Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De toekomst van auto’s huren

Op je smartphone checken waar de dichtstbijzijnde huurauto staat, met je rijbewijs of paspoort zwaaien voor toegang en dan: rijden maar. Dat is het toekomstbeeld van DriveNow, de recente joint venture van BMW en Sixt.


De overtreffende trap van GreenWheels. Zo is DriveNow te omschrijven. Het doel: geen auto’s meer verkopen, maar mobiliteit. De eerste stap is een proefproject in München, met 300 auto’s, en in Berlijn, met 500 auto’s. BMW levert de voertuigen (BMW’s of Mini’s) en de technologie, Sixt doet de service, de IT en heeft de kennis van de huurmarkt. Inschrijven kan voor 29 euro, het huurtarief is 29 cent per minuut. Extra betalen voor benzine is niet nodig en parkeergelegenheid wordt geregeld. Extra handig: de voertuigen kunnen op elke plek (binnen een bepaalde regio) worden achtergelaten, waarbij de joint venture de parkeerplaats betaalt. Via location based technologie weet DriveNow waar de auto staat en gaan mobiele teams langs voor een tank- en schoonmaakbeurt. Daarnaast wil BMW op termijn zoveel mogelijk connectiviteit in de auto’s inbouwen, zodat huurders bijvoorbeeld een persoonlijke playlist kunnen binnenhalen en van achter het stuur een schade kunnen melden.

Nieuwe klanten

BMW wil met dit concept inspelen op veranderingen in de samenleving, vertelt Diederik Reitsma, manager corporate communications bij BMW. “Het is onderdeel van onze transformatie van autofabrikant naar mobiliteitsaanbieder. We mikken nadrukkelijk op mensen die geen BMW-klant zijn, die hun dagen in de stad doorbrengen, maar soms toch een auto nodig hebben. En in die gevallen wel graag in een BMW willen rijden.” De autofabrikant, pardon: mobiliteitsaanbieder, is niet de enige die toekomst ziet in autodelen. Concullega Daimler maakte bijvoorbeeld tijdens de laatste AutoRAI bekend dit jaar nog zo’n 300 elektrische Smarts in Amsterdam te laten rondrijden, onder de noemer Car2go.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Parkeertarieven

BMW mikt met zijn initiatief op een miljoen actieve gebruikers in 2020 in heel Europa. Om dat te bereiken is BMW onder meer in gesprek met gemeentes, bijvoorbeeld over parkeertarieven. “Dit concept kan voor hen ook veel problemen oplossen. Auto’s efficiënter inzetten is immers een manier om minder auto’s in de stad te krijgen.” 

> Dit artikel is afkomstig uit MT Magazine. Klik hier om het magazine online te bestellen.

Lees ook: