Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De verschrikkelijkste droom van alles heet E-Bizz

In E-bizz geloven is dansen rond het gouden kalf dat van blik blijkt te zijn. En zelfs dat niet, er is helemaal geen kalf. Er zijn alleen de runderen die erin geloven.

Een van mijn beste eigenschappen is dat ik geen benul heb van beleggen. Het lijkt me net zoiets als kikkers in een vijver gooien en dan maar hopen dat er een prins uitkomt. Of wat mij betreft een prinses. Maar zo denkt zakelijk Nederland er niet over. Ik noem even een paar kikkers: Vitesse-verlosser Aalbers, Newconomy-ex Maurice de Hond, de Baanbrekers van Baan en, hoe zou ik haar kunnen vergeten, onze door de WOL geverfde Nina. Ze hebben ons allemaal prinsen en prinsessen beloofd, Aalbers was even geloof ik zelfs keizer Karel, maar toen de vijver gedregd werd, bleek dat alle gasmuntjes waren verdwenen in de bodemloze put. Voor de zoveelste keer werd me bewezen dat geloven, in iets, in iemand, in een droom, in een luchtkasteel, het slechtste is wat een manager, ondernemer, speculant, belegger, durfkapitalist of amateur kan doen. De verschrikkelijkste droom van alles heet E-Bizz.

Omdat ik er zelf geen stuiver slechter van ben geworden, heb ik nu geen medelijden met de hebzuchtigen die moord en brand schreeuwen of naar de rechter hollen. Ze hadden beter naar Las Vegas kunnen vliegen. Daar weet je tenminste van tevoren dat de one armed bandits op je wachten. Een onderneming moet op vakkundige wijze worden geleid. Risico nemen mag, zelfmoord niet. Elk businessplan kent een gokelement. Maar het is met feiten en analyses onderbouwd en min of meer beheersbaar. Voor e-managers schijnt dat niet op te gaan. Die managen niets, zelfs geen lucht. Ze hebben met hun pc'tje een niet-bestaand bedrijfje opgericht, althans het een naam gegeven op het internet. Als ze genoeg verlies hebben geleden om de krantenkoppen te halen, gaan ze de beurs op, waar de sukkels met zakken poen klaarstaan om te worden getild. Elke week wordt er op die manier wel een nieuwe e-miljonair gebaard. Je zou mogen verwachten dat het publiek inmiddels wijzer zou zijn, maar niets daarvan. Hitler, Nero en Napoleon wisten het allang: het ergste wat je het volk kunt aandoen, is het zijn leugens afnemen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

In E-bizz geloven is dansen rond het gouden kalf dat van blik blijkt te zijn. En zelfs dat niet, er is helemaal geen kalf. Er zijn alleen de runderen die erin geloven. Die lijden allemaal aan een virtuele gekke-koeienziekte. Ze zijn besmet, ze zijn ook verslaafd. E-bizz is hun dope. Het wemelt er van de Johannes de Dopers. Ze noemen zich profeten.
Een profeet als Maurice de Hond is wereldberoemd in Hilversum geworden met politieke prognoses die niet uitkwamen. Vervolgens adverteerde hij zichzelf op tv met zijn wap-telefoontje. Iedere gsm'er heeft inmiddels zijn wap weggezapt, het ding werkt voor geen meter. Maurice de Doper voorspelde namens zichzelf een internethausse met als bottom line: 'Geen gezeik, iedereen rijk'. Zijn hoogtepunt was de creatie en beursgang van Newconomy, dat inmiddels in een gat van 80 miljoen kan worden gedumpt. Ik voorspel hem nog een gouden toekomst.

[email protected]