het vooral heel persoonlijk en spreek ze direct met hun voornaam aan. Zo bereik je waarschijnlijk sneller je doel dan een standaardbrief die op de deurmat valt.’

Tips betaalproblemen voorkomen

Kortom, heb jij veel jongeren als klant? Verdiep je dan eens in hun betaalmores. Zo krijg je niet alleen sneller betaald, je voorkomt ook dat jongeren in de financiële penarie belanden en draagt daarmee bij aan een schuldenvrije maatschappij. Tips om betaalproblemen onder jongeren te voorkomen:

  • Leg data vast over het opleidingsniveau
  • Pas je tone of voice aan
  • Kijk met welk type wanbetaler je te maken hebt
  • Gebruik communicatiekanalen die jongeren ook gebruiken

Dit artikel is onderdeel van het dossier ‘Debiteurenbeheer’ op mt.nl. Dit dossier wordt mogelijk gemaakt door Janssen & Janssen Incasso & Gerechtsdeurwaarders. Zij gebruiken hun kennis en ervaring in adviestrajecten om schulden te voorkomen.

Lees ook: